Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

-henrik- skrev:Själv blir jag trött på volvo som aldrig kan erkänna vanliga fel! Tex svänghjulet som har separerat på min d5:a eller frihjulsnavet på generatorn som slutade att fungera. Alla fel som jag haft på bilen hart varit väldigt ovanliga fel! Kollar man sen på olika forum och andra som haft liknande bilar så verkar felen sen vara vanliga.
Är ju sen konstigt att märkesoberoende värkstäder vet mer om vanliga fel på volvo än vad dom själva vet!
Nu är inte volvo sämre än nån annan märkesverkstad att erkänna fel på sina egna modeller utan alla är likadana.
Att frihjuls naven på generatorn blir stumma, förekommeer på 00-03 eller nått sånt (inte på de nyare)
men jag har aldrig sett en dispaly som slocknar.
därimot har jag sett displayer som försjuter raderna eller tappar en rad.

----------------------------------------

det här men "vanligt fel" är något som gör mig mycket upprörd. (talat nu framförallt om kunder jag ibland möter på jobbet)
Oftst är det för att folk vet så himla mycke, eller käner nån som... alla ska var så duktiga hela tiden, men frågan är varför dom då inte lagar bilen själv?

Jag som arbetar med bilarna dagligen tycker tilexempel det är en STOR skilnad på att ha ett glapt kränghämarstag på en V70N 02:a eter 2000 mil, mot att ha det på en 04:a med samma mil. (men kunderna vet att det är ett vanligt fel... DET är det inte på en 04:a det är ju inte samma del!!!

i onsdags så sate jag tid 2 nya klips på nedre dörrlisten på en V70II av årets modell (listen glipa lite då klipset int nöp tillräckligt hårt.) Kunden fråga som det var ett vanligt fel, o jag svara ärligt att jag ALDRIG sett det förut, det varkonstigt tyckte kunden, då henes dotter haft detta problem flera gånger på häner 850 ...

Så när jag läser om vanliga fel, eller folk som frågar om nått är vanligt, iställer för att fråga om man kan hjälpa dom med felet dom har på bilen så är stubinen kort (Ock på forum så händer det ganska ofta att set slinger ur både det ena o andra, o lusten att hjälpa till brukar avta (har lera gånger av vaktat för o se vad andra skrier innan jag väljer att hjälpa till)
Seafront skrev:1. När displayen (färddatorn) slocknat helt: Fungerar belysningen i mätarhusen fortfarande, går det att reglera ljusstyrkan i mätarhusen?
Belysningen i mätarhuset fungera fin fint, men nej - ljusstyrkan går inte att justera alls.
Seafront skrev:2. När displayen (färddatorn) fungerar: Fungerar belysningen i mätarhusen fortfarande, går det att reglera ljusstyrkan i mätarhusen och displayen? Är det samma ljusstyrka i både mätarhus och dislpay?
Samma, svar som ovan. Belysningen fungerar, men ljusstyrkan går inte att justera. När det väl displayen fungerar är det exakt samma ljusstyrka som i mätarhuset.

Jag hade själv inte märkt tidigare att ljusstyrkeregleringen också var ur funktion.

Ger ovanstående svar någon vidare ledtråd på vad som är felet?
Har märkt att all min instrumentbelysning ( alla lampor som går att reglera med ljusstyrkeratten) ibland lyser upp till max. Blir oftast då man öppnar dörren när det är mörkt ute. Borde väl vara ljussensorn som sköter det, men sedan går styrkan aldrig ner förrän man stänger av bilen och startar om den igen. Ganska drygt att köra med full belysning när det är mörkt ute.
Kan felet hänga ihop med färddatordisplayen?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]