Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

440 1.8i
Motor: B18U

Hej allihop,
min bil börjar nu bli ett mysterium. Har haft alla möjliga problem med den men det här är det absolut konstigaste av de. :(
Bilen startar och börjar med att sakta svaja sig upp till en tomgång på 2200 rpm. Bilen har iof sig aldrig haft en bra tomgång innan då den alltid har svajat mellan 600-1500 rpm tills den blev varm för att sedan stabilisera sig på 900 rpm. Men nu som sagt 2200 rpm på tomgång och det är lite pinsamt i korsningarna i stan kan jag lova :lol:
Jag läste i nåt inlägg att det finns en "luftskruv" som man kan justera och den ska visst sitta i spjällhuset men jag hittar inte den?

Jag hoppas någon har haft samma problem och kan hjälpa mig, tycker ju om min lilla volvo :( :D
Senast redigerad av 1 440 -95 1.8i, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
B18U är centralinsprutning, ingen skruv på spjällhuset på den. Tomgången regleras med en motor som trycker på spjällaxeln, en svart klump snett framför spjällhuset. Men du har en felkod på spjällägesgivaren som antagligen pekar på problemet. Jag har babblat lite om att mäta den i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 28&t=25252
Ok, jag har provat att både dra ut kontakten till tomgångsmotorn och spjällägesgivaren men tomgången höll sig på 2200 varv. Har inte mätt spällägesgivaren än men kan den verkligen ge såna här problem?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]