Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#215463
"Tomas88": 2500 för en halogen gåter mycket tycker jag.
Ja..visst gör det! Blev tvungen att googla upp modellen för att dubbelkolla. Hittade en sida på nätet som säljer lamporna och hör och häpna... priset var nog tyvärr så högt som vi befarade. 2 095 kr per styck, exklusive glödlampor!
Så 2.500 för en sådan lykta på någon mindre nogräknad bensinmack utanför stan är nog fullt möjligt... usch..

För dryga 2.200 kr (eller mer) Då får du alltså ett helt vanligt Hella Rally 3000-ljus som i par (4.400 kr eller mer) knappt ger någon märkbart förändrad ljusbild mot standardbi-xenonhelljus på en nyare Volvo v70. Dessa lampor köper man alltså för runt 500-700 kr/st utan cirkelformade parkeringsljuset..så som sagt..design verkar vara något man får betala rejält för när det gäller Hella, och därför ska man nog inte heller bli förvånad om reflektorerna är desamma i vanliga Halogen och värsting-xenon-modellerna. De kan det där med prissättning :-)

Hella Rally 3000 halogen med parkeringsljus, pris per styck: 2.095 kr exkl glödlampor

Bild



Hella Luminator Celis med parkeringsljus, pris per styck: 2.975 kr exkl. glödlampor

Bild
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
#215464
Tomas88 skrev:Då är ju faktiskt konvertering av halogen mycket intressant. Måste bara hitta någon modell som passar min s40, utseéndemässigt då alltså.
Hella Comet 200 FF Xenon kanske? Har förstått att dessa i xenon-version ger förvånansvärt bra ljusbild (med tanke på storlken)!

Bild

Comet Monterade på en Audi:

Bild


(finns även en modell från Bosh som heter Compass ochg den liknar Comet)
#215565
Barkbiten skrev:
Tomas88 skrev: En liten tanke. Det blir ju billigare om man köper halogen x-lyse och sen konverterar dessa till xenon. Men det kanske inte blir lika bra pga av att reflektorn inte är anpassad för xenon? Eller vad säger du? Du verkar ganska insatt i extraljus. :wink:

haha...vet inte om jag är så insatt i extraljus, men att jag har ett stort intresse ska väl inte stickas under stolen med :-)

Jag har inga belägg för detta men vad jag har förstått så är det ofta precis samma reflektor i halogenlamporna som xenon...om du läser specifikationerna ser du även att de har nära på identiska mått. Jag tror tex att om Du tittar på en Hella Rally 3003 (som kostar runt 600 kr) är det förmodligen inte mycket (om ens något) som skiljer från en Hella Luminator Xenon-reflektor. Vissa av de gamla modellerna har ju exakt samma reflektor om jag inte minns helt fel.

Så om detta stämmer är man ju igentligen fruktansvärt lurad som köper original-xenon istället för att bara konvertera. Konverteringen är billigare och dessutom syns det inte vad som sitter i. Men däremot är husen på xenon rejält tilltagna och kraftigare byggda. De känns betydligt lyxigare än tex rally 3003 och bosh 225. Köp 3 stycken pencil rally 3003 och sätt i xenon-kit så vågar jag nästan garantera att du får precis samma ljusbild som om du hade haft 3 stycken luminator pencil...
Det tråkiga med 3003 är att det sägs vara väldigt svårt att konvertera dessa då lamporna inte får plats. Men detta har jag bara hört sags liksom att det på frågan vad som skiljer NBB Alpha 225 och 225HID fått svaret att reflekton är anpassad för halogen resp xenon.

Bosch tar iaf inte hutlöst betalt för sina LED/celis-ringar på Navigator för där är prisskillnaden human/överkommlig i form av bara nån hundring.
Man kan idag tom få NBB Alpha 225HID för 2395kr/st vilket var vad jag gav utan rabatt så bara den tokige köper då halogenljus för samma pengar men får högst 30% av ljuset som dessutom är gulaktigt och tröttande, med lagliga glödlampor blir det än värre för skillnaden 55 vs 100W det märker man tydligt om man är van vid 100W.
#216066
Det tråkiga med 3003 är att det sägs vara väldigt svårt att konvertera dessa då lamporna inte får plats. Men detta har jag bara hört sags liksom att det på frågan vad som skiljer NBB Alpha 225 och 225HID fått svaret att reflekton är anpassad för halogen resp xenon.

