Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dante
Hej,

Jag skulle vilja använda DEFAs silent alarm för att styra bensinvärmaren (orginal). Går det? vet ni någon firma som skulle kunna göra det? gärna i Göteborg. Jag vet att Volvo har en egen minicall-variant för att styra värmaren, men det blir så himla dyrt (7000 kr + uppdatering av mjukvara).
Det gäller en V70 2.5T -04 med AEM.

Mvh,
Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
det går bara mad orgnal.
orginal fins det både fjärrkontroll & minecall
av dante
Carman: Varför går det bara med orginal? jag gjorde lite efterforskningar förra vintern och kom fram till att det förmodligen skulle gå. Anledningen till att jag nu slängde ut frågan var att jag hoppades att någon här kanske redan gjort detta.
Hur som helst, jag trodde att det skulle gå att köra in DEFAs styrsignal i AEM + uppdatering av mjukvara. Varför går inte detta? ska styrsignalen ha ett visst utseende?

Mvh,
Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
dante skrev:Carman: Varför går det bara med orginal? jag gjorde lite efterforskningar förra vintern och kom fram till att det förmodligen skulle gå. Anledningen till att jag nu slängde ut frågan var att jag hoppades att någon här kanske redan gjort detta.
Hur som helst, jag trodde att det skulle gå att köra in DEFAs styrsignal i AEM + uppdatering av mjukvara. Varför går inte detta? ska styrsignalen ha ett visst utseende?

Mvh,
Daniel
det funkar om du har AEM i din bil, det är den som översätter!
har du AEM så är det inte specielt dyrt att instalera orginal, det är ju AEM:en som är dyr
av dante
Tja 7000 kr + kostnaden för uppdatering av mjukvara var det pris jag fick av Bilia i Göteborg. Låter inte så billigt i mina öron. DEFAs silent alarm kostar ca 4500 kr installerat (har jag för mig). Då får man även ett SMS om larmet på bilen skulle gå :D

/D
Användarvisningsbild
av CarMan
dante skrev:Tja 7000 kr + kostnaden för uppdatering av mjukvara var det pris jag fick av Bilia i Göteborg. Låter inte så billigt i mina öron. DEFAs silent alarm kostar ca 4500 kr installerat (har jag för mig). Då får man även ett SMS om larmet på bilen skulle gå :D

/D
du lär ha fått pris inklusive EAM & montering m.m.

ock priset på DEFA grejen är ju utan montering så dina priser är inte relevanta

kolla desa priser på olika ställen.
Ska man ha fjärkontrol så heter satsen 8685703 + arbetskostnad
sen måste man ladda en mjukvara + arbetostnad (tror mjukvaran heter 8690153)
sändaren räcker up till 600m vid bra förhålanden

ska du ha minicall så heter satsen 3729605
+ en monteringssats 8637240
även här tillkommer en monteringskostnad

mjukvaran heter 8637273 + arbetskostnad
denna grej gör att du kan ringa till bilen o starta eller programera tid för start.

om bilen inte har AEM så krävs en sådan: 9499153
om bilen saknar AEM kablage så behövs detta 8637714
& sen en mjukvara förståss 8637261
av dante
Du har rätt Carman. Priset var med AEM. Jag fick ett nytt svar från Bilia idag: 5141 kr monterat och klart med mjukvara. Annars så var priset 4500 kr för DEFAs grejor med montering. Om jag kommer ihåg rätt från förra året som sagt. Hittade själva larmet på nätet för 3200 kr iaf. Hur som helst, priskillnaden är inte särskilt stor nu längre så det får bli Volvos grejor. Hoppas bara att minicall-systemet inte läggs ner... jag vet inte riktigt vad det används till numer annat än till Volvos fjärrstyrning...

/D
Användarvisningsbild
av Kurvan
Tänk på att det rätt dyrt att ringa till bilen! Jag har minicalltjänsten i min bil.Pris för att sätta på värmaren 4,80 kr!!! Rätt så safftigt för ett samtal på 10 sekunder!

Mvh Kurvan
XC70 D5-03
Användarvisningsbild
av Mysko
Kurvan skrev:Tänk på att det rätt dyrt att ringa till bilen! Jag har minicalltjänsten i min bil.Pris för att sätta på värmaren 4,80 kr!!! Rätt så safftigt för ett samtal på 10 sekunder!
Men tänk vad skönt å slippa gå ut å göra det, värt 4.80 ibland eller hur? :)
Användarvisningsbild
av Kurvan
Det kan det absolut vara !Men ville bara "varna" för att det blir rätt så dyrt att inte programera tiduret istället! När ett SMS kostar bara några korvören då kostar minicalltjänsten så mkt,där ser man vad lite konkurens kan göra!

Mvh Kurvan
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]