Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan-1971
Det är trevligt att se att så många värnar bältes-användning, men nu var det inte det som frågan gällde :-).

Min undran var hur man kan koppla bort givaren på ett någorlunda enkelt sätt...? En bekant köpte en beg. V70 för att använda som taxi (det var INTE taxiversionen) och där kopplade verkstaden bort bältesvarningen. Enligt uppgift hade mekanikern sagt att "jag bara kopplade ur givaren".

Tackar i övrigt för tipsen, får nog bli att åka till en skrot och leta lite!
Användarvisningsbild
av Loner
Johan-1971 skrev:Min undran var hur man kan koppla bort givaren på ett någorlunda enkelt sätt...? En bekant köpte en beg. V70 för att använda som taxi (det var INTE taxiversionen) och där kopplade verkstaden bort bältesvarningen. Enligt uppgift hade mekanikern sagt att "jag bara kopplade ur givaren".
Hmm det finns väl ingen givare a'la gamla 240 i stolen, utan bilen förutsätter att det sitter nån och kör den när den rullar :roll:

Personligen skulle jag ha plockat bort summern istället :roll:

Du menar alltså att taxi-verisionen av v70n inte har bältespipet?

/L
av Plutten
Backar han mycket med stora släp kan det också vara behagligt att vara utan just då och då är det väldigt otympligt att ha bältet bakom ryggen när man sen ska köra vidare.

När man backar slutar det att pinga V70 N -01
Användarvisningsbild
av CarMan
Plutten skrev:Backar han mycket med stora släp kan det också vara behagligt att vara utan just då och då är det väldigt otympligt att ha bältet bakom ryggen när man sen ska köra vidare.

När man backar slutar det att pinga V70 N -01
Jag tycket också det är ett jobbigt moment att sätta bältet bakomryggan, därimot har jag inge problem att refläxmessigt ta på & av mig bältet & jag kan lätt vrida mig bakot när jag bacakar med släp, utan att ta av mig bältet.
Det är helt enkelt en vanesak som inte alls är svår att vänja sig vid.

Men jag hinner bli lätt ireterad på pling ljudet som hinner plinga 2-3 ggr, från det att jag startar tills att jag fått på mig bältet.
av maruder
Ta på bältet innan du statar bilen då sliper du plinget.........
Användarvisningsbild
av CarMan
maruder skrev:Ta på bältet innan du statar bilen då sliper du plinget.........
även det är ju en vane sak som går att vänja av, men jag vill gärna starta bilen så fort jag komer in & sen gör jag mig klar för färd.
jag överlever nog 2st pling, har inte hört att nån dött av det ännu.
Användarvisningsbild
av ufriman
På en V50/S40N så plingar det över 10km/h och när man går över 30 Km/h dras radioljudet ner och det går ej att höja (kul detalj att stänga av ljudet för att öka säkerheten) då hör du plinnget utan problem

Obs om du vil slippa surret höj stereon så att du inte hör ljudet. **fniss** :lol:
av Volvo-power
Det enklaste trixet jag använde var att sticka ner en väldigt spetsig skruvmejsel i bälteslåset tills låset klickade och på så sätt stängdes summern av.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo-power skrev:Det enklaste trixet jag använde var att sticka ner en väldigt spetsig skruvmejsel i bälteslåset tills låset klickade och på så sätt stängdes summern av.
det funkar ju bara om man absolut vill köra utan bälte, vilket ingen i tråden verkar vilja göra.
av kimmax
Hej! jag förstår lite av ditt problem, själv använder jag alltid bälte men har en förmåga att starta bilen innan jag sätter på mig bältet då blir man lite irriterad på plinget så jag är också lite nyfiken om man kunde ta bort det häls. kimmax S60 T5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Dags att skaffa en olje pump?? Då kan du byt[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]

Finns på skroten. Mvh Per

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]