Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
PRUTA MYCKET HÅRT!
tänk på att första ägaren förm- fått 10 000,
bränslekurvan är inte rolig.
som du förstår skall man göra limpa utav spannmål.
av Fred
isak skrev:PRUTA MYCKET HÅRT!
tänk på att första ägaren förm- fått 10 000,
bränslekurvan är inte rolig.
som du förstår skall man göra limpa utav spannmål.
Lite märkligt resonemang måste jag säga... Att första ägaren fått 10000 har väl inget med bilens 2:a-handsvärde att göra? Betänk dessutom att bilen är identisk med en vanlig V70 med 140 hk men kostade en rejäl slant mer i inköp, bra mycket mer än 10000.

Vad isak menar med att bränslekurvan inte är rolig, och att man ska göra limpa av spannmål har jag inte en blekaste aning om... ??:-/ För visst talar vi väl om en biogasbil här...?

För att svara på din fråga: Du ska tänka på allt som du ska tänka på om du köpte en "vanlig" V70N. Sen bör du titta på att alla servicar är gjorda, försök ta reda på om spjällhuset är bytt (troligen inte på en bil som rullat så pass lite dock.) De brukar ge upp runt 15000 mil. Sök på spjällhus och gasspjäll här på forumet så får du veta allt du behöver veta om detta. För din information så har bilen du tittar på ett Magnetti Marelli-spjäll vilket är de spjäll som strular.

Det du dock bör tänka på är hur du har det med gasmackar där du tänker använda din bil. Du kommer mellan 20 och 25 mil på en tank gas så det krävs lite mer planering samt att det inte gör dig något att tanka lite oftare (fast billigare) än normalt. Själv gillar jag att få en paus då och då, samt att det är lite kul att stå och snacka lite med folk när man tankar. Man har ju något lite speciellt gemensamt där vid gaspumpen! :D

I övrigt kan jag bara säga att jag är otroligt nöjd med min Bi-Fuel som jag haft sedan början av februari!! Jag har tankat bensin två gånger, har nu full tank, och ser det som en sport att alltid köra på gas! Gjorde nyligen en resa med tjejen från Sthlm till Karlskrona via Alingsås och Halmstad. Vände sedan hemåt via Glasrike, Kalmar, Jänköping och Norrköping utan att köra på bensin alls!! :D

Jag kan tipsa dig om ett bra forum för gasbilister: http://www.forumgas.se
Där finns en massa kunskap om gas som drivmedel och alla som skriver där är gasbilsägare. Bra komplement till allt Volvo-kunnande här på jagrullar för oss gasoholister!

Hoppas du slår till, för du kan inte hitta en renare bil idag!! :D Berätta gärna om det blir affär!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Driver64
Kolla att bilen går bra när du kör den på gas, inga ryck och misständningar.

Försök att ta reda på om gasregulator, gasfördelare och magnetventilen till gastanken har bytts ut. Dessa delar är svindyra.

Alla Bi-Fuel lär ha det ökända krånglande gasspjället från Magnetti Marelli så om det har bytts ut nyligen så är väl det ett plus. Gasspjället i min egen V70 Bi-Fuel -03 har hängt med i 8500 mil och funkar skapligt än så länge. Lite enkel rengöring då och då bara.

Det isak nämner om tråkig bränslekurva, limpor och spannmål tror jag bygger på den vanliga sammanblandningen mellan biogas och etanol. :) Min egen bränsleförbrukning ligger på 0,7 Nm3 biogas per mil i snitt vid landsvägskörning, med ett rekord på ca 0,6 Nm3 per mil då jag kom 34 mil på en gastank.

Vilket pris är begärt för bilen och hur är den utrustad?

