Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Allt kan ju användas rätt och fel, beroende på hur rymligt ens samvete är.
I detta fallet ser jag det mer som nytta än fara.
Hur många hjul/fälgar är attraktiva nog för att stjälas egentligen?
Stjäls hela bilen kan ju biltjuven lossa låsbultarna/muttrarna på annat sätt i alla fall om h*n har tillgång till en undanskymd plats.
Eccy, spänner du dina hjulbultar till 40 nm? :-O)

På en Merca E-klass jag hade, med 5 bult Alufälgar var det föreskrivet 12 nm för varje bult. Kan inte tänka mig att det skulle vara så mycket mer eller mindre på volvon... Så då klarar den satsen LÄTT en hjulbult om de är dragna med rätt moment. Men jodå, jag känner till svenssons och hjulbyten. De spänner åt bultarna för pung och fosterland, med betydligt mera kraft/våld än vad som någonsin är nödvändigt!
med rätt låsmutter så får du inte bort dom med de där leksakerna.
Vovos mutrar är härdade i änden, så dom där greppar inte.
den senaste sorte lämnar inte heller utrymme för att få plats med dom där, samt att yter ringen är "lös"
metalHJ skrev:Eccy, spänner du dina hjulbultar till 40 nm? :-O)

På en Merca E-klass jag hade, med 5 bult Alufälgar var det föreskrivet 12 nm för varje bult. Kan inte tänka mig att det skulle vara så mycket mer eller mindre på volvon... Så då klarar den satsen LÄTT en hjulbult om de är dragna med rätt moment. Men jodå, jag känner till svenssons och hjulbyten. De spänner åt bultarna för pung och fosterland, med betydligt mera kraft/våld än vad som någonsin är nödvändigt!

12nm? :-O)

I instruktionsboken till V70n MY04 står det 140nm (14kpm) och bör kontrolleras med momentnyckel. Det framgår dock inte ifall det är till Lättmetall- eller stålfälgar. Jag gissar dock på stålfälgar.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?