Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micke_vb
Jag har funderingar på att köpa en V70 D5 AUT -04 till -06, har hittat några intressanta objekt. Men jag har läst några trådar här om en del problem med automatlådorna till dessa. Är det så att det är stora problem med dessa eller är det bara de som har problem som jag har läst om (= inte så många totalt sett).
Kommer ev problem på långmilare eller beror det på om man drar mycket släp/husvagn? De som är mest intressanta är bl.a en -04 6500 mil och en -05 13000 mil, ungefär samma pengar, är det värt en årsmodell för dessa 6500 mil som skiljer eller spelar dessa mil mindre roll på lådan? Vad ska jag tänka på när jag tittar på desa bilar nästa gång, färg och lukt på oljan har jag koll på men finns det andra kännetecken på en "problemlåda" förutom ev. brister vid provkörning..?
av D5KCR
Hej.
Kan bara säga att är lådan servad med oljebyten och sköljningar så håller dom väldigt länge, min har gått över 32000 mil nu och jag har även en KCR box, växlar helt perfekt med mjuka och sköna växlingar.
Men... ett stort MEN, ni som har boxar tänk på att inte hålla full gas ifrån stillastående för vridet kan knäcka aven den bästa låda. :-O)

V70 D5 -02
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Vad är det för intervaller på att spola/skölja lådan..?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ingen intervall alls. bilen övervakar oljans slitage genom en räknare som snurrar på fortare ju varmare oljan är & den säger till när oljan är slut (dock så måste den var väldigt slut då, för jag har aldrig set nån bil som varnar för detta, o endå har jag sett oljor som är grymt slitna)
på utrycknings fordon är intervallen 6000 mil trorjag det var. men som prvat person så ränger det med om oljan byts vid 15000-20000 mil
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Ok... Men när man läser om de som spolar innan de ska dra släpvagn en längre sträcka och sedan spola när de har kört klart blir man lite fundersam... kan ju finnas andra orsaker till detta iofs...
Användarvisningsbild
av CarMan
ju oftare du bytar olja, ju bättre är det för lådan.

det är tempraturen som först o främst sliter på oljan, så trar man tungt så blir det varmt. o då bör man byta oftare, beroende på ur tungt man har dragit (men det är ytterst sällan kunder begär oljebyten.)
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Ok... Men om jag drar en stor kåpsläpvagn fullastad med skotrar till fjällen tur och retur, ca 80 mil, ska jag då spola lådan... låter ju jättedyrt.. Är dessa lådor sämre än andra automatlådor som sitter i andra fabrikat?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är bra lådor!
om du drar din släpvagn din släpvagn 5-6 ggr / år så bör du byta olja vid 8 000 -10 000 mil istället för 15 000 - 20 000 mil

jag kan ju inte stå här o exakt veta när din olja blir bränd, beror lite olika saker. men nu har du fått en bild av det hela
av Psyko
Om oljan var fräch innan den resan kommer inte en enda resa göra
oljan sååå dålig att den måste bytas. Att oljan blir bränd pga att
man drar tungt/kör hårt är ju ett problem alla automater har oavsett
märke. Precis som Carman säger finns en intervall på oljebyte på
Utryckningsfordon och Taxi på 6000 mil, det är pga den extrema typ
av körning dom har.
Användarvisningsbild
av isak
hej
jag har en d5a fd-taxi (landsort) har gått 47000- den lådan börjar krokna ! har en lätt vagn 950kg
har märkt att vid trög trafik bör man lägga sig på 4an och sträva efter lock upen ikopplad det är f-övr- den som håller på att säga upp sig? gör ocså kost-dubbelv-iblad. har intr- ett par gånger med farth- inkoppl- vid 95 km att varvr-ökar 100-150 varv det ska den inte. f-övr reagerar farth- för brutalt. går ej att återst-utan nedv-som följd vilket jag tycker är onödigt fr-en 70 begr (utan släp) kanske går att progr- om
någon kanske vet
ISAK
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]