Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Joli skrev:
Tflex skrev:Pratade med en säljare på Bilia ang fälgar till V70 2,5ft. Han rekommenderade starkt att man ska hålla sig till 16".
Menade på att 16" fälgarna är noga utprovade av Volvo, med hänsyn till bilens fjädring, tystare gång osv. Ligger det någon sanning i det? Han har ju ingen anledning att inte tala sanning då jag först ville köpa en komplett uppsättning med 17" hjul. Men som sagt han rekommenderade mig att hålla mig till 16". Någon som vet hur det ligger till?
Ang. "tystare gång" - Vi Bilägare har i senaste numret testat bullernivån i 35 olika bilar och i 4 olika hastigheter och tydligen var både V70II och S80n tystare med 17-tummare än 16-tummare. Kan iofs ha berott på däcken - har för mig att det var Continental på 17-tummarna och Michelin på 16-tummarna.
Håller med om att 205/60-16 Michelin Energy är bullriga och stötiga. Bilen går mjukare på vinterhjulen som är 225/55-16 Continental. Dessutom verkar Michelindäcken inte hålla länge eftersom de verkar slitas fort.

//Henrik
Tflex skrev:Ni som hämtat ut era V70 2,5FT, kör ni med 16"? Om så är fallet, är de bullriga och stötiga?
Självklart kör jag på 16". V70 är en familjebil. Pimpad med jättefälgar ser den ju bara patetisk ut. Eller ägaren, rättare sagt...

Har inte testat med andra hjul, men den är i alla fall den tystaste bil jag suttit i. Har i och för sig laminerade rutor, men jag tror inte de gör någon jätteskillnad.
belker skrev:
Tflex skrev:Ni som hämtat ut era V70 2,5FT, kör ni med 16"? Om så är fallet, är de bullriga och stötiga?
Självklart kör jag på 16". V70 är en familjebil. Pimpad med jättefälgar ser den ju bara patetisk ut. Eller ägaren, rättare sagt...

Har inte testat med andra hjul, men den är i alla fall den tystaste bil jag suttit i. Har i och för sig laminerade rutor, men jag tror inte de gör någon jätteskillnad.
Håller med, efter en del velande så känns det precis som du säger nästan löjligt att köpa en familjebil och sedan börja pimpa den. Hade jag velat "flasha" hade jag behållt BMW:n eller satsat på någon helt annan bil. Anledningen till bytet för min del att få en funktionell och rymlig familjekärra.
Tflex skrev:
belker skrev:

Håller med, efter en del velande så känns det precis som du säger nästan löjligt att köpa en familjebil och sedan börja pimpa den. Hade jag velat "flasha" hade jag behållt BMW:n eller satsat på någon helt annan bil. Anledningen till bytet för min del att få en funktionell och rymlig familjekärra.
Den största fördelen som jag ser med 18" alt 17" på V70II är att bilen blir "ännu" bättre på vägen. Den är lite mjuk i fjädringen ibland.... Sedan är hjulen väldigt stora i V70II så 16" ser ut som balongdäck på bilen.... :|

/Henrik
belker skrev:

Tycker inte heller att 17 eller 18 ser patetiskt ut... :D

Bilen är väldigt tyst även med 17, jag tror helt klart att Primacy HP eller Conti PC2 som man får med 17 är mer påkostade och tystare däck än Mich Energy och därför elimineras skillnaden mellan 16 o 17. 18 har jag inte testat.
Hej

Jag kör på 17" 225/50 Conti SportContact2. Knappast sportdimensioner idag.

Nya bilar kräver större fälgar än förr för att inte se ut som kundvagnar. 17" tycker jag är en bra kompromiss mellan komfort, utseende och väggrepp på min V70. Smalare och högre däck tar bort mycket av greppet och styrkänslan enligt mig. De som kört V70N på 15" 195/60 vet vad jag talar om, fullständigt omöjligt att känna vad bilen håller på med samtidigt som den blir olidligt svajjig, obehagligt!

Mvh
Arese
Arese skrev:Hej

Jag kör på 17" 225/50 Conti SportContact2. Knappast sportdimensioner idag.

Nya bilar kräver större fälgar än förr för att inte se ut som kundvagnar. 17" tycker jag är en bra kompromiss mellan komfort, utseende och väggrepp på min V70. Smalare och högre däck tar bort mycket av greppet och styrkänslan enligt mig. De som kört V70N på 15" 195/60 vet vad jag talar om, fullständigt omöjligt att känna vad bilen håller på med samtidigt som den blir olidligt svajjig, obehagligt!

Mvh
Arese
Samma här, håller med, visst är det bra för komforten med små hjul med med V70II:s ganska mjuka chassi är nog 17 eller 18 tum en bra kompromiss.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 30
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016