Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizard_o
Jag skulle ta bort framhjulet till min relativt nyköpta V70 -02, bultarna satt riktigt hårt, fick loss alla utom låsbulten som godset gick sönder på.

Har ni något tips på vad man kan göra??

Tacksam för svar..

Bild
Användarvisningsbild
av Funk
Låta en verkstad svetsa på en bult är i stort sett det enda som funkar...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Det är så pass vanligt att just detta händer (låsbulten fastnar) att många däckbytare numer rekommenderar att man skiter att ha låsbultar (även om försäkringsbolaget kräver det). Att någon skulle sno dina volvolättmetallfälgar är ganska osannolikt såvida du inte bor på någon väldigt utsatt plats, och då tar de nog inte bara fälgarna :-)
av Wizard_o
Om eller när jag får bort dessa är det slut med låsbultar. Nu satt ju dessa på så jag har ju inte själv dragit åt dem heller och de verkar sitta ordentligt tyvärr..

Är det någon som har testat Biltemas avdragare för låsbara hjulbultar, art.nr 19-1268?

Känns ju som att låsbara hjulbultar är än mer värdelöst om de säljer ett fungerande verktyg på Biltema.. :)

Ska höra med en däckverkstad imorgon om de har verktyg för detta.
av Wizard_o
Lämnade in bilen på Volvo. Bulten satt hårt men de fick ut den utan att svetsa, kostade 704:- inkl nya hjulbultar. (ej låsbara) :D
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Wizard_o skrev:Lämnade in bilen på Volvo. Bulten satt hårt men de fick ut den utan att svetsa, kostade 704:- inkl nya hjulbultar. (ej låsbara) :D
Härligt...som hittat :-)
Användarvisningsbild
av isak
ta en 20 mm rundj-bit en rejäl smideshammare ge den ett par slag slå på en 12kat hylsa så släpper den har själv lyckats flera gånger.
GE FAN I ALLT VAD LÅSBULTAR HETER DEF- BILTEMAS!
ISAK
Användarvisningsbild
av Fluffen
Original håller faktiskt riktigt bra tycker jag de det faller på är att folk inte har vett att vara försiktiga med dem, de drar åt så hårt de orkar, mutterknack osv. :evil: Även verkstäderna fuskar friskt med dem och drar åt med mutterknack och då blir de ju så klart inte långlivade.

Och försäkringbolagen är nog jobbiga att ha med att göra. :lol:
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av isak
duktigt av dig fluffen, nu upstår ju inte problemet när dom monteras utan när al fälgen har rostat efter en säsong.trots att smörjmedel använts. låsb- verkar kräva att lossas och dras med moment en gång i månaden för att fungera VEM GÖR DET?

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]