Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bromsarna ligger på lite grand på min kärra ,
när jag plockade av oket såg jag att packningarna till kolven sett sina bäst dagar,
det är ABS på bilen och flytande OK,
jag kan fortfarande pressa tillbaka kolven med en gigantisk polygrip,

min allmäna fråga är ,
Mekonomen skall ha runt 200 kr för en renoverings-sats - jag antar att det är nya packningar till kolven,
ett utbytes-ok kostar runt 1000:-
Är det värt besväret att renovera ?
någon som gjort det ?

/t
Om kolven är enkelt demonterbar, luftnippeln går att lossa utan att vridas av och ingen rost finns i cylinder eller på kolv. Så är det billigast och ganska enkelt att rusta bromsok själv.
Just det ok du nämner har jag dock aldrig tätat om, däremot några vanliga ok på 2 och 740.

För att minska risken för renoveringsbehov, byt bromsbelägg ofta så att kolven ej behöver trampas ut så långt.
tjenare hade precis samma på min 940 att gummitätningen mot kolven lossa. men jag kan varmt rekommendera att du köper ett nytt OK på biltema för 499 spänn det har jag gjort och det fungerar klockrent nyper som satan och inga bekymmer alls har kört med det i 1 år så. så det hade jag gjort om jag var du då får du ju ett sprillans nytt också. kompisen köpte renoverade OK från Volvo bak till sin 940 och dom började rosta ganska fort så han fick måla på dom igen med ny färg.
940 Turbo skrev:tjenare hade precis samma på min 940 att gummitätningen mot kolven lossa. men jag kan varmt rekommendera att du köper ett nytt OK på biltema för 499 spänn det har jag gjort och det fungerar klockrent nyper som satan och inga bekymmer alls har kört med det i 1 år så. så det hade jag gjort om jag var du då får du ju ett sprillans nytt också. kompisen köpte renoverade OK från Volvo bak till sin 940 och dom började rosta ganska fort så han fick måla på dom igen med ny färg.
jag har också biltemas bromsok på min 945a funkar bra :D

mvh/roger
jag har tyvärr 7 mil till närmsta Biltema, och två av dom är rakt igenom Göteborg.
Jag var hos min tama bildelsgubbe och fick med både renoveringssats och ok hem, på påseende - så jag får väl se om det går att renovera, annars får det bli ett nytt ok.
renoveringssatsen kostade 130 :- på AD-Center f.ö.

vi hörs !
Sådär ja !
Det gick att renovera oket - även om jag kanske inte borde gjort det,
det var några fläckar på kolven där kromet släppt , så helt tätt kanske det inte blir - men det läckte ju inte med dom gamla packningarna ....
nu duger bilen att åka till Biltema med iallafall :-)

I övrigt kan jag nog inte rekommendera annat än erfarna mekaniker att ge sig på att renovera bromsok. att få dit dammskyddet var en spännande upplevelse.
men till slut satt det där !

/tu
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]