NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har blivit riktigt förvirrad nu angående tillsatsvärmare/parkeringsvärmare. Är det inte så att i princip alla nya dieselbilar, i alla fall de som tillverkades efter 2004 har tillsatsvärmare som standard?

Och för att det ska funka som parkeringsvärmare så behövs bl.a. egen vattenpump, mjukvara o.s.v?

När vi köpte bilen fick ve veta av säljaren att den saknade tidurfunktionen. Det var ganska självklart då det valet saknades i själva menyn i färddatorn när man bläddrade på spaken. MEN, om man läser i instruktionsboken, (sid 206, S40n 2,0d -06) så står det var en dekal för parkeringsvärmare ska sitta. Och där hittade jag denna dekal i min bil:

[img=http://img81.imageshack.us/img81/5197/0 ... ok6.th.jpg]

När jag googlade om just D5W Z, fick jag fram att det skulle vara någon sorts värmeaggregat..? Kan det nu vara så att jag har denna vattenpump som behövs för tidurfunktionen installerade och behöver endast mjukvara som ~Kalle~ sa?
Har även ni med parkeringsvärme + tidur denna dekal?

Tack så mycket! Uppskattar all hjälp!

/Johan
Tillsatsvärmare ska sitta på alla svensksålda diesel S40n.

Värmaren sitter rakt nedanför dekalen, alltså bakom motorn på passagerarsidan ungefär vid spolarvätskebehållaren.

För att konvertera tillsatsvärmaren till parkeringsvärmare så behövs
Vattenpump, Kabel, Kåpa & Mjukvara.
Kåpan kan man klara sig utan men då måste man göra plats (ett urtag) för kabelgenomföringen.

Jag köpte pumpen på skroten och resten på volvo.

Mjukvaran var dyr ca: 1400kr

OBS! det är väldigt trångt och pilligt att montera delarna men det går att göra själv.
Mjukvaran måste volvo ladda ner.
volvo diesel skrev:Tillsatsvärmare ska sitta på alla svensksålda diesel S40n.

Värmaren sitter rakt nedanför dekalen, alltså bakom motorn på passagerarsidan ungefär vid spolarvätskebehållaren.

För att konvertera tillsatsvärmaren till parkeringsvärmare så behövs
Vattenpump, Kabel, Kåpa & Mjukvara.
Kåpan kan man klara sig utan men då måste man göra plats (ett urtag) för kabelgenomföringen.

Jag köpte pumpen på skroten och resten på volvo.

Mjukvaran var dyr ca: 1400kr

OBS! det är väldigt trångt och pilligt att montera delarna men det går att göra själv.
Mjukvaran måste volvo ladda ner.
Hmm. 1400kr verkar ändå inte vara jätte dyrt. Om man nu jämför med alla andra mjukvaror som finns för nedladdning på Volvo. Hur lång tid tog det att montera alltihopa? Klara man det på ett par timmar? Och hade du något att gå efter eller löste du det själv? Vet inte om man vågar utan instruktioner... ??:-/

/Johan
Väcker tråden...
Köpt en V50 2.0d -05 som saknar tidur.
Åkte in till Bilia här och frågade om kostnad för vattenpump kabel samt mjukvara.
Om dom skulle göra jobbet skulle det gå på ca:11000kr.
Sa att jag bara var intresserad av mjukvaran då jag kan montera pump + kabel själv.
Den kostade bara 4260kr (om jag kommer ihåg rätt).
Så jag undrar om man kan få tag i mjukvaran via någon annan leverantör eller ingår den i någon paketlösning för fjärrstart.
Kom gärna med tips

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]