Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dal
Hej, hoppas på lite stöd från forumets experter...

Jag står och väger mellan att skrota eller besiktiga min 745:a som endast gått 31000 mil... Anledningen är att jag har två problem, vilka jag antar att bilprovningen kollar?

1. Styrservo. Det gnisslade länge när man svängde långsamt, typ fickparkerade, och till slut gav servon upp helt. Jag köpte ny ATF olja på en mack och det fungerade problemfritt i någon timme för att sedan inte fungera alls. Tycks vara någon läcka alltså. Någon som har en aning vad och var man ska kolla (gärna bild) och vad det skulle kunna kosta att fixa.

2. Bromskretslampan (!) lyser och jag antar att detta kan bero på att bromsarna behöver bytas, räcker det med att byta bromsklossar för att lampan ska slockna eller kan det vara något annat? Tycker bromsen fungerar okej, men jag märker när man har tung lastning att det inte är 100%.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av erikn
Om jag inte minns fel så tänds lampan när man har för lite bromsvätska. Men jag kan missförstå dig på din fråga, och jag är inte någon supermek.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Läckage på servon brukar vara rör eller banjonipplar på styrväxeln som rostar sönder. Tvätta av om det är söligt fyll på olja och se var det kommer. Ev. behöver du starta och ha nån som styrar mot ändlägena för att få lite tryck. Var försiktig isf, du vill inte ha en stråle rakt i ögat...

Det finns ingen slitagevarnare för beläggen på 700/900, lampan lyser för olika tryck i kretsarna eller bromsvätskenivån.
av dal
Sparkz skrev:Läckage på servon brukar vara rör eller banjonipplar på styrväxeln som rostar sönder. Tvätta av om det är söligt fyll på olja och se var det kommer. Ev. behöver du starta och ha nån som styrar mot ändlägena för att få lite tryck. Var försiktig isf, du vill inte ha en stråle rakt i ögat...

Det finns ingen slitagevarnare för beläggen på 700/900, lampan lyser för olika tryck i kretsarna eller bromsvätskenivån.
Bra svar! Jag ska kolla detta. Har för mig att jag fyllt på bromsvätska nyligen så det kan vara något annat fel (läckage även här möjligen). Och även servon ser ut att kunna vara något jag själv bör klara att diagnostisera enligt metod ovan. Tack!
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]