Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av R.E
ULP918 är reg.numret.

Jag har ringt till Volvo och hört mig för ang. bilen och jag ska kontakta deras verkstad för att få info om hur den servats och vad som gjorts.

Säljaren på Volvo bekräftade dock det många skriver här i tråden, att XC70:n är dyr i drift med hög förbrukning och mycket slitage på delarna...
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:ULP918 är reg.numret.

Jag har ringt till Volvo och hört mig för ang. bilen och jag ska kontakta deras verkstad för att få info om hur den servats och vad som gjorts.

Säljaren på Volvo bekräftade dock det många skriver här i tråden, att XC70:n är dyr i drift med hög förbrukning och mycket slitage på delarna...
Ok, tack. Blir spännande att höra vad som åtgärdats. Intressant att till och med säljaren medger detta, antingen "one of a kind" eller så har Du en bra relation med dem...fast det kanske finns ärliga säljare också, vad vet jag? :-)

Gick in på Subarus hemsida precis...slogs av den enormt starka karisman, det kändes lycka och framgång rakt igenom! http://www.subaru.se Såklart hade de även några jämförelsetal om nöjda kunder och kostnader...det var särskilt intressant att se listan på utsläpp och skattekostnad. Jag vet ju att jag betalar galna (enligt mig) pengar för dieselskatten varje år...tror varje faktura brukar hamna på runt 2300 kronor..och den dimper ner 3 gånger per år om jag inte minns fel. I Subarus exempellista så låg givetvis Subaru som no1 med sin forester...sen plusade man på skattekostnaden för olika bilmärken, och gissa vem jag hittade längst ner på listan med + dryga 2.000 kronor i skatt? Jo såklart XC70 D5 :-) Gick även igenom utrustningslistorna och förvånades även där över det som ingick som standard. Det mesta helt enkelt. I exclusive paketen och business skiljde i princip bara taklucka, skinnklädsel och startknapp samt navigator. (kollade på Outback boxer diesel). Drog 0,56 i snitt, landsväg 0,51 och stad 0,71.

Ska kolla upp Din bil lite mer alldeles strax :-)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Hmm...ser ju förresten ut att vara en modell årgång 2003? Färg står det ljusgrå? Är det samma som silvermetallic? Sen ser jag att det varit hela 5 stycken olika ägare...det tycker jag låter mycket. Varför så många? Varför bytte de bort bilen? Varför sålde de?

Bränsleförbrukningen är också intressant. Jag tror den stämmer rätt bra med vad som är angivet där. Kollade upp min egen bil och jämförde..där har jag landsvägskörning 6,9, stad 11.1, blandad 8,5. I verkligheten så om jag kör långt på landsväg är det precis möjligt att komma ner i 6.9 om man kör lugnt och försiktigt och håller alla hastighetsgränser till pricka. Blandad körning ligger den oftast mellan 8,5-9,5. Svårt dock att få den över litern på sommarhalvåret utan värmare, vinterdäck och takbox. Och jag har förresten diesel...så några billiga resor är det inte direkt :)

Klistrar in uppgifterna på ULP918 nedan...om Du inte redan kikat på dessa?

Regnr: ULP918
Fabrikat: VOLVO S + XC70
Färg: LGRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2003 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: YV1SZ59G341143174
Senaste EU-regbevis del 2: 2006-06-26
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: NOVATION AKTIEBOLAG
Adress: BOX 499
Postnr: 751 06 Förvärvsdatum: 2008-06-24

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB
Försäkringsdatum: 2008-06-24

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2008-06-24)
Tillfällig registrering: Nej Import: Nej
Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2003-09
Producentansvarig: 699065-5216
I trafik första gången i Sverige: 2003-10-07
I trafik första gången i utlandet:
Utredning: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2009-08-01 - 2009-12-31
Senast godkända besiktning: 2008-08-27
Föreläggande:Nej
Körförbud:Nej
Vägmätarställning: 144248

Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej
Årsskatt, kr: 2595
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1131
Kreditering vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Huvuduppbördsmånad: januari
Förfallen skatt/avgift, kr: 0

Vägavgift
Vägavgift (kr/år): 0

Tekniska data
Motoreffekt: 154,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: EG Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Växellåda: MANUELL Slagvolym, cm3: 2521

Skattevikt, kg: 1770 Tjänstevikt, kg: 1770
Totalvikt, kg: 2220 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1280
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4020
Max lastvikt, kg: 450

Krockkudde, främre passagerarplats: Ja
Kopplingsanordning : DEMONTERBAR KULA

Kopplingsavstånd, mm:

Effektiv bromsanordning: Nej

Däckdimension axel 1: 215/65 R16 98V Fälgdimension axel 1: 7Jx16x49
Däckdimension axel 2: 215/65 R16 98V Fälgdimension axel 2: 7Jx16x49

Längd, mm: 4850 Bredd, mm: 1860
Höjd, mm:

Drivmedel: BENSIN

Max hastighet, km/h: 210,0
Bränsleförbrukning, l/100km, Bränsleförbrukning, l/100km,
blandad körning: 10,4 landsvägskörning: 8,4
Bränsleförbrukning, l/100km,
stadskörning: 13,8
Ljudnivå DB, vid körning: 72 Ljudnivå DB, stillastående: 83

Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG
Miljöklass: 2005
av R.E
Det är lite märkligt det där med antal ägare för enligt försäljaren och enligt vägverkets information om tidigare ägare (som man kan få på fax) så är det bara två stycken tidigare ägare och dom har jag namngivna. Ska ta och ringa dom och höra vad dom säger om bilen ;)

Ang. årsmodellen så är det där ju så jäkla svårt att hålla koll på eftersom dom går efter modellår och inte kalenderår. En 03:a i vår kalender kan ju vara en 04:a i modellåret. Beställer man t.ex en sprillans ny bil nu, som levereras om 1-2 månader, så räknas det förmodligen som en 09:a
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tänk på att bilformor etc räknas också som ägare
av R.E
OK, nu har jag kollat med Volvo. Bilen har varit inne på service 33 gånger på 4 år!