Bosch tar iaf inte hutlöst betalt för sina LED/celis-ringar på Navigator för där är prisskillnaden human/överkommlig i form av bara nån hundring.
Man kan idag tom få NBB Alpha 225HID för 2395kr/st vilket var vad jag gav utan rabatt så bara den tokige köper då halogenljus för samma pengar men får högst 30% av ljuset som dessutom är gulaktigt och tröttande, med lagliga glödlampor blir det än värre för skillnaden 55 vs 100W det märker man tydligt om man är van vid 100W.
Har aldrig konverterat själv, så vet ej om det fungerar eller inte. Men att konvertera vanliga Rally 3000 (förra årsmodellen) till xenon tror jag är hyfsta vanligt. Har inte måtten på nya (3003) modellen men skulle förvåna mig om det blivit sådan skillnad att det inte fungerar längre. Såvida det inte är taktiskt gjort av Hella för att sälja mer av sina egna färdiga xenon-ljus? Men låter ju långsökt...

Här är en länk till någon som lyckats konertera Rally 3000-lamporna till xenon:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Och skulle det mot förmodan vara så att 3003 är svår att konvertera så finns ju massor av Rally 3000-ljus fortfarande ute på marknaden.

Beträffande skillnaden mellan de olika reflektorerna så tycker jag att resonemanget låter logiskt....men när jag undersökte skillnaderna som mest intensivt för några år sedan märkte jag ingen skillnad. Fick till och med flera indikationer från både återförsäljare och tillverkare att det är samma skit i alla lampor. Bara det att husen skiljer sig åt lite. Och tittar man tex på ljusbilen från Hella LUminator Xenon lång/bred ej s-godkänd så lyser den förbluffande likt de vanliga Rally 3000 extraljusen.... och vad skulle skilja en pencil från en pencil? Det är ju samma material...

Det är mycket hysch hysch och hokus pokus kring extraljustillverkarna och deras institut och testverkstäder och så vidare... den ena är dyrare än den andra men frågan är vad som verkligen skiljer. Hella skall ju tydligen ha ett riktigt värstinglaboratorium....kanske inte att jämföra med lilla NBB (som tidigare tillverkade Bosch) men frågan är hur stor skillnad märker man som person i verkligheten? Inte mycket är jag beredd att säga...datorer och tester i all ära...det märks ju ganska bra i praktiken vad som funkar eller inte.

Om Du kolla på bilderna i länken jag bifogade ovan så ser du att ljusbilden blir ganska så maffig med xenonkonverterade 3000. Det jag kan tänka mig skiljer i reflektorn (om något nu gör det?) är att man kanske trycker ner xenon-reflektorn ännu mer...för att få lägre referenstal och därmed få en riktigt fin bredd på ljusen (till nackdel för längden). Därför tror jag nästan (ren gissning) att du kanske till och med får bättre ljus med 3 stycken xenonkonverterade Rally 3000 än 2-3 stycken originalmonterade xenonextraljus. Om nu reflektorn skiljer.

Man får ju tänka på att mycket är business...och precis som i matvarubutikerna och datorträsket är det ofta samma saker i grund och botten...bara att man nischar design och yttre material något.

För att reda ut detta måste vi nog prata med någon som säljer eller jobbar med tillverkningen av lamporna...eller så går du bara till närmsta butik och försöker avgöra själv :-)

Skönt också att Bosch verkar har rimligare prissättning...jag såg en lastbil som hade typ 12 stycken sådana där med parkeringsljus från Hella....måhända lite flashigt..men själv hade man nog tryckt dit 8 stycken xenonljus istället.
#216067
Lite kuriosa om ljus:

Lånade en kompis bil ikväll, en äldre version med vanliga gulaktiga glödlampeljus....det duggade lite lätt och mörkret föll på ganska fort.

Kom på mig själv med att sitta och önska att det skulle komma några gatlyktor snart..eller reflexpinnar...och när gatlyktorna äntligen kom kunde jag öka farten från drygt 70 till närmare 90/100 km/h. En lättnadens suck att kunna se vägen ordentligt.

Var ju rent ut sagt livsfarligt att ligga på skogsvägarna och försöka hålla hastighetsgränserna....inte en chans att man skulle ha sett en ren, björn eller älg...glöm rävar, harar, grävlingar etc. Det var ren chanstagning hela sträckan....för att vara helt säker skulle jag nog kört runt 40-50 km/h på 90 vägarna i skogen.

