Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
15 cm var nog lite väl bra 8). Men det är några stora baddare. 5-7 cm är dom nog. Stora kackerlackor är det iaf. Otrevliga är de vilket fall.
av Motörhead
Hej!
Både jag och min granne har haft besök av dessa "små" insekter för nått år sedan. Tog en titt i en insektsbok och hittade vad jag tror det var. Det tragiska är att jag för mitt liv inte kommer ihåg vad de heter, men det är baggar som lever i närheten av vattendrag, och jag kan ha mina misstankar att de lockas av den blanka ytan på bilen (rutor etc.) men nån med mer insektskunskap kan nog tala om hur det är.
Kommer jag på vad det heter så skriver jag igen.
av Lilj
Jag är inte ensam. Hittade en jävel som var och kröp inne i blinkers glaset. Har ingen aning hur han kom dit. Vart dock mos av detta äckliga djur ganska fort.
av meckar Lasse
Äntligen e problemet löst !Dykarbaggar.Motörhead la upp en länk o löste problemet.

Ibland kan man få se en tre till fyra cm lång skalbagge simma i sommarstugans lilla vattentunna eller i trädgården damm, eller ävensom, stundtals landa på biltaket eller dess vindruta, i växthusets glas eller i en oljefläck på marken då skalbaggen tagit miste på detta glimmande föremål för en lugn vattenyta att landa på. Det kan vara en så kallad dykarbagge av släktet Dytiscus, och som namnet antyder så är det vattenlevande skalbaggar. Vi har sju arter av släktet i Sverige.
Utseende
av Motörhead
Tag_H skrev:Det är garanti,
Måste va en bugg :roll:
:D ....bugg..... :D
Om det nu är Dykarbaggar så tacka A80TD som kom ihåg vad de heter....
Vi bor några hundra meter från en stor tjärn så jag antar att mina besökare kom därifrån.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Har samma sak till och från. Men kan de flyga eller? Bor inte nära vatten..
98% av de jag hittat har varit döda. Och en del har varit jävligt stora. Ser ju faktiskt ut som kakelackor.
Pratade med volvo om det när jag var inne en gång och det är ett väldigt vanligt fenomen tydligen.
Tror jag hade det på min 940 också. Både min S60 och 940 har färgen 019 SVART gemensam...
av Motörhead
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonov ... s.328.html

Citat: "Dykarna är relativt stora skalbaggar, den minsta arten blir 22 mm lång och den största dubbelt så lång. Med sina stora vingar och kraftiga muskulatur är de goda flygare, vilket krävs för att arten skall sprida sig till nya vattendrag. De flyger på kvällen och natten."

Min bil är mörkblå......

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]