Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
förstår inte riktigt varför ni tjatar om att svetsa skarvmuffar, är väl bara att skära av originalfästet från främre röret med bågfil och sedan använda skarvmuff och två rörklammer?

Ska väl inte vara så svårt att göra sjäv och borde inte innebära några dyra arbetskostnader heller om man lämnar in jobbet någonstans.
av kudden
Har du gjort det själv,och passar upphängningen?? och håller det tätt? och varför vill inte verkstäderna befatta sig med det? avgasverkstäder gör inget annat än att byta system och köper för halva priset mot vad man gör själv.Det är bara att åka dit utan tidsbokning och får det gjort.tätningsmassan du behöver använda stelnar,och vad gör du nästa gång du behöver byta något.såga igen?
av anp
Verkstäder vill väl sällan montera delar som kunden själv köpt, utan säljer hellre delar de själva köpt.

Jag tror Claes menar att lämna in svetsjobbet till en verkstad som utför svetsarbeten, inte till en bilverkstad som gör hela arbetet.
Jag förstår inte riktigt problemet heller, Att kapa bort och återmontera original fästen är väl inte hela världen?

Och det måste ju bli billigare att göra det själv med biltemadelar, än att lämna bort till en verkstad oavsett vilken och vad för inköpspris de har?
Användarvisningsbild
av Nemo
Jag förstår inte heller var problemet med Biltemas kat finns. Har en rörtråds svets som jag köpte på Micro för många år sedan. Är inte alls ett svetsgeni, men mäta/Kapa gamla kattens fläns och sedan svetsa ihop det klarade jag på mindre än 2 timmar.
Att det tog 2 timmar berodde på att jag kände mej osäker, men man måste ju våga för att lära sig.

Har inte haft problem med vare sig Besiktning eller Läckage så länge som jag använt mej av katten.

//Nemo
av 940 Turbo
en sak som jag är intresserad av är det om att man kan få såppas bra betalt för gammla katalysatorer då jag har bytt till sportkatt har jag en liggandes och kompisen har väl 5-6 stycken då han averkar bilar i parti å minut haha så om man kan få mellan 6-800 kronor är de ju helt klart värt att kolla upp :D men är det nån som vet mer så säg gärna det :D
ps kanske skulle tagit upp detta i en ny tråd ??
Användarvisningsbild
av Claes74
Nemo skrev:Jag förstår inte heller var problemet med Biltemas kat finns. Har en rörtråds svets som jag köpte på Micro för många år sedan. Är inte alls ett svetsgeni, men mäta/Kapa gamla kattens fläns och sedan svetsa ihop det klarade jag på mindre än 2 timmar.
Att det tog 2 timmar berodde på att jag kände mej osäker, men man måste ju våga för att lära sig.

Har inte haft problem med vare sig Besiktning eller Läckage så länge som jag använt mej av katten.

//Nemo

precis, och biltema säljer också en billig "pinn" svets :wink:
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]