Halvljusen lyste upp kanske 70 meter...helljusen kanske upp mot 150 meter...knappat någon skillnad på hel och halv. Vägrenarna var verkligen helt kolsvarta fortfarande. Blev även bländad flera gånger av mötande, eftersom de glömde att slå av sina helljus eller extraljus (det händer inte när man kör med extraljus själv).

Det var verkligen riktigt värdelöst ljus....så har man en lite äldre bil fattar jag inte hur man över huvudtaget vågar köra utan extraljus? Och de som gör det..åker utan alltså...de måste ju köra på chans större delen av tiden, eller håller de sig inne på kvällarna?
#217012
Det var jag som la ut bilderna på från de xenonkonverterade Hellorna i inlägget som "Barkbiten" länkade till ovan.
(Jag hade glömt rabaldret som uppstod, huruvida jag gjorde smygreklam åt killen som jag köpte grejerna av eller inte...) :roll: :P

Jag har sedan jag monterade lamporna kört ganska mycket i mörker med den uppsättningen och är helnöjd. :-)-)
De billiga noname Kina-ballasterna tänder tillräckligt snabbt har fungerat bra. Bara när de varit avslagna en längre stund tar det några sekunder innan de lyser för fullt. Upplever särskilt vid regn/svart asfalt att de är klart bättre än halogenljus, men även i snö funkar de fint. Jag blir inte besvärad av "egenbländning". Dock tycker jag att de lyser lite väl blått. 4300K vore nog att föredra.
Jag funderar på att inför denna säsongen skaffa NBB Alpha 225 halogen och xenonkonvertera dessa. Skulle vara intressant att sätta i någon typ av 4300K "50W" -kit för att se hur det funkar. Någon har som testat att konvertera NBB Alpha 225?
Jag frågade för övrigt på en mässa en NBB-representant om reflektorn skiljer sig åt mellan xenon och halogenvarianterna. Så vitt han visste var de identiska. Anpassningen man nämner syftar nog på lamphållaren.

:D
#217015
Falk skrev:Det var jag som la ut bilderna på från de xenonkonverterade Hellorna i inlägget som "Barkbiten" länkade till ovan.
(Jag hade glömt rabaldret som uppstod, huruvida jag gjorde smygreklam åt killen som jag köpte grejerna av eller inte...) :roll: :P

Jag har sedan jag monterade lamporna kört ganska mycket i mörker med den uppsättningen och är helnöjd. :-)-)
De billiga noname Kina-ballasterna tänder tillräckligt snabbt har fungerat bra. Bara när de varit avslagna en längre stund tar det några sekunder innan de lyser för fullt. Upplever särskilt vid regn/svart asfalt att de är klart bättre än halogenljus, men även i snö funkar de fint. Jag blir inte besvärad av "egenbländning". Dock tycker jag att de lyser lite väl blått. 4300K vore nog att föredra.
Jag funderar på att inför denna säsongen skaffa NBB Alpha 225 halogen och xenonkonvertera dessa. Skulle vara intressant att sätta i någon typ av 4300K "50W" -kit för att se hur det funkar. Någon har som testat att konvertera NBB Alpha 225?
Jag frågade för övrigt på en mässa en NBB-representant om reflektorn skiljer sig åt mellan xenon och halogenvarianterna. Så vitt han visste var de identiska. Anpassningen man nämner syftar nog på lamphållaren.

:D

Ok, ja det är samma med Hellas original...det tar en stund för dem att få full sprutt. Man märker det dock endast om man legat bakom en lastbil i några mil på krokiga vägar och plötsligt får omkörningstillfälle...när man drar igång ljusen så är det lite som en dimmer...det blir ljust och sen succesivt ljusare och ljusare under cirka 10 sekunder (max) sen är det full sprutt. Slår man av och på med några minuters intervaller är det alltid full sprutt direkt.

Tycker dock inte att mitt ljus är blått. Visst får omgivningen en klassisk blåaktig xenonlook...men ljuset upplever jag mer vitt än blått. Det är tex vitare än vad volvos original bi-xenon-ljus är. När det är dimma blir det som en vit spik i mitten av ljus och de andra två ljusen flyter ut fint och mjukt på bredden.

