Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Amapola
erikn skrev:Det där har jag aldrig lyckats lära mig hur man gör. Den enda motor jag bytt kamrem på ör B230 lite olika modeller, varje gång har det varit lätt då det finns vita streck på kamremmen som ska stämma överens med märken på dreven.
Det funkar ju så länge du har en hel rem att ta av först, men vad som händer om du kör av remmen är ju att dreven stannar lite som dom vill och knappast på rätt ställe.
Användarvisningsbild
av erikn
Amapola skrev:
erikn skrev:Det där har jag aldrig lyckats lära mig hur man gör. Den enda motor jag bytt kamrem på ör B230 lite olika modeller, varje gång har det varit lätt då det finns vita streck på kamremmen som ska stämma överens med märken på dreven.
Det funkar ju så länge du har en hel rem att ta av först, men vad som händer om du kör av remmen är ju att dreven stannar lite som dom vill och knappast på rätt ställe.
Då är det bara att vrida dem rätt :D

Har den inte redan gått sönder lär den inte göra det om du vrider dem rätt manuellt. Det finns ju markeringar på dem som ska stämma överens med märkena på remmen. Kan inte bli fel, däremot kan ventiler och kolvar gå sönder om remmen går av. Den enda jag känner till på rak arm är B19 som inte går sönder av rembrott, men den är ju rätt gammal.
av anp
erikn skrev:
Amapola skrev:
Då är det bara att vrida dem rätt :D

Har den inte redan gått sönder lär den inte göra det om du vrider dem rätt manuellt. Det finns ju markeringar på dem som ska stämma överens med märkena på remmen. Kan inte bli fel, däremot kan ventiler och kolvar gå sönder om remmen går av. Den enda jag känner till på rak arm är B19 som inte går sönder av rembrott, men den är ju rätt gammal.
Av de motoralternativ som finns till 2-7-9 serien ( B20, 6 cyl eller 16V undantagna ) är det väl bara K-motorn som riskerar motorras om remmen går av. A, E, F motorer ex,vis klarar ett kamremsbrott utan problem så länge som topplocken ej är planade.
Användarvisningsbild
av erikn
Bra konstruerade alltså :-)-) Och nyttig information att lära sig.

Vad är K för motor? Köpte ny luftmassemätare härom dagen och den hade suttit på en B230FK.
jag bugar och tackar för alla fina tips:D:D:D
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tror inte att jag nollade motorn. Jag vred bara dreven så att de passade in mot märkningen på kamremmen. Om översta drevet pekade åt vänster så så satte jag motsvarande märkning på remmen mot den, sedan rättade jag bara in de andra så att de kom mitt för märkningen.

Nollning så har man väl kammen i en speciell position, inte ungefärlig som jag gjorde. Men som sagt, jag har bara erfarenhet av B19 och B230. Det är de enda bilar jag bytt på, och det tycker jag är enkelt just pga hjälpen med märkningen på remmen, man behöver inte bry sig ett dugg om att låsa drev m.m. i speciella positioner.
av anp
erikn skrev:Jag tror inte att jag nollade motorn. Jag vred bara dreven så att de passade in mot märkningen på kamremmen. Om översta drevet pekade åt vänster så så satte jag motsvarande märkning på remmen mot den, sedan rättade jag bara in de andra så att de kom mitt för märkningen.

Nollning så har man väl kammen i en speciell position, inte ungefärlig som jag gjorde. Men som sagt, jag har bara erfarenhet av B19 och B230. Det är de enda bilar jag bytt på, och det tycker jag är enkelt just pga hjälpen med märkningen på remmen, man behöver inte bry sig ett dugg om att låsa drev m.m. i speciella positioner.
Då har du felet där, många sätter alltför stort värde på remmärkningarna. Och får då de här problemen.
Strunta i vad remmen säger, och koncentrera dig på vad remhjul och dito märkningar säger.

Enkelt med remmärkningen?
Så du menar eller tror, att motorn blir rätt inställd ifall man monterar kamremmen rätt enligt märkningarna på den. och helt struntar i hur motorns märkningar står?

Mitt råd är att helt skita i remmärkningarna, och endast titta på motorns märkningar om du är det minsta osäker på vad du gör!
Användarvisningsbild
av erikn
Ursäkta om jag verkar dum, men jag förstår inte. Jag ska ta och leta lite på forum och kanske i Vadis för att lära mig innan jag uttalar mig mer i den här frågan.

Men jag har inte haft något problem med dem jag bytt på, iofs är det bara 4 ggr, men det har gått 100% bra. Och jag struntar inte i märkningar på remhjulen, det är ju de som är viktiga. Men jag har aldrig hittat någon märkning i blocken för de märkningarna, utan de enda jag gått efter är att få remhjulen stämma överens med märkningen på remmen, och då kommer de ju garanterat rätt inbördes.

Andra gången jag bytte så hade jag bara ett vagt minne av det här med märkena på remmen. Därför snurrade jag på motorn med ett spärrskaft för att få alla märken att stämma, men de kom aldrig mitt för varann. Jag blev helt snurrig, kunde inte fatta vad det var för fel tills jag kom på att de satt remmen bak och fram. Då höll jag upp den nya remmen bredvid och såg att märkningarna stämde mot hjulen, då slet jag bort den gamla utan att sätta fast något hjul och satte dit den nya med märkena i remhjulen mot märkningarna på remmen och sedan var det klart. Det var då jag bestämde mig att jag skulle komma ihåg hur märkningen fungerade så jag slapp tveka nästa gång.

Men som jag sagt tidigare, min kunskap sträcker sig till Volvo-motorer modell Ä (B19, B230), tvivlar på att det är lika enkelt på andra motorer. Men på de här motorerna kan man som jag ser det inte misslyckas med ett rembyte, det är busenkelt med märkningen.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]