Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag kan säga att jag aldrig haft problem med att få loss låsbara muttrar/bultar som är rätt åtdragna och insmörjda med lite kopparfett/alufett, släpper lika fint varje gång.
Användarvisningsbild
av camaro69
Håller med Fluffen.

Inga problem, om man inte drar åt som en tok.

Men nu behövs inga låsbultar längre då Biltema säljer sin sats med koniska hylsor. Tjyvdjävlarna sänder säkert en varm tanke till inköparna på Feltema. :evil:

Men det är kanske nödvändigt att sälja en sats hylsor för att lossa Biltemas crapbultar.
Användarvisningsbild
av Funk
isak skrev:duktigt av dig fluffen, nu upstår ju inte problemet när dom monteras utan när al fälgen har rostat efter en säsong.trots att smörjmedel använts. låsb- verkar kräva att lossas och dras med moment en gång i månaden för att fungera VEM GÖR DET?
Jag håller inte med dig, har som flertalet andra aldrig haft problem och jag har bokstavligt talat bytt tusentals hjul monterade och dragna på rätt sätt.
En och annan gång har jag stött på patrull, men då har hjulen som regel monterats av "Galne Gunnars Gummi" med knackande muttermaskin med alldeles för högt moment. Svetsa eller på annat sätt tvinga ut bultarna har jag bara behövt göra någon enstaka gång på 25 år...
Däremot så bör man inte använda kopparfett i hop med aluminium, det kan skapa korrosion, alupasta eller helt vanligt fett fungerar bättre.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
god morg-
ser med spänning fram att höra resultatet av fetemas grejor det lär väl märkas ganska snabbt när bytessäsongen kommer har provat att köpa an del filter bromsbel mm på ovannämda företag lyckas i ca-20% att få rätt bitar men dom ha bra fritidsbutik.
Användarvisningsbild
av ER
isak skrev:ta en 20 mm rundj-bit en rejäl smideshammare ge den ett par slag slå på en 12kat hylsa så släpper den har själv lyckats flera gånger.
GE FAN I ALLT VAD LÅSBULTAR HETER DEF- BILTEMAS!
ISAK
Fungerar ej på Volvo original, enda rätta är att lämna in på däckverkstad som svetsar på mutter på skallen och drar loss den. Tar inte mer än 10min.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]