Visst är käpparna utanför asfalten, men långt ifrån att vara utanför vägkanten.
Falsk trygghet vet jag inte om det är, däremot ett stort hjälpmedel för att se hur vägen är dragen.
Naturligtvis går det bra att köra bil utan reflexer på snökäpparna, men med reflexer är det mycket enklare för alla förare.
Det jag vänder mig emot är den besparing det faktiskt är från VV´s sida. En besparing på trafiksäkerhetens bekostnad. Här är det oftast "energiskog" som markerar vägkanten vintertid efter <70km/h sträckor, men på 90km/h sträckor tycker jag att det är vansinningt att försvåra för trafikanterna genom att ta bort tydliga och reflexförsedda snökäppar.
Med tydliga reflexer kan du i tid se hur vägen går genom terrängen.
Med tydliga reflexer har man dessutom en teoretisk möjlighet att i god tid upptäcka ex,vis en Älg på långt avstånd, genom att den skymmer reflexen ifall den passerar mellan reflex och ljuskälla.
Hur ofta någon skär ner har jag ingen statistik på, men sett till de spår som lämnas kvar är det ganska ofta det sker. Och väldigt ofta på samma återkommande ställen där väghållaren inte valt att varna för ex,vis skarp kurva.
Och det är ju sådant som borde åtgärdas först, innan man börjar chansa på ändrade hastighetsgränser som lösning på olyckstalen i trafiken.
Edit:
Besparing var det ja som sagt.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.3434
"- Vi tog bort snöstörar för några år sedan av besparingsskäl men nu har vi tänkt om. De fyller en funktion och nyttan är större än besparingarna."
Fartkamerorna och de sänkta hastigheterna har väl gett plus i kassan nu...