Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Funderar faktiskt själv att byta ut mina framok, bara jag hittar någon verkstad som gör detta till en vettig peng :)

@pettson: När man byter bromsok, kan man inte bara klämma åt bromslangen med en klämma så man slipper lufta ett bromsok eller är ute å hal is?
En annan fråga som kanske inte är så enkel att skriva i text att svara på... Hur lätt/svårt skall det vara å trycka in kolven i framoket vid tex byte av klossar osv? När jag byter klossarna har jag en modell större rörtång och det är riktigt trögt å få in kolvarna? Iofs så bygger ju oljan upp ett tryck men ändå?

Hur fungerar egentligen bromsoken/kolvarna är skivor/belägg börjar bli slitna? Skall kolvarna åka tillbaks HELA vägen in igen eller skall kolvarna komma längre å längre ut i "viloläge"?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Går det trögt med en stor rörtång är det för trögt iaf... När allt är riktigt behöver man inte ta i hårt med en vanlig polygrip. Men det blir ju ändå ett motstånd när du ska trycka 1 dl bromsvätska genom ett smalt rör.

Kolvarna kommer att matas ut eftersom när beläggen slits. Packningen till kolven är en gummiring med fyrkantigt tvärsnitt som sitter i ett spår i cylindern. När kolven går ut följer packningen med, när du släpper bromsen drar den tillbaka kolven lite grann.
Jämför med när du skrapar vatten på golvet med en gummiskrapa. Det första som händer när du trycker den framåt är att gummikanten viker sig bakåt lite.
av *pettson*
timebandit skrev:Funderar faktiskt själv att byta ut mina framok, bara jag hittar någon verkstad som gör detta till en vettig peng :)

@pettson: När man byter bromsok, kan man inte bara klämma åt bromslangen med en klämma så man slipper lufta ett bromsok eller är ute å hal is?
En annan fråga som kanske inte är så enkel att skriva i text att svara på... Hur lätt/svårt skall det vara å trycka in kolven i framoket vid tex byte av klossar osv? När jag byter klossarna har jag en modell större rörtång och det är riktigt trögt å få in kolvarna? Iofs så bygger ju oljan upp ett tryck men ändå?

Hur fungerar egentligen bromsoken/kolvarna är skivor/belägg börjar bli slitna? Skall kolvarna åka tillbaks HELA vägen in igen eller skall kolvarna komma längre å längre ut i "viloläge"?
Nej du kan inte bara klämma åt bromsslangen. Det är alltid microbubblor i slangen plus att det naturligvis är luft inuti det nya oket. Du måste ALLTID lufta ett ok.

Hur tungt det ska gå att trycka ihop ett ok är lite individuellt men det ska framförallt gå jämt att trycka ihop det, du ska inte behöva ta i ordentligt för att det ska röra sej. OCH du ska inte behöva ta i för kung och fosterland. En stor poligrip (biltemas största) använder jag. Inte för att den ger mera kraft, utan för att käftarna är stora nog att göra jobbet. Det är viktigt att trycket är rakt in. Blir det snett så lär det gå onödigt tungt. Bäst är att använda ett verktyg som är till för att just pressa tillbaka kolvar.

Ett jättekort svar på frågan om kolven ska gå tillbaka helt: NEJ, den ska stanna ute och fylla upp gapet mot skivan.

Det långa svaret är nedan.. :-)-)
Oket fungerar så att hydrauliken pressar ut kolven tills den tar emot när du bromsar. Ökar du trycket så ökar ju naturligtvis trycket som kolven utövar på beläggen.
Inuti oket finns en packning. Den är fyrkantig i tvärsnitt. Ytan den ligger på är ursvarvad så den är fyrkantig i tvärsnitt samt lite fasad, när jag pressar in bromsvätska så hamnar vätskan dels bakom kolven och dels bakom packningen/väggen på oket. När trycket ökar så pressas packningen hårdare mot väggen samt mot kolven. Det är det som gör att den tätar. MEN packningen har en uppgift till, när trycket upphör så vickar packningen tillbaka runt 0,2-0,5mm och då följer även bromskolven med tillbaka. Dammskyddet gör lite mera spänst (beroende på oktyp), men 90% av återgången på kolven står just tätningspackningen för. Eftersom bromsvätskan inte blir tillbakapressad ut ur oket mera än rörelsen som packningen gör så är alltid oket fyllt med bromsvätska och har minimalt avstånd ut till bromsskivan.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]