Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Stasik
Eller jo det dök upp flera frågor :)

Kollade lite video på http://www.garaget.org och såg att många använder kondensatorer http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U1960
Undrar vad det är och om det är något att skaffa??

Och en annan sak. I min volvo så har jag redan kablar dragna till hathyllan som verkar vara redan inkopplade i stereon. Undrar om man kan ta dessa och stoppa in i ett slutsteg direkt?? eller måste jag dra nya Kablar?

Tack
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag skulle vilja påstå att den vanligaste anledningen till att folk sätter dit en kondensator är för att det är fränt, MEN, den gör ju såklart nytta också.
Enkelt beskrivet kan man säga att en kondensator är en strömdepå som är snabb på att "lämna/ge ifrån sig" ström. Alltså, har du ett batteri i bilen som har dålig förmåga att lämna mycket ström snabbt, så kompenserar kondensatorn för det.

Den laddas mellan basslagen och laddas ur under dem kan man säga.

Vad är det för kablar som är fördragna? ström eller lågnivå!?
av Stasik
Om jag viste hut man bifogar bilder här skulle jag skicka in men jag vet inte :)

Den ser ut som de som jag hade till framsystemet, de som ligger på instrumentbrädan. Det är en dosa som har 2 kablar i sig, asså inte som vanliga högtalar kablar som är uppdelade i två.

En av dom är brun den andra e vit.
Är det inte så att ena är då ström och den andra är signal??

Hur ska jag veta om jag behöver en kondensator??
Om man har den bara för att det e snyggt så e det inte så viktigt.
Kommer inte åka runt o visa upp de eller nått.
Användarvisningsbild
av Funk
Bygg klart anläggningen först, om du sedan ser att ljus och liknande blinkar när du poppar på kan det vara läge med en konding..

/Thomas
av Stasik
Haha grymt och smart

Man kan låta den vara kvar så att det ser ut som att bilen blinkar med musiken :)

Men någon idé hur jag ska göra med dessa kablar som är redan dragna??
Kommer jag bränna steget om jag råkar koppla in ström där??
Användarvisningsbild
av Funk
Mitt tips är att dra allt nytt när du ändå håller på, kostnaden och arbetsinsatsen är ju liten när du ändå drar kablar genom hela bilen.. Och dra inte onödigt tjocka högtalarkablar, det kostar bara pengar i onödan.

/Thomas
av Stasik
vad ska jag göra med de som redan sitter då?
käns lite onödigt att inte använda de som redan sitter och desutom är helt ny...
av Stasik
Nu har jag fått in en del av sakerna. Bland annat kablar för 1000 spänn, 21mm2 6m strömkablen kostade 350 spänn...

ville inte riskera att ha för smal så jag tog den fetaste som jag hittade.

Problemet är att jag har bara en utag för lågniva kablar och jag har 2 steg men så såg jag på att en av stegen så har jag 2 par audio in och 1 par audio out. så jag undrar om det går att koppla in från stereon i den så, sen leda vidare till nästa steg?? Eller måste jag köpa ny stereo som har 2 lågnivå utag??

Tack
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan koppla vidare på audio ut, kolla bara så att dom är opåverkade av ev. delningsfilter.. Kanske behöver du också ett par y-kablar någonstans, men det är i så fall ingen fara...

/Thomas
av Stasik
Tack för svaret men det verkar som jag har fått ett annat problem.

Jag tror att en av de lågnivå utagen från stereon är sönder. När jag kopplar in allt som man ska så spelar den högra hur bra som helst men den vänstra spelar bara bas...

vad tror in?? Har testat olika lågnivå kabler så jag vet att det e inte det.

så här såg steget ut
ch4 out ch2
O O O
O O O
ch3 ch1

jag kopplade inte i 1 o 2

ch3 Speaker ch4 ch1 Speaker ch2
___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___

ok jag kanske upptäckte vad jag gjorde för fel nu.

om ni fattade så i den första bilden jag gjorde ser man var man kopplar in lågnivå och i den andra kablar till högtalare. Det de sa i manualen är att om du har 2 högtalare så ska du koppa in första i ch3 o ch4 och den andra i ch1 o ch2 och tror det e fel..

ska gå o testa.
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]