Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sir
Hej har problem med min bil fläkten går inte.
Har fått reda på att d ska finnas ett motstånd i fläkten, undrar då bara var detta sitter och om man skulle kunna få en bild på detta??

Tacksam för svar
av jeeplasse
Hej!

Jag är osäker på var motståndet sitter, men om det är trasigt eller den smältsäkring som brukar sitta i anslutning till det har löst ut brukar fläkten endast fungera på högsta hastighet. Om den inte går alls borde det vara något annat fel.

Mvh/Lasse
av *pettson*
Sir skrev:Hej har problem med min bil fläkten går inte.
Har fått reda på att d ska finnas ett motstånd i fläkten, undrar då bara var detta sitter och om man skulle kunna få en bild på detta??

Tacksam för svar
Det är ingen som skruvat på startmotorn? 99% glömmer den tunna grå kabeln.. som just det.. ger ström till fläkten..
av Sir
*pettson* skrev:

Tacksam för svar
Det är ingen som skruvat på startmotorn? 99% glömmer den tunna grå kabeln.. som just det.. ger ström till fläkten..
Njae tror inte d för när ja drar ur kontakten till tempgivare så går fläkten hela tiden
kör runt så nu så att inte bilen ska koka
av *pettson*
Sir skrev:
*pettson* skrev:

Tacksam för svar
Njae tror inte d för när ja drar ur kontakten till tempgivare så går fläkten hela tiden
kör runt så nu så att inte bilen ska koka
Mej veterligen finns det inte nåt motstånd som går till fläkten? Dock finns det en smältsäkring integrerad i 30 strömmen som tas ifrån starten.Du har bara en 30 matning till kontrollreläet för kylfläkten Däremot har vi två lindningar en för helfart och en för halvfart. Detta betyder att har du kräm i ena läget (fläkten går ju på fullfart) så ska det fungera i andra läget. UNDER FÖRUTSÄTTNING att styrreläet är helt ovanpå kylaren så att första utgången fungerar. Och under förutsättning att motorlindningen är hel på halvfart. Bara ta och mäta upp reläet eller byta med en bekant så får du veta direkt, ger reläet utspänning som tänkt så är det tal om en defekt fläkt.
Vanligast är att fläktreläet lämnat in.
av Sir
Har testat ett fläktrelä som funkar men det var inte problemet,.
Har du nån bild på hur den ser ut den där smältsäkringen o var den sitter?

Jättetacksam för hjälpen..
av *pettson*
Sir skrev:Har testat ett fläktrelä som funkar men det var inte problemet,.
Har du nån bild på hur den ser ut den där smältsäkringen o var den sitter?

Jättetacksam för hjälpen..
smältsäkringen är ju inlagd i kablaget till reläet. Om en hastighet fungerar så finns det ström till reläet. Mätte du om du fick spänning ut ur reläet på utgång 1och på utgång 2? Samt kontrollerade du om du hade tillslags spänning till reläet när det skulle sluta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kabeln ÄR säkringen, finns som reservdel. men nu fungerar ju fläkten så det är inte den. Har du AC ska fläkten gå så länge den är på, annars startar motorstyrenheten den vid 104º eller så. Det är alltså bara om du står still en stund med motorn igång den går igång.
av Sir
Sparkz skrev:Kabeln ÄR säkringen, finns som reservdel. men nu fungerar ju fläkten så det är inte den. Har du AC ska fläkten gå så länge den är på, annars startar motorstyrenheten den vid 104º eller så. Det är alltså bara om du står still en stund med motorn igång den går igång.
med ac:n på går ej fläkten
inte annars heller.
bara när ja rycker kabeln till vattentempgivaren då går den hela tiden.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]