NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
FiddeUBC skrev:Jag funderar nu på att välja till Laminerade rutor också. Jag har ju fortfarande chans att ändra min beställning.
Någon som har erfarenhet utav dem?
Välj till det. Lätt! Minskar ljudet i bilen plus att det är säkrare!

En annan sak jag tänkte på som gör bilen betydligt mer intressant när den ska bytas in; "Nyckelavstängning av krockkudde passagerarsidan"
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey, men hur mycket minskas ljudet? Jag vill ju fortfarande höra dieselmotorns sköna knatter.
Får fundera på det dära med nyckelavstängning. Har inga planer på barn på överskådlig framtid (22år gammal)
av dali
Nyckelavstängning passagerarkrockkudde är ett "måste". Kostar bara 500 bagis och gör bilen mer lättsåld, även om du inte ser barn i närmaste framtiden så kan nästa köpare (med småbarn) ha nyckelavstängning som ett krav. Min lokala Volvohandlare beställer "aldrig" en ny bil utan det.
av LJN
-Du kommer också att känna D5:ans vibrationer i ratten, fast ratten i denna har en gummiupphängd svängningsdämpare
i rattnavet!

Det är faktiskt något som störde mig så jag bytte min "hårda" orginalskinnratt till sportratten och då tycker
jag att vibrationer känns lite mindre på grund av det något mjukare greppet ?
Senast redigerad av 2 LJN, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Inget jag har reflekterat över. Vid de 3 provkörningarna som jag gjorde. Jag ska fundera alvarligt i natt på nyckelavstängningen och laminerade rutor. Dock blir det 3000kr extra som jag kanske inet hade tänkt mig direkt. Jag har ju redan en rätt lång lista över utrustning på min bil.
av mojja
hur som helst så är dLaminerat och urkopplingsbar airbag är välinvesterade pengar, Vilken klädsel valde du till r-designen? Tyckte personligen att den svart vita såg fördjälvig ut då jag beställde min d5a och backade då på r-designen. Nu på my 09a kan man ju välja andra klädslar och ändå behålla godiset som r-design erbjuder:)

d5an en riktigt fin motor och efter ett besök hos bsr kan du kika på t5or i backspegeln:)

m.v.h mojja
av jumu01
Vad kommer hela kalaset att gå på för dig FibbeUBC kanske dags att börja titta på en BMW diesel med både låg bränsleförbrukning och bra prestanda???
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
jumu01 skrev:Vad kommer hela kalaset att gå på för dig FibbeUBC kanske dags att börja titta på en BMW diesel med både låg bränsleförbrukning och bra prestanda???
320d börjar på 315000kr.....

Då ingår i princip ingenting alls. Inte samma drag heller. En 320d med M-paket och motsvarande utrustning skulle lätt kosta en 'hundring' mer än V50in.
av Lövet
XC90_Executive skrev:
jumu01 skrev:Vad kommer hela kalaset att gå på för dig FibbeUBC kanske dags att börja titta på en BMW diesel med både låg bränsleförbrukning och bra prestanda???

Då ingår i princip ingenting alls. Inte samma drag heller. En 320d med M-paket och motsvarande utrustning skulle lätt kosta en 'hundring' mer än V50in.
Prestandaskillnaden mellan V50 D5 och BMW 320d med 177hk är minimal. Förbrukningen är dock 2 deciliter per mil mindre i verkligheten så kör man mycket kan det "löna sig" i alla fall med BMWn. Motorljudet i 320 d är lägre men "fulare" i och med att det är en 4 cylindrig diesel.
av Arese
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev:

Prestandaskillnaden mellan V50 D5 och BMW 320d med 177hk är minimal. Förbrukningen är dock 2 deciliter per mil mindre i verkligheten så kör man mycket kan det "löna sig" i alla fall med BMWn. Motorljudet i 320 d är lägre men "fulare" i och med att det är en 4 cylindrig diesel.
Hej

En 320d med Comfort och Dynamic och metallic torde färdigprutat ligga på drygt 330 kkr. Det tror jag är en betydligt bättre ekonomisk affär än en V50 D5 R-design trots att den blir lite dyrare i inköp pga:
- betydligt lägre bränsleförbrukning
- lägre fordonsskatt
- fri service t o m 8000 mil
- bättre andrahansvärde

Dessutom är den:
- Snyggare (ok, subjektivt :D )
- Mycket bättre väghållning/roligare
- Underbar styrning
- Bakhjulsdrift känns mer sofistikerat
- Unik körkultur
- Rymligare
- Bekvämare (tystare, skönare stolar)