NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en S40 2.0d -05 som inte utrustades med tidursfunktionen från fabrik.
Kan man bygga om tillsatsvärmaren till en parkeringsvärmare med tidursfunktion?

Enligt lokala volvohandlaren så hittar han ingen tillbehörssats för detta och då påstår han att det inte går.

Är det det någon som har byggt om sin tillsatsvärmare till parkeringsvärmare så är jag tacksam om ni vill dela med er av vad som behövs. Vad jag har lyckats jämföra mig till så behövs det en vattenpump och en omprogrammering.

/Micke
Det räcker inte med mjukvara på den bilen.

Den saknar vattenpump vilket inte är helt lätt att montera dit.
Värmaren sitter ganska taskigt till på den bilen.

Har bestämmt för mig att det går men det kan vara
så illa att det inte finns någon mjukvara till den
o då är det ju kört allafall.
Då var det tur att min hade tiduret installerat från fabrik...

Men jag tycker ändå att det är konstigt, för i denna installationsbeskrivning (länk längst ner) för fjärrstarten till värmaren nämns ingenting om att bilen sedan tidigare måste vara försedd med tidur - det borde alltså gå att installera detta tillbehör och då kunna använda värmaren som parkeringsvärmare. Det står ju längst upp vilka bilar den fungerar till, t.ex. V50 -05. Eller har jag fel?

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

EDIT: Inte heller här nedan nämns något om att man måste ha tidur sedan tidigare:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... tm#ftnotes
Har nu hittat i min engelska variant av VADIS 2005A att det enda som skiljer mellan tillsatsvärmare och parkeringsvärmare är vattenpumpen och mjukvara.
Jag hittade även ett avsnitt där det står att man kan uppgradera från tillsatsvärmare till parkeringsvärmare men jag har inte hittat artikelnummer på detta.
Kanske räcker med att montera vattenpumpen och beställa mjukvara via VIDA hos volvo.
Jag får ta en utskrift av detta och åka ner till min lokala volvohandlare och se om det hjälper...
wendtan skrev:Det är numera standard med dieselvärmare på alla v50 diesel, och vad jag vet alla dieselbilar överhuvutaget från volvo.
Det är sant. Alla har dieselvärmare men inte med tidur

/Kalle
Då min lokala volvohandlare inte lyckades ta reda på vad som behövdes till att uppgradera från tillsatsvärmare till parkeringsvärmare så ringde jag till Nordiska Bil i Luleå, nu är problemet löst.

Det finns ingen "tillbehörs sats" för att bygga om värmaren.

Det finns dock möjlighet att uppgradera en tillsatsvärmare till parkeringsvärmare med hjälp av reservdelar.
Följande reservdelar skall användas:
pump 8665529
kabel 30665379
kåpa 30676589

Dessutom behövs mjukvara som laddas ned via Vadis/Vida:
S40 Diesel 30664638-1
V50 Diesel 30664646-4

Delarna och mjukvara kostar ca: 4000kr (+ montering)

Nu ska jag bara undersöka om man hittar dessa delar på skroten.

Stort tack till Nordiska Bil
Senast redigerad av 1 volvo diesel, redigerad totalt 0 gånger.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]