Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av edwall
Problemet med att usb interfacet börjar om på låt 1 när man startar bilen beror på usb minnet, mitt volvo usb minne gjorde så, men med ett annat minne kom bilen ihåg vilken låt jag hade sist. Reklamerade volvo usb minnet till ett nytt likadant och efter det har det funkat klockrent
av riha
kave skrev:
riha skrev:H
JAg stör mig också på att den inte kommer hiåg vilket läge jag senast hade färddatorn på. Jag har inga problem med själva infon däri, men att den inte står kvar på senast valda läge (exempelvis snittförbrukning eller återstående mil) är lite irriterande.
Det var exakt det som menades i inlägget ovan :)

Jo, förstod det sen, men jag läste det som att själva infon nollställdes vid stop/start. Alltså medelförbrukning, medelhastighet mm.
av Ottoman
Pratade med Bilia Nordstan nu angående mitt knakande i bilen och passade på att fråga kring någon mjukvaru uppdatering. De har inte fått någon information angående någon uppdatering av vare sig elektroniken såsom färddator, fönsterhissar, usb mm. eller någon uppdatering vad gäller motorstyrningen. Om det nu skall komma någon uppdatering i oktober borde väl Bilia fått någon info angående detta?

Ni som hört rykten, kan ni ge oss mer kött på benen?
av tassbonn
Ottoman skrev:Pratade med Bilia Nordstan nu angående mitt knakande i bilen och passade på att fråga kring någon mjukvaru uppdatering. De har inte fått någon information angående någon uppdatering av vare sig elektroniken såsom färddator, fönsterhissar, usb mm. eller någon uppdatering vad gäller motorstyrningen. Om det nu skall komma någon uppdatering i oktober borde väl Bilia fått någon info angående detta?

Får man fråga vad de sa om knakandet?
av Ottoman
tassbonn skrev:
Ottoman skrev:Pratade med Bilia Nordstan nu angående mitt knakande i bilen och passade på att fråga kring någon mjukvaru uppdatering. De har inte fått någon information angående någon uppdatering av vare sig elektroniken såsom färddator, fönsterhissar, usb mm. eller någon uppdatering vad gäller motorstyrningen. Om det nu skall komma någon uppdatering i oktober borde väl Bilia fått någon info angående detta?

Får man fråga vad de sa om knakandet?
Jag refererade till vad jag läst här på forumet. Att det kunde vara en av bussningarna till motorupphängningen. Han påstod sig inte ha hört talas om detta tidigare. Ska förbi bilia imorgonbitti och få en diagnos. Återkommer med mer info.
av Ottoman
Var på Bilia Nordstan nu på morgonen angående knakandet. Tid beställt för byte av två bussningar till motorinfästningen. Har kommit nya bussningar som kan rätta till problemet. Får återkomma efter att de förhoppnignsvis fått bort knakandet.

Tyvärr inget nytt om uppdaterad mjukvara, dock fick jag höra att det jobbas febrilt på att lösa diverse problem, men det visste vi väl redan.
Användarvisningsbild
av kave
Tja, min knakar och knirrar värre än jag vet inte vad. Verkstadens lösning var att byta ut förarsätet och dränka diverse detaljer i 5-56 eller liknande. Inte särskilt tillfredställande.
kave skrev:Tja, min knakar och knirrar värre än jag vet inte vad. Verkstadens lösning var att byta ut förarsätet och dränka diverse detaljer i 5-56 eller liknande. Inte särskilt tillfredställande.
Visst är det skönt att man har köpt en PREMIUM-bil enligt Volvo :D
Användarvisningsbild
av kave
2,5FT Västerås skrev:
kave skrev:Tja, min knakar och knirrar värre än jag vet inte vad. Verkstadens lösning var att byta ut förarsätet och dränka diverse detaljer i 5-56 eller liknande. Inte särskilt tillfredställande.
Tja, ibland undrar man om man är för petig, men efter 5 dagar med en Junkig Renault Clio så inser man att det är man inte. Visst, i fart bullrar och lever det rövare, men den är helt knäpptyst vad gäller knak och knäppningar.
Ibland får jag för mig att man använt fel momentnyckel och sand i alla kontaktytor på min bil.
Motorn lyckades de ju inte med särskilt bra.
av riha
kave skrev:
2,5FT Västerås skrev:
Tja, ibland undrar man om man är för petig, men efter 5 dagar med en Junkig Renault Clio så inser man att det är man inte. Visst, i fart bullrar och lever det rövare, men den är helt knäpptyst vad gäller knak och knäppningar.
Ibland får jag för mig att man använt fel momentnyckel och sand i alla kontaktytor på min bil.
Motorn lyckades de ju inte med särskilt bra.
Som kontrast.
Min bil som troligen stod 3 bilar före på bandet (tre nummer emellan bara i regnumret och färdig samma dag från fabriken) är än så länge knäpptyst och går som den skall. 1300+ mil nu.

Kave, du fick nog inte bort all sand sen vi körde i grustaget ;-)

Tyvärr är nog ett av de stora problemen alla jävla okunniga mekare på Volovs bilstäder som skiter i kundernas klagande och som bara vill ha sin lön och gå hem kl fem.
Att inte bry sig om att man sätter märken i bilar väda över 400 000 kr, då skall man fan inte hålla på med det man gör heller.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]