Fred hann visst före mig med sitt svar! 8)
Användarvisningsbild
av isak
f-låt
trodde frågan gällde etanol.
av _anden_
Hej på er!
Tack för svaren!
Det är ingen vidare utrustning på bilen. Svart, 16" fälgar, Addition paketet.
Bifuel känns helt rätt för vår del. Jag har provkört den under 24h och gjorde ett par omkörningar med "gasen" ikopplad. Den svarade bättre än vad jag väntat mig och inga misständningar vad jag märkte av.
Det har varit en leasing bil, och service verkar vara välskött. Äger idag en V50 2.4i med Automat (-04) och den är fruktansvärt liten om man har familj har jag märkt...

Jag ska kolla om spjällen och allt det där och återkomma om det blir köp...!

Tack för bra svar!!

// Andreas
av _anden_
Tjenare!
Ja, jag är nu lycklig BiFuel ägare!
Det enda jag är missnöjd med är BiFuelen i sig... Det varierar nått fruktansvärt från tankställe till tankställe vad man får för prestanda...
Nån som har mer info om detta?

// Andreas
av Fred
_anden_ skrev:Tjenare!
Ja, jag är nu lycklig BiFuel ägare!
Det enda jag är missnöjd med är BiFuelen i sig... Det varierar nått fruktansvärt från tankställe till tankställe vad man får för prestanda...
Nån som har mer info om detta?

// Andreas
Tjena igen!

Stort grattis till det mest miljövänliga bilköpet du kunde gjort! :D Nu hoppas jag att du reggar dig på http://www.forumgas.se så har du en massa gelikar att diskutera saker med!

Infon du söker är egentligen två saker: Först och främst handlar det om vilken typ av gas du tankar. Biogasen har ett lägre energivärde än naturgas. Det gör att du kommer mycket längre på naturgas än vad du gör men samma mängd biogas. Dock är naturgasen inte alls lika miljövänlig eftersom det handlar om ett fossilt bränsle som spär på CO2-mängden i atmosfären. Kör du dock på biogas så bidrar du i princip ingenting till växthuseffekten, det kan till och med vara tvärt om, att du minskar den samma. Detta tack vare att du använder dig av en gas som är en mycket potent växthusgas om den skulle släppas ut i atmosfären utan att förbrännas.

Det andra är att kompressorerna i tankstationerna varierar en hel del i vilket tryck de kan leverera. Det beror också på hur mycket gas som finns i tankarna på stationen. Detta gör att du inte kan använda dig av det gamla hederliga sättet att kolla förbrukning; dvs tanka fullt, kör en sträcka och tanka fullt igen för att sedan ta förbrukad bränslemängd delat med sträckan. Med en gasbil måste man logga ett större antal tankingar för att få ett snitt. Tipset där blir http://www.spritmonitor.de där man kan regga sig för att logga alla sina tankningar.

Ett annat tips, om du vill ha lite koll på trycket på tankstationen: Om du tänker dig att du vill kolla vad som finns mellan ytterhöljet och pumpens innandöme, så att du kikar snett ned genom glaset vid mätarna, så kan du (på vissa pumpar) se en display med röda siffror, det är tre siffror som oftast ligger på en bit över 200. Dessa visar trycket i pumpen! Detta gör att du kan ha lite koll på om det finns bra tryck i pumpen och därigenom veta ifall dina tankar fylls mycket eller lite. Jag brukar alltid kolla vilken av de två pumparna (det är ju nästan alltid två slagar att välja på på varje pump) som har högst tryck så att jag får i så mycket gas som möjligt! :wink:

Välkommen som gasoholist!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja dom där gas spjällen har det skrivits en del om... Men jag har personligen ALDRIG haft ett enda fall dör dom krånglat på en gasbil. Så jag hoppas verkligen att ni vet vad ni skriver, o inte bar slänger ur er nått...

för övrigt så kan gasregulatorn ta stryck om det komer för mycke olja med från tankningen in i bilen. (en mack med slitna kompressorer sölar ner bilens tank med kompressor olja & detta kan de flera olika driftstörningar)

Hej! Undrar om 740 16v -88 har en fungerande lamb[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]

Länkarmsbussningsverktyg

Verktyg för borttagning och installation av l[…]

D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]