Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte mig en v70 för 1 år sedan av en volvohandlare. Säljaren informmerade mig om att dom precis bytt alla bromsar och bromsskivor.
När det nu under några veckor skakat i ratten när jag bromsar, beslöt jag mig för att ringa handlaren och fråga hur det låg till med garantin, och jorå, det var inga problem, garantin på bromsskivorna är 1 år så det var bara att komma in och få det åtgärdat.
Eftersom den handlaren ligger 10 mil från där jag bor, vände jag mig till min lokala volvohandlare som mycket riktigt konstaterade att alla 4 skivor behövde bytas för att det skulle bli riktigt bra.. Det skulle kosta 5400kr att få det åtgärdat... När jag nämde att det går på garantin fick jag chockartade besked.

-Denna handlare säger att garantin inte gäller när det skett ett ägarbyte.....

Jag bad att få återkomma när jag dubbelkollat med handlaren jag köpt bilen av.... Han berättar i sin tur att så inte alls är fallet utan garantin gäller oavsett det skett ett ägarbyte eller inte...(än en gång hälsar han mig välkommen till honom för att få det utbytt)

Jag jag ringer tillbaka till handlaren där min bil nu står uppställd är jag mycket förundrad och inleder med att säga att jag bandar samtalet.. När jag berättat vad jag fått höra, ber han att få återkomma...

-2 timmar senare ringer han och säger att bilen är klar!!!???

Jag frågar om allt löst sig och han svarar svävande att: nja det skall nog lösa sig kanske....

Jag har fortfarande alltså inte fått något svar på vad som igentligen gäller, jag har däremot fått 4 nya bromsskivor som jag inte beställt (jag sa aldrig att jag ville ha några skivor, utan ville ju bara veta hur det förhöll sig garantimässigt) Jag har dock inte betalat ett öre... vilket jag givetvis är tacksam för..

Är det inte mycket märkligt, för att inte säga helt otroligt att 2 volvohandlare som ligger 10 mil från varandra har haft ,och har 2 helt olika policies vad gäller garantier på reservdelarna.
1 av handlarna har med andra ord under hela tiden lurat sina kunder totalt...

Finns det någon därute som vet hur allt igentligen förhåller sig?

Det är intressant läsning men hur svårt är det att skriva en informativ rubrik? ÄNDRAR!
/Brainded
De flesta garantier är personliga, men ett flertal branscher godkänner generellt att det följer varan i stället för personen. Nybilsgarantin är en sådan t.ex.
Det gäller dock långt ifrån alla branscher, för bilreparationer finns inget generellt branschavtal vad jag vet (har iofs inte kollat på ett bra tag). Så egentligen har du ingen garanti om reparationen gjorts av förre ägaren, bara om "din" handlare/verkstad av välvilja går med på det .

Normalt sett reklamerar man vara/tjänst hos den man gjort affär med, det finns inget egentligt ansvar för någon annan att ta emot reklamationer, om det inte är så att man har en policy eller avtal i t.ex en kedja att göra så.

I ditt fall så är ju kruxet att det kan handla om två olika former av reklamationer, dels på bilen du köpt där konsumentköpslagen reglerar garantin på hela bilköpet. Du reklamerar inte bromsarna egentligen utan hela bilen så att säga, det är ett ursprungligt fel på varan som visat sig senare... Vilket gör att den första handlaren måste ta reklamationen hursomhelst. Så länge det inte kan påvisas att du förstört varan själv så får han stå för det likförbannat oavsett policy om ägarbyte eller ej.

Den andre handlaren har inte sålt bilen till dig, och har inte något ansvar gentemot dig vad det gäller reparationen och inte heller av hela köpet av bilen såvida de inte har ett avtal sinsemellan.

Tillhör de båda samma kedja ?

/Thomas
Jag ser ju ett stort fel här.

vad jag förstår så har bilen ingen nybilsgaranti kvar.
du har köp den begagnad, då är normalt förfarande att lämnar inden hoss den firma du köppt den. alternativt att du efter att ha fått klartecken från denna firma får lämna in den hoss nån annan.
Ska du få ut nåt på reservdelsgarantin, som är ett år så borde du visa upp ett kvito som bevisar att delen är ett år + att du borde på peka detta INNAN du lämnar in bilen.

jag skulle vara smått förbannad som kundmotagare om en kund, säger att han ska ha nått på nån garanti eller liknande när han hämtar bilen, iställer för neär han lämna in bilen eller när han bolka jobbet. Kundmotageren har ju redan räknat ur allt & får göra o allt + att han kanske måste ha klartecken från betalaren m.m. nåt han inte löser på 5 röda, om han ens kan lösa det om klockan är för mycke.
resultater blir ju att du kanske får vänta o tilomed kanske blir tvungen at lämna verkstan förbanad utan bil, tills allt löst sig
CarMan, du kanske skulle läsa första inlägget igen?
Det framgår väl rätt klart att frågan om garantireparation var uppe innan arbetet påbörjades.
Jo det framgick att ha gratat med dom som bytt skivorna, o dom sa att han kunde komma in, något han inte gjorde. han valde at åka till annan verksta, en som inte kan se i sitt datasystem att skivorna är bytta.

