Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av räkost
hej
ja har köpt en volvo 850 sedan årsm 93 och när jag kör i rondeller eller påfarter och liknande dör bilan för att komma igång efter ett tag igen. jag har ca 30 liter bensin i tanken.
vad kan det vara för fel?

MVH Fredrik
av *pettson*
räkost skrev:hej
ja har köpt en volvo 850 sedan årsm 93 och när jag kör i rondeller eller påfarter och liknande dör bilan för att komma igång efter ett tag igen. jag har ca 30 liter bensin i tanken.

MVH Fredrik
Låter ju onekligen som om bensinpumpen inte mår bra. När det börjar skvalpa mot den så stannar den helt enkelt. Men du kan kolla några småsaker själv innan.
*kontrollera så att tändningslåset inte är glappt, så du har en nyckelring eller nåt som hänger och slänger så lägligt att det händer just i rondeller.
*kontrollera så att du inte har några lösa kablar och sånt inunder panelen som slänger runt vid körning.
*kontrollera bränslereläet så det inte är sprucket så att den ökade belastningen vid plaskandet i tanken löser ut att reläets spricka vidgas och därmed stannar pumpen.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Är det liknande konstruktion som på 7/900-serien att det är en liten slangstump från pump till tankarmaturens lock på 850:in? Kan det i så fall vara den slangstumpen som felar? har nämligen en granne med exakt samma problem. Där är pumpen bytt men problemet kvarstår!

//David
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:Är det liknande konstruktion som på 7/900-serien att det är en liten slangstump från pump till tankarmaturens lock på 850:in? Kan det i så fall vara den slangstumpen som felar? har nämligen en granne med exakt samma problem. Där är pumpen bytt men problemet kvarstår!

//David
Visst är det så att det ser ut så. Vanligaste felen brukar annars vara dom jag tog upp. El som hänger och slänger eller tändningslås som inte är friskt. Apropå, kontrollerade inte grannen slangen när pumpen byttes?
Användarvisningsbild
av CarMan
händer det bara när du har 30 liter i tanken, så kan det inte vara nått elektriskn.

låter helt klart som det är bränslepumpens skål inte ka hålla kvar bränslet. bränslet åke av centrufugalkrafte ut ur skålen o pumpen suger luft.

lyft upp pumpen o kolla om bränslet rinner ur pumpen orimligt fort
Användarvisningsbild
av mr850gle
räkost skrev:hej

MVH Fredrik
Hva med og prøve bytte bensinpumperele :-)-)Min 93 mod hadde samme symtom,ingen feilkoder,men det viste seg at bensinpumpereleet var gåent.Nå har jeg kjørt ca 2500 km og ikke en stopp!! :mrgreen: :mrgreen: :-)-)
av räkost
okej då ska jag kolla elät och sedan pumpa, var siiter pumpen?
idag när jag körde ur en kurva dig den helt o startar inte igen, eller den tänder till o dör sedan.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]