Det låter ju helt sjukt! Det måste vara något med XC70:n som är långt utöver det vanliga för att man ska acceptera att en bil behöver vara så mycket på verkstad!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
R.E skrev:OK, nu har jag kollat med Volvo. Bilen har varit inne på service 33 gånger på 4 år!

Det låter ju helt sjukt! Det måste vara något med XC70:n som är långt utöver det vanliga för att man ska acceptera att en bil behöver vara så mycket på verkstad!
:-O) 8ggr per år

Men man kan ju också se det från den :idea: sidan: Allt är fixat slitagedelar, elfel mm så nu är det bara tuta och köra.

De sa inte varför den varit inne så mycket på verkstad?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:OK, nu har jag kollat med Volvo. Bilen har varit inne på service 33 gånger på 4 år!

hehe..välkommen till Volvo-familjen :-)

Och det kan ju sägas igen att min erfarenhet är att de håller hyfsat första 3 åren eller upp mot 18.000 mil, det är sen det "roliga" börjar. Är man pedant (som jag) så vill man ju att allt ska vara perfekt, och då får man räkna med att byta en hel del grejer. Inte helt säker på att det blir så mycket billigare än köpa en helt ny bil. Man brukar ju annars resonera att "när jag nu lagat så mycket så borde ju bilen hålla länge", men vad jag förstår på mina kamrater och bekanta så slutar aldrig reparationerna att upphöra...det blir bara mer och mer hela tiden, är det inte det ena så är det det andra. Sen har ju vissa mer tur än andra eller vice versa.

Så ska du köra rejält med bilen (som det ju är tänkt) så ska du nog vara beredd på att få göra en hel del utbyten också. Många smågrejer skulle ju gå att fixa själv, men man orkar inte krångla och det enklaste är då att byta ut allt mot nytt istället vilket blir dyrt.

Och även om mycket nu är åtgärdat och reparerat på bilen, vilket ju borde betyda att man slipper byta och reparera just dessa grejer igen på ett tag, så kan det ju också vara ett osäkerhetstecken.... för om bilen varit in på verkstad så många gånger som "ny", hur ska det då blir när det blivit gammal?

Mitt slutgiltiga råd är att du låter någon oberoende göra ett test på bilen innan köpet, därefter om det ser ok ut, så provkör du själv och kollar vad du kan, känns det fortfarande bra, så slå till, men kör sen lugnt med bilen...även om det kan vara frestande att trycka på lite med en så fin bil som XC70. Tar du det mycket lugnt och kör försiktigt klarar du dig med all sannolikhet ganska fint. Inga långkörningar i 160 km/h. Kraftiga kurvtagningar. Inte ut å sladda på parkeringsplatser, köra "rally" på skogsvägar eller prova fyrhjulsdriften i grustag och branta backar. Och ta det försiktigt på gropiga vägar, farthinder och allt annat. Sunt förnuft...men har man kul med bilen så kommer det kosta :-)

Du får även kolla upp ägarna varför uppgifterna inte stämmer, men tänk på att som Kalle säger kan bilfirmorna räknas in som ägare, dvs exempelvis första ägaren (1) sålde bilden till en bilhandlare (2) som i sin tur sålde den till en privatperson (3) som i sin tur sålde den till en bilhandlare (4) som... osv.

Lycka till!
av prazzel
har själv en xc70 2,5t 03, bara strul. skulle själv aldrig köpa en trimmad volvo. dom har svårt att få orginalen att hålla,säker värre med trimmade grejor.vill man ha en snabb bil så välj inte en volvo.absolut inte en xc70.den är inte byggd för att gå fort.väghållning mm är kass.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
prazzel skrev:har själv en xc70 2,5t 03, bara strul. skulle själv aldrig köpa en trimmad volvo. dom har svårt att få orginalen att hålla,säker värre med trimmade grejor.vill man ha en snabb bil så välj inte en volvo.absolut inte en xc70.den är inte byggd för att gå fort.väghållning mm är kass.
Ja, XC70 är ju snarare ett tryggt lok :-)

Visst går det att köra fort, men runt 170-190 blir den faktiskt svajig även på motorväg. Men så fort är det ju inte många som kör ändå. Och då drar den soppa som en tok. Iaf med största bensinmotorn.

XC70 skulle jag köpa om jag hade familj och reste till fjällen ofta, eller jagar eller har ett aktivt friluftsliv. Funkar lika bra i stan som i skogen de gånger man är där. Och man sitter riktigt skönt i dem...känns även mycket tryggare än en vanlig v70.

XC70 är en riktigt härlig bil således...men ska man köra sportigt och ha lite kul kanske man ska kolla på andra modeller, V70 R awd tex, eller andra märken.

Men man ska ha det hyfsat gott ställt så att man har råd att serva bilen. Fattiglappar göre sig icke besvär :-)

Finns säkert en kortare rem att köpa.

Kanske passa på att byta filter och olja i h[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]