det rörsig ju om reservdels garanti o inte fabriksgarantill
CarMan skrev:Jo det framgick att ha gratat med dom som bytt skivorna, o dom sa att han kunde komma in, något han inte gjorde. han valde at åka till annan verksta, en som inte kan se i sitt datasystem att skivorna är bytta.

det rörsig ju om reservdels garanti o inte fabriksgarantill
Ja eller t.o.m begagnatbilsgaranti (som kan vara upp till 12 mån) eftersom det verkar vara mindre än ett år sedan. Eller reklamationsrätt enligt KKL, även om kunden slarvigt i bland uppfattat det som ett garantiärende.

/Thomas
johlin skrev:Jag köpte mig en v70 för 1 år sedan av en volvohandlare. Säljaren informmerade mig om att dom precis bytt alla bromsar och bromsskivor.
När det nu under några veckor skakat i ratten när jag bromsar, beslöt jag mig för att ringa handlaren och fråga hur det låg till med garantin, och jorå, det var inga problem, garantin på bromsskivorna är 1 år så det var bara att komma in och få det åtgärdat.
Eftersom den handlaren ligger 10 mil från där jag bor, vände jag mig till min lokala volvohandlare som mycket riktigt konstaterade att alla 4 skivor behövde bytas för att det skulle bli riktigt bra.. Det skulle kosta 5400kr att få det åtgärdat... När jag nämde att det går på garantin fick jag chockartade besked.

-Denna handlare säger att garantin inte gäller när det skett ett ägarbyte.....

Jag bad att få återkomma när jag dubbelkollat med handlaren jag köpt bilen av.... Han berättar i sin tur att så inte alls är fallet utan garantin gäller oavsett det skett ett ägarbyte eller inte...(än en gång hälsar han mig välkommen till honom för att få det utbytt)

Jag jag ringer tillbaka till handlaren där min bil nu står uppställd är jag mycket förundrad och inleder med att säga att jag bandar samtalet.. När jag berättat vad jag fått höra, ber han att få återkomma...

-2 timmar senare ringer han och säger att bilen är klar!!!???

Jag frågar om allt löst sig och han svarar svävande att: nja det skall nog lösa sig kanske....

Jag har fortfarande alltså inte fått något svar på vad som igentligen gäller, jag har däremot fått 4 nya bromsskivor som jag inte beställt (jag sa aldrig att jag ville ha några skivor, utan ville ju bara veta hur det förhöll sig garantimässigt) Jag har dock inte betalat ett öre... vilket jag givetvis är tacksam för..

Är det inte mycket märkligt, för att inte säga helt otroligt att 2 volvohandlare som ligger 10 mil från varandra har haft ,och har 2 helt olika policies vad gäller garantier på reservdelarna.
1 av handlarna har med andra ord under hela tiden lurat sina kunder totalt...

Finns det någon därute som vet hur allt igentligen förhåller sig?

Det är intressant läsning men hur svårt är det att skriva en informativ rubrik? ÄNDRAR!
/Brainded
Jag hänger inte riktigt med, du säger att DU köpt en bil utav en Volvohandlare för ca ett år sen, men
ägarbytet som du pratar om förstår jag inte riktigt, har du sålt den till någon eller är det fortfarande din bil???
För har du bytt ägare så är det generellt så att garantierna försvinnner vid bytet.
Skulle vara enklare om du även nämnde vilken ÅF det handlar om ,och vilken garanti det är.
Att få bromsskivor bytta på garanti efter ett år tycker jag också
låter konstigt.
när man köper orginal delar så har man 1 års garanti på delen (en garanti som lovar att delen ska hålla)
Dock så krävs det ju att man med kvitto eller annat kan visa att skivorna är bytta innom 1 år.

Om jag fattat allt rätt så har firma A bytt skivorna själv, sen har firma A slt bilen till trådskaparen.
Trådskaparen ringer firma A och påtalar att nått är fel med bromsarna.
Firma A säger att det är lugnt, det är ju 1 års reservdelsgaranti på dom, så det är bara att komma in (undrförstått komma in til oss) o byta skivora
Trådskaparen åker in till den helt ovetande firma B & vill ha skivorna bytta, han nämner också att ha har 1 ås reservdelsgaranti, men när han ska betala så har han inget kvitto på det, han har heller ingen rekvsition får firma A på att dom tänker betala.

inte konstigt att det blir knasigt...

Firma B försöker vara snäll o försöker lösa detta direkt med firma A, allt för att vara snäll mot sin "nya" kund.

För att ingen annan ska hamna i klistret. Nybils garanti kan ni lämna till vilken aktoriserad verksta som helst. allt annat måste gå vi den man köpt bil eller delar ifrån (om dom ger klartecken på att reparera på annat håll, så be om skriftligt på detta)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]