Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
haglöf skrev:Är det någon som vet om generation 5 av ipod fungerar med adaptern? (videovarianten) Har lite beslutsågenst angående dessa tre alternativ:

vanlig ipod med adaptern

ipod g5 med adapter och koppla in videouppspelning på navin

kanske fm-sändare till P910? (snart p990) telefonen ligger ändå bara där i flightmode och jag använder bilens intergrerade.

Bästa vore om det kom en adapter till P990 så man kan använda rattreglagen till den. Ingen som hört något sådant rykte?

Om det hade gått att ändra låtar direkt på ipoden så hade det varit super.... jag menar nu är det ju omöjligt att leta på den låt man vill ha.... :cry:
iPod video fungerar eftersom det är den jag har. Du kan ställa in adaptern PA11-VOL så att du styr allt direkt på iPoden. Då bör du ha den lätt tillgänglig. Kolla länken som jag angett bland mina bilder på Tips & trix-forumet. Den personen styr allt via iPod. Nackdelen då är att styrning via rattknappar och stereo försvinner. (du kan nog förvisso höja/sänka volymen).
av haglöf
iPod video fungerar eftersom det är den jag har. Du kan ställa in adaptern PA11-VOL så att du styr allt direkt på iPoden. Då bör du ha den lätt tillgänglig. Kolla länken som jag angett bland mina bilder på Tips & trix-forumet. Den personen styr allt via iPod. Nackdelen då är att styrning via rattknappar och stereo försvinner. (du kan nog förvisso höja/sänka volymen).[/quote]

Det finns altså en switch på PA11-VOL så man kan välja hur man ska styra Ipoden? Kan jag då alltså använda mina rattfjärrar och sen när jag plötsligt vill lyssna på "Leila K Electric" kan jag ställa in adaptern så jag kan söka rätt på låten i ipoden?

Fungerar volvos adapter lika?
av fn
Ja, det finns en switch där man väljer hur man vill styra sin iPod. Den sitter på den vita dosan. Det är inget man gör under färd och jag tror man måste koppla loss sin iPod, vet inte varför men den kanske förstörs annars. Läs gärna instruktionsboken, tar några minuter. Länk: http://www.discountcarstereo.com/pdf/pa11-vol.pdf
Volvos adapter... Den finns inte i Sverige och jag är inte helt säker på vilken den är. Men vad jag tror och hittat på nätet så är det den som PhatNoise har gjort och då ska man ha sin iPod i bagaget eftersom det där finns någon fördragen kabel till CD-växlare. Då lär du knappast kunna sitta och pilla på iPoden.
av haglöf
fn skrev:Ja, det finns en switch där man väljer hur man vill styra sin iPod. Den sitter på den vita dosan. Det är inget man gör under färd och jag tror man måste koppla loss sin iPod, vet inte varför men den kanske förstörs annars. Läs gärna instruktionsboken, tar några minuter. Länk: http://www.discountcarstereo.com/pdf/pa11-vol.pdf
Volvos adapter... Den finns inte i Sverige och jag är inte helt säker på vilken den är. Men vad jag tror och hittat på nätet så är det den som PhatNoise har gjort och då ska man ha sin iPod i bagaget eftersom det där finns någon fördragen kabel till CD-växlare. Då lär du knappast kunna sitta och pilla på iPoden.
Ipod adaptern finns för leverans hos Volvo GTB 880st kom in i dag på lagret
1200:-/st + monteringsats. Det står i infon att Ipoden är låst för manövrering när den är ansluten... 9st låt listor och en lista för att spela alla...

Det är med andra ord olika grejor mot PA11-VOL

Vore roligt om någon visste om det gick att switcha mellan ipod-styrning och radiostyrning på PA11-VOL utan att behöva koppla ur ipoden eller vad som händer när man switchar utan att ta bort den
av fn
Jag måste testa mer ingående hur min iPod fungerar i de olika lägena. När jag nu läste lite noggrannare om "direct mode" dvs den inställning där man styr allt via iPoden... så står det att man kan skippa fram/bak etc via stereon och då skulle jag gissa att det går att använda rattknapparna. Som sagt, jag måste ju testa detta.
Volvos iPod-adapter kan vara ett bra alternativ. Framförallt bör det vara lättare att få tag på den så man slipper importen från USA. Bra också att man har nio spellistor i ställer för fem. Men här verkar det inte finnas möjlighet att styra på iPoden. Volvos adapter är den som går via bagageutrymmet. Från stereon går kablen bak till bagageutrymmet där man sedan kopplar in den som förmodligen är monteringssatsen, kablen som ska gå tillbaka fram till mittarmstödet. Någon som orkar kolla upp ett totalpris? Någon som vet mer info? Inte för att jag är spekulant men det är ju intressant att veta vilken som verkar bäst.
Användarvisningsbild
av koneo
Adapterkabeln har funnits att beställa till nya Volvobilar ett tag. Har precis beställt en ny V70 D5 själv, dock utan denna adapterkabel för den kan man inte ha samtidigt som RTI! Lika illa med Phatbox-har du RTI funkar inte det. Hur kul är det på en skala? Pratade med Volvos produktchef om detta och han beklagade..

Adaptern finns i hyllorna hos Volvohandlarna som vi kan läsa ovan, men det finns ju FM-sändare också som ett alternativ, dock tappar man ju styrningen från ratten och infon i displayen.

Jag vore dock tacksam för tips om det finns en lösning att kunna köra Phatbox eller Ipod samtidigt som man har RTI.

Ytterligare ett alternativ jag funderat kring är att köra upp bilden på Xboxen som sitter där bak på RTI-skärmen. Någon som vet vad som krävs? På Xboxen har man ju 400GB, alltså ganska mycket musik, spel och film. I dagsläget spelas Xboxmaterialet upp på en takmonterad skärm med inbyggd IR-sändare till trådlösa hörlurar. Spelar gör man med trådlösa handkontroller. Slår på och av via tryck-knapp fram.
Användarvisningsbild
av Loner
haglöf skrev: Ipod adaptern finns för leverans hos Volvo GTB 880st kom in i dag på lagret
1200:-/st + monteringsats. Det står i infon att Ipoden är låst för manövrering när den är ansluten... 9st låt listor och en lista för att spela alla...
Har du art nr på denna?

/L
av haglöf
koneo skrev:Adapterkabeln har funnits att beställa till nya Volvobilar ett tag. Har precis beställt en ny V70 D5 själv, dock utan denna adapterkabel för den kan man inte ha samtidigt som RTI! Lika illa med Phatbox-har du RTI funkar inte det. Hur kul är det på en skala? Pratade med Volvos produktchef om detta och han beklagade..
Vad jag förstår går det att få in Ipodadapteri på bilar med RTI:

IPOD adapter 30667973 1200:-
montsats Bilar med RTI eller satellitradio 30775338 237,50:-
montsats för bilar utan RTI 30775373 237,50

Melbus kabel med RTI 8673298 INTE PRISSATT runt 800:-

melbus kabel utan RTI 30664142 394:-
av para
Varför passar den ej till XC90?

Nån som vet om Volvo har en liknande adapter på gång till XC90?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]