NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

borstarmicke skrev:Tomas88: Har använt både koppar samt alupasta på min alu-fälgar i snart 20 år utan nåt som helst problem så du behöver nog inte oroa dig... skall nog gå över till nån form av fett istället då det inte skitar ner lika mkt...
Ok. Har du haft på kopparpasta på hela anliggningsytan då? Eller var det bara på hjulbultarna?

Har hört på ett annat forum att det tom kan vara farligt att ha kopparpasta där. Varför står det dock inte.
vi hjulbyte rekomenderas att enbart pinnbultar/muttrar smörjs med antingen kopparpaste eller aluminiumpaste eller nåt annat som smörjer och sitter kvar, sätta nån sorts smörja på nav eller anligg rekomenderas inte... Borsta rent ordentligt med stålborste och om det är väldigt dyngigt skrapa med kniv eller liknande, smärgelduk funkar oxå, huvudsaken är att men får anligget rent! :roll:
Ok. Anledningen till att vi smorde där var att vi fick kämpa oss svettiga för att få loss de förbannade hjulen. Började med att med handkraft banka på däcket, vi sparkade på det. Sen testade vi dra åt skruvarna lite löst och köra i cirklar med bilen och hissa upp igen och fortsätta bankandet. Det är ju inte så kul att det tar över en timme att lossa hjulen men