Noterar också vid omkörningar att ljusbilden inte är lika stark och koncentrerad som bilar med halogen-extraljus. Dvs, ljuset upplevs inte lika starkt punktvis, men däret mot så ger det mer som en stor vägg av identiskt ljus överallt. Inga fläckar således eller punkter (på 90/110 vägar). Med xenonljusen blir det inte dagsljus men däremot är sikten att likna vid den man har under dagen på så vis att allt lyses upp framför bilen med samma intensitet, som en stor vägg av samma ljus helt enkelt. Mjukt och behagligt för ögonen jämfört med halogen.

Hella Luminator Xenon har 35 watts lampor och drar således mindre ström.

Att det är samma reflektor kan vi väl nu då säga vara hyfsat utrett? Ser inte riktigt vitsen med att bygga om reflektorn... om möjligvis inte då för att begränsa ljuslängden (som växer med xenon) för att passa och bli godkända. NBBs xenon-ljus av den modellen tror jag inte är s-godkända nämligen...
#217132
Vitsen, om det nu skulle vara någon vits är att anpassa reflekton efter brännpunkten på glödlampan. Med kvalitetskit tror jag det inte är något problem på den punkten däremot billiga xenonlampor där det kan skilja från lampa tilll lampa var brännpunkten ligger, det är iaf vad jag märkt då jag uppgraderat en äldre xenonsats med nya billiga lampor för det nya ändamålet.

Blått glas och xenon 5000K är ingen större hit, resultatet blir äckligt lila med dåligt ljusflöde som följd. Vitt glas och 5000K upplever jag som mest vilsamt för ögonen med vitt glas och 4300K som bästa sprut i ljuset.
Har dock svårt att jämföra resultatet mellan konverterade Navigator med 5000K och Original NBB Alpha 225 HID för jag kan inte annat än uppleva original som klart bättre med mera homogent ljus trotts samma antal lampor fast "bara" 35W mot konverterat 45W.

Hurvida extraljus är E-märkta eller ej är ju mera av akademiskt intresse då tex populära Lightforce i stort sett helt är olagliga utom just en enstaka variant som har en 55W H1:a.
I värsta fall är det bara dra av dom 1ggr/år om dom skulle få för sig att jävlas.
Finns ju en del E-märkta ljus som inte borde vara tillåtna heller pga hur dåliga dom är och original helljus på en V70N/S60 är bättre.
#217605
ER skrev:Vitsen, om det nu skulle vara någon vits är att anpassa reflekton efter brännpunkten på glödlampan. Med kvalitetskit tror jag det inte är något problem på den punkten däremot billiga xenonlampor där det kan skilja från lampa tilll lampa var brännpunkten ligger, det är iaf vad jag märkt då jag uppgraderat en äldre xenonsats med nya billiga lampor för det nya ändamålet.

Blått glas och xenon 5000K är ingen större hit, resultatet blir äckligt lila med dåligt ljusflöde som följd. Vitt glas och 5000K upplever jag som mest vilsamt för ögonen med vitt glas och 4300K som bästa sprut i ljuset.
Har dock svårt att jämföra resultatet mellan konverterade Navigator med 5000K och Original NBB Alpha 225 HID för jag kan inte annat än uppleva original som klart bättre med mera homogent ljus trotts samma antal lampor fast "bara" 35W mot konverterat 45W.

Hurvida extraljus är E-märkta eller ej är ju mera av akademiskt intresse då tex populära Lightforce i stort sett helt är olagliga utom just en enstaka variant som har en 55W H1:a.
I värsta fall är det bara dra av dom 1ggr/år om dom skulle få för sig att jävlas.
Finns ju en del E-märkta ljus som inte borde vara tillåtna heller pga hur dåliga dom är och original helljus på en V70N/S60 är bättre.

Tack för info, alltid intressant att läsa om hur andra upplever olika saker, Känns kanske lite som att original fortfarande är snäppet vassare. Hade blivit mer orolig om ingen överhuvudtaget noterat någon skillnad. Då priset trots allt skiljer avsevärt.

Huruvida ljusen är godkända eller ej spelar som du säger mindre roll. Åtminstone för oss som bor i Sverige. Det kan nämligen vara kinkigare utomlands, tex Tyskland eller till och med Norge. Men man ska känna till att ljus monterade före 2005 är godkända oavsett. Så har du årsmodell 2005 eller äldre så är du ju helt safe :-)
Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]