Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo V70N -03, tyvärr krånglar färddatorn på den.

Symptom: När jag startar bilen "kall" så är fungerar den klockrent i ungefär 2 minuter, sedan slocknar den. Om jag då stänger av bilen igen och slår på den igen så fungerar den inte, utan det är bara när den varit just "kall" som den fungerar. Om det är mörkt ute och jag provar vrida på relät för att växla mellan de olika visningslägena så ser jag att bakrundsfärgen växlar lite när man kommer i det läget då man normalt "släcker" färddatorn.

Någon som har någon idé vad som är fel?
Något man kan fixa själv?
Vad kan en reparation kosta på en verkstad om man väljer det alternativet?
Hej! Jag har exakt samma fel på min. Känner även en till som har det felet men enligt volvo har dom " ALDRIG" hört tala som det felet förrut som vanligt! Gick inte att köpa displayen löst heller.
Har haft isär mitt kombiinstrument några gånger och plockat ur displayen och brutit och knackat på den. Fungerar ett tag men dör efter en stund igen. Precis som du säger så fungerar det när den är kall.
Ibland blir även mina siffror och bokstäver spegelvända.
Tänkte köpa ett beg kombiinstrument och plocka över displayen till min. Hoppas bara felet ligger på displayen.
1. När displayen (färddatorn) slocknat helt: Fungerar belysningen i mätarhusen fortfarande, går det att reglera ljusstyrkan i mätarhusen?

2. När displayen (färddatorn) fungerar: Fungerar belysningen i mätarhusen fortfarande, går det att reglera ljusstyrkan i mätarhusen och displayen? Är det samma ljusstyrka i både mätarhus och dislpay?

Prova i både dagsljus och mörker.

/
-henrik- skrev:Hej! Jag har exakt samma fel på min. Känner även en till som har det felet men enligt volvo har dom " ALDRIG" hört tala som det felet förrut som vanligt!
Blir sååå trött på sådana inlägg.

Bara för att 3 st har ett liknande fel säger ju INTE att det
MÅSTE va ett vanligt fel som en Volvoverkstad SKA veta om.
Själv blir jag trött på volvo som aldrig kan erkänna vanliga fel! Tex svänghjulet som har separerat på min d5:a eller frihjulsnavet på generatorn som slutade att fungera. Alla fel som jag haft på bilen hart varit väldigt ovanliga fel! Kollar man sen på olika forum och andra som haft liknande bilar så verkar felen sen vara vanliga.
Är ju sen konstigt att märkesoberoende värkstäder vet mer om vanliga fel på volvo än vad dom själva vet!
Nu är inte volvo sämre än nån annan märkesverkstad att erkänna fel på sina egna modeller utan alla är likadana.
Vad är ett vanligt fel ?
Ett fel som finns på 3 bilar i hela Sverige ?
Ett fel som Volvo går ut med en återkallelse på ?

Bara för att ett problem är vanligt på ett Forum måste ju inte en
Återförsäljare varit drabbad av bil/bilar med det felet.
Varför skulle någon överhuvudtaget tala om för dig i telefonen
att något är ett vanligt fel ?
Skulle du tycka att det var bra om dom sa att något var
ett vanligt fel och efter bytet av delen visade det sig att det
inte var det ? Då skulle du ju klaga över det istället.
Psyko skrev:Vad är ett vanligt fel ?
Ett fel som finns på 3 bilar i hela Sverige ?
Ett fel som Volvo går ut med en återkallelse på ?

Bara för att ett problem är vanligt på ett Forum måste ju inte en
Återförsäljare varit drabbad av bil/bilar med det felet.
Varför skulle någon överhuvudtaget tala om för dig i telefonen
att något är ett vanligt fel ?
Skulle du tycka att det var bra om dom sa att något var
ett vanligt fel och efter bytet av delen visade det sig att det
inte var det ? Då skulle du ju klaga över det istället.
Nu är det väl så att alla som åker volvo kanske inte hänger här på Jagrullar forumet, så det finns säkert fel bilar med det problemet...
Psyko skrev:
-henrik- skrev:Hej! Jag har exakt samma fel på min. Känner även en till som har det felet men enligt volvo har dom " ALDRIG" hört tala som det felet förrut som vanligt!
Blir sååå trött på sådana inlägg.

Bara för att 3 st har ett liknande fel säger ju INTE att det
MÅSTE va ett vanligt fel som en Volvoverkstad SKA veta om.
Konstigt att dom inte kände till någon annan som haft problem med LMM förra året när det drabbade mig, samma sak nu i sommar när lambdan la av!!! citat "lambdasond har vi aldrig bytt på vår verkstad"
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]