Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
kave skrev:
2,5FT Västerås skrev:
kave skrev:Tja, min knakar och knirrar värre än jag vet inte vad. Verkstadens lösning var att byta ut förarsätet och dränka diverse detaljer i 5-56 eller liknande. Inte särskilt tillfredställande.
Visst är det skönt att man har köpt en PREMIUM-bil enligt Volvo :D
Tja, ibland undrar man om man är för petig, men efter 5 dagar med en Junkig Renault Clio så inser man att det är man inte. Visst, i fart bullrar och lever det rövare, men den är helt knäpptyst vad gäller knak och knäppningar.
Ibland får jag för mig att man använt fel momentnyckel och sand i alla kontaktytor på min bil.
Motorn lyckades de ju inte med särskilt bra.
Din bil verkar vara byggd enligt samma princip som min. Jag har aldrig haft någon bil gett ifrån sig så mycket knirr-, knak- och brakljud som min nuvarande V70. Jag har missljud från a-stolpe, b-stolpe, instrumentpanel och mittkonsol. Dessutom flaxar dörrarna som fågelvingar vid körning på ojämn väg (normal vägstandard på dessa breddgrader). När det gäller förarstolen så har min Volvo-verkstad meddelat att det glapp som jag upplever vid start och stopp går under kategorin produktegenskaper då den nya stolen har ett större inbyggt spel än tidigare stolar från Volvo.

Om jag jämför min nuvarande V70 med min tidigare S80N så är skillnad stor. Om jag jämför med tidigare bilar av annat märke så är skillnaden häpnadsväckande stor. Alla dessa missljud är så irriterande så att jag starkt överväger att byta märke.
av JK24T
Jo visst knakar det, förarstolen, i dörrarna, någonstans i framvagnen, alla dörrlister knarrar.
En slapp motorupphängning som har stort spel ger ibland en "härlig" kick-start effekt vid start... kan lova att det känns om man har ont i ryggen.
Och.... allt detta är tydligen produktegenskaper, inklusive en automat som är allt annat än smidig. Det måste ju vara egenskaper, eller ? Eftersom inte Volvo har lösningar på alla problem och inte följer upp kunders reparationer, det känns inte riktigt premium.
Förresten, ni andra som har automat, har ni också en irriterande fördröjning i gasen vid start från helt stopp ?
av Arese
JK24T skrev: Förresten, ni andra som har automat, har ni också en irriterande fördröjning i gasen vid start från helt stopp ?
Nej det har jag inte. Däremot tycker jag att lådan växlar väldigt abrupt vid lätt eller jämnt gaspådrag i låg fart. Som exempel när jag kör på min villagata så kör jag runt ett gathörn och accelererar mycket sakta upp till ca 25-30 km/h och håller den farten. Efter några sekunder läggs trean i med ett ryck som får mig att nicka till. Det känns lite osofistikerat....
av Bowsnow
Har problem med knarr i lastutrymmet på min, samt att det är en jobbig ketchupeffekt på automatlådan...sen fungerar inte blåtandstelefonen som den borde kan varken söka bland kontakter eller slå upp senaste slagna nummer.
Skärpning Volvo inte ska ni väl anses som Ford!!!
Bowsnow skrev:sen fungerar inte blåtandstelefonen som den borde kan varken söka bland kontakter eller slå upp senaste slagna nummer.
Skärpning Volvo inte ska ni väl anses som Ford!!!
Hur vet du att det är blåtandstelefonen det är fel på?! Det kan lika väl vara telefonen.....

Både Volvo och tillverkaren måste ha mjukvara som stödjer synkningen. Prova uppdatera mjukvaran i telefonen och se om det hjälper. Gissar på att det är en Nokia du har?

Knarret i bagaget lär vara låset, eller listen runt. Finns lösning på det.
av mikeS80
XC90_Executive skrev: Knarret i bagaget lär vara låset, eller listen runt. Finns lösning på det.
Jag är inte särskilt imponerad av den ”lösning” som Volvo har på problemet med missljud från baklucka och dörrar. Att smörja lås, diverse styrkuddar och lister är ingen lösning på grundproblemet med aktuell konstruktion. Det var länge sedan jag kom i kontakt med en bil som flexar så mycket i karossen som min V70II.
av Ottoman
Har haft bilen inne hos bilia för knakandet. De bytte två bussningar till motorinfästningen = inga knakningar längre, känns underbart. Bakluckan började knaka för några veckor sedan så jag bad dem fixa den som på så många bilar = nu knakar det mer än vad det gjorde innan :cry: . Det ser ut som om de fettat in låset riktigt ordentligt vilket inte känns speciellt snyggt och om nu knakandet försvunnit nu så skulle det tydligen komma tillbaka tids nog när fettet försvunnit. Jaja får väl lämna in bilen igen.
av JK24T
Ni som upplever ketchupeffekten samt rycken i 2-3 växlingen har ni klagat, till Åf och/eller VP direkt ?
Om inte, gör det ! Jag har klagat och klagat, VP har ringt upp mig för att höra. Ingen lösning ännu men jag har hävdat att denna "egenskap" inte är normal.
T6 automat rycker inte, D5 rycker inte, varför rycker 3,2 då ?
Min knakar och rycker och har dessutom förmågan att röra sig horisontellt i fjädringsrörelser.
Användarvisningsbild
av kave
JK24T skrev:Ni som upplever ketchupeffekten samt rycken i 2-3 växlingen har ni klagat, till Åf och/eller VP direkt ?
Om inte, gör det ! Jag har klagat och klagat, VP har ringt upp mig för att höra. Ingen lösning ännu men jag har hävdat att denna "egenskap" inte är normal.
Min knakar och rycker och har dessutom förmågan att röra sig horisontellt i fjädringsrörelser.
Och var hör du av dig till VP?
I vårt fall saknas en viss funktion som ska vara standard på XC70 men säljaren har ingen aning om hur vi ska göra. Kan man då stämma av med VP direkt så vore det ju enklare.
av Amli
kave skrev:
JK24T skrev:Ni som upplever ketchupeffekten samt rycken i 2-3 växlingen har ni klagat, till Åf och/eller VP direkt ?
Och var hör du av dig till VP?
I vårt fall saknas en viss funktion som ska vara standard på XC70 men säljaren har ingen aning om hur vi ska göra. Kan man då stämma av med VP direkt så vore det ju enklare.
Är det era backspeglar? Jag tycker inte att man ska behöva ringa runt och fråga utan säljaren får helt enkelt lösa det. Om inte säljaren vet får han/hon ta reda på det. Punkt slut. Vad har säljaren sagt till er? Bara ryckt på axlarna så är ärendet utagerat? Inte ok i så fall om du frågar mig. Verkstaden borde ju kunna kolla om inte annat.

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]