Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
#21540
Loner skrev:
kez_style skrev: Haha Halvljus = H7
Helljus = H9 (hittar inte det på micros hemsida) närmaste va HB3... vet du något om det?
H9, antar att dom ersatt dom udda HB3-lamporna med dom udda H9 lamporna på senare årsmodeller?

Vill du ha xenon look så finns det egentligen bara ett bra alternativ, köpa riktiga xenon-lampor :roll:

Philips har ju iofs sina diamond vision 5000k (eller vad dom nu heter), men närmsta ställe jag vet att köpa dom är England, dom är INTE godkända i europa.. (importeras från japan)

/L
Detär riktigt svårt att få tag i H9 lampor ju :(
av Noodles
#21573
Igår kom meddelandet 'LAMPFEL HALVLJUS', for iväg till OKQ8 med denna tråd i tankarna, ska jag gå bet på att skifta glödlampa!?

Kan villigt erkänna att jag kollade i manualen innan jag öppnade huven (mest för att försäkra mig om vilken typ av lampa jag det skulle vara).

Av med locket, gick fint.

Kände efter kontakten, fick bort den.

Försökte se om ja kunde se låsbygeln, gick dåligt, fick lös den på känn.

Ur med lampan, in på macken.

Monteringen gick fint, täcklocket var lite bråkigt, men de fick ge sig till sist! ;)

Såg att de fanns nå H7 super (25% bättre ljus eller nåt), är de nån som testat dessa (General Electrics) och är blir ljuset märkbart bättre?
Användarvisningsbild
av ER
#21584
Noodles skrev:Igår kom meddelandet 'LAMPFEL HALVLJUS', for iväg till OKQ8 med denna tråd i tankarna, ska jag gå bet på att skifta glödlampa!?

Kan villigt erkänna att jag kollade i manualen innan jag öppnade huven (mest för att försäkra mig om vilken typ av lampa jag det skulle vara).

Av med locket, gick fint.

Kände efter kontakten, fick bort den.

Försökte se om ja kunde se låsbygeln, gick dåligt, fick lös den på känn.

Ur med lampan, in på macken.

Monteringen gick fint, täcklocket var lite bråkigt, men de fick ge sig till sist! ;)

Såg att de fanns nå H7 super (25% bättre ljus eller nåt), är de nån som testat dessa (General Electrics) och är blir ljuset märkbart bättre?
Har använt GE Megalight +60% i helljuset på förra S40:n och visst det blev bättre än standard men inte lika bra som dom dyrare Osram Silverstar +60% som jag hade i halvljuset på samma bil, men dom var/är betydligt billigare. I Vi Bilägares test av %+ lampor så var det Philips Vision Plus, Osram Silverstar och GE Megalight +60% som var i topp,men då jag testat alla i halvljuset så gillade Osram mest/bäst (efter den äkta varan xenon förstås) av %+ lampor i H7-utförande om dom skall sitta i halvljuset.
Användarvisningsbild
av Loner
#21595
NCR skrev:Helljuset är väl H4?
H4 :roll:

Det är ju en kombinerad lampa med både hel och halv i samma.

Sista volvo med det var väl 850 93? Sen blev det separatat lampor för hel- resp halv-ljus.

/L
Användarvisningsbild
av kez_style
#21601
Loner skrev:
NCR skrev:Helljuset är väl H4?
H4 :roll:

Det är ju en kombinerad lampa med både hel och halv i samma.

Sista volvo med det var väl 850 93? Sen blev det separatat lampor för hel- resp halv-ljus.

/L

Yep H4 är 2 tråds lampor för lite äldre modeller...
Användarvisningsbild
av Mysko
#21607
kez_style skrev:
Mysko skrev: Nej gör inte det!! Det är bara skit, satt xenon lookalike i min bil, den höll från i Augusti till i förrgår. Jag stoppar i dom vanliga lamporna igen. Inte var det speciellt bra lyse heller.
Damn, det var riktigt dåligt.. vart köpte du dina ifrån?
Biltema, var inte jag som köpte dom iofs, var förra ägaren. Men fick med "orginal" lampor så jag satte i en sånn nu så får vi se hur länge den andra håller.

Men har hört att det är skit förut, men kanske ett känt märke håller längre. Någon hade fått 2:a på besiktningen åxå, pga diffus ljusbild. Å efter byte till orginal så försvann den diffusa ljusbilden.
Användarvisningsbild
av ER
#21608
Loner skrev:
NCR skrev:Helljuset är väl H4?
H4 :roll:

Det är ju en kombinerad lampa med både hel och halv i samma.

Sista volvo med det var väl 850 93? Sen blev det separatat lampor för hel- resp halv-ljus.

/L
På S/V40 96-98(99?) är det H4 på dom med vanliga fula gråstarrlyktor medans klarglas/dubbeloptik har 2xH7.
av NCR
#21619
Noodles skrev:
Såg att de fanns nå H7 super (25% bättre ljus eller nåt), är de nån som testat dessa (General Electrics) och är blir ljuset märkbart bättre?
Faktiskt de som jag monterade för ett tag sen. Ser inte att de är bättre eller så, bara att de inte har gått sönder ännu..:)
av EvilEd
#21658
Jag har nog testat varenda lampa som finns att köpa hehe ;)

En sak kom jag fram till, lampor köper man från antingen
Philips eller Osram.
Dom som lyser bäst är utan tvekan Philips Vision plus oavsett
typ (H7, H4 mfl.)
Sen kommer Osram's Silverstar men skillnaden är ytterst lite.
Vill man gå upp lite i effekt men inte riskera att bränna reflektorn
så har Osram en H7 på 65W mot vanliga 55W.
Philips har en H7 på 80W men då finns det risk för skador i reflektorn/kablage.

Undvik alla låtsas "Xenon" och "Blue" lampor, dom har kort livslängd och
lyser extremt dåligt.
Man kan luras och tro att dom är "starka" pga. färgen och visst
ser dom ut att vara starka. OM du stirrar rakt in i lyktan men på
vägen...nja.

Bäst är förstås riktiga Xenon :)

Mvh
ed
Användarvisningsbild
av ER
#21795
Visst lyser xenonlookalike och blue-lampor svagare, men om man har xenon så kan man inte längre ha vita/ofärgade glödlampor längre då dom blir extremt gula och fula i skenet när man vant sig vid det vita/svagt blåa och trevliga ljuset. Har man extraljus så spelar det ingen roll att lamporna lyser svagare på helljuset då det iaf inte gör större nytta än att ge fula gula fläckar i den vita mattan man rullar ut framför bilen med hjälp av xenon och blåa glas på extraljusen.
Xenon och blått i lampor är den rätta melodin i dimma/nederbörd. Hittills sen jag övergått till Xenon@6000K i halvljuset och Philips Blue Vision( i brist på Sirius lampor i HB3) helljus samt blåglas extraljus med 130W lampor(xenon på G vad annars)har jag inte en enda gång behövt åka enbart på halvljuset/helljuset i dimma/nerderbörd för att inte köra in i den så vanliga och vita kompakta, täta vägg som det blir med vita lampor/vita glas. Numer är det rena drömmen för ögonen och det är alltid jag som använder extraljusen utan problem när alla andra enbart kan åka på halvljuset/heljuset pga vita väggen.
Enda gången jag upplever vita glas bättre det är när det är klart väder ute, annars är blått bättre men dock lite svagare men med rätt ljus, ljusstyrkan kompenserar bort och förbi med starkare lampor alt äkta xenon. Men med vita glas/lampor blir det så gult så man nästan spyr.
"Gold", "allday/allwhether" lampor är ju rena katastrofen i ljusutbyte när man jämför och inte tyckte jag dom gav bättre ljus heller i dimma eller nederbörd.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]