Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spire
Är ute och letar efter en V70 men vet inte vilken motor jag ska välja. Ska man ta en 2,4 (140) eller en 2,4i(170) eller rent av en 2,5T. Skiljer sig bensinförbrukningen mycket på dom? Fördelar och nackdelar??
Har tänkt mig en nyare modell 2005-2006. Hur många mil är relevant att kolla på för att få en bra bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
2,5 t är grymt skön att köra, men självklart drar den mer soppa.

140 & 170 är väldigt lika, så där kan du köpa en 140 utan att gråta
av spire
Är lite sugen på en 2,5T , hur mycket mer dricker en sådan klarar man köra under litern. 2,4:an klarar man juh köra på 0,7-0,8 lite mer i stadstrafik dock =)

Är det något man bör tänka på på en 2,5T som gått kring 8000mil?
komfort mässigt är dom väl samma förutom större motor?
av mikko80
Köp 2,5T helt klart, mycket skön bil att köra. Har en V70 2,5T -05 med 15000 mil på mätaren. Jag snittar 0,85, då kör jag mera stad än lansväg. Under lång körning snittade min ca 0,71.

Mikael
Användarvisningsbild
av CarMan
hur mycke 2,5t drar beror på högerfoten, denna motor har ju möjligheter att dricka med om "du" bara vill.

det är helt klart motorn jag hade valt (det som gör mig tveksam är att du är så intresrad av bränslemängden)
av spire
CarMan skrev:hur mycke 2,5t drar beror på högerfoten, denna motor har ju möjligheter att dricka med om "du" bara vill.

det är helt klart motorn jag hade valt (det som gör mig tveksam är att du är så intresrad av bränslemängden)
Hehe ja de är klart är väl egentligen inte så intresserad av bränslemängden men är lite nyfiken på skillnaden mellan en 2,5 och 2,4. Ingen av dom är juh direkt bränslesnål. Men För och nackdelar då?
Användarvisningsbild
av CarMan
kompisen har husvagn o då drar ju helt plötsligt 2,5t rätt mycke mer bränsle. mest av den orsaken att bilen orkar att hålla hastigheten uppe trots att det är branta backar. så om du låter bilan sacka på samma sätt som en sugkotor gör så blir det nog inte så stor skilnad.

-----------------------------

om valet hade varit mellan 2,5 t & T5 så hade jag valt 2,5t
(detta ger dei en bild om hur jag uplever denna motors karaktär)
av spire
CarMan skrev:kompisen har husvagn o då drar ju helt plötsligt 2,5t rätt mycke mer bränsle. mest av den orsaken att bilen orkar att hålla hastigheten uppe trots att det är branta backar. så om du låter bilan sacka på samma sätt som en sugkotor gör så blir det nog inte så stor skilnad.

om valet hade varit mellan 2,5 t & T5 så hade jag valt 2,5t
(detta ger dei en bild om hur jag uplever denna motors karaktär)
De är också en avnledningarna till att jag är lite mer nyfiken på en 2,5T, verkar vara kanon att dra husvagnen med =), har dragit med en 2,4 (140) innan och det gick kanon förutom i backar då den sackar lite grann då.
Någon som har något mer att säga om just 2,5T? Vad ligger försäkringen på? Eco chipning är det någon bra idè? Eller bara vanligt chip?
Användarvisningsbild
av CarMan
eller inte schippa ...
av packas
Har en xc70 2.5t som har gått 18000mil, var med husvagn i år första gången med denna bil, bor i norrland. Så man måste genom Högakusten och medel förbrukningen var 1.2l/mil.
De var inga problem med backarna mellan Ö-vik och Sundsvall. Är helnöjd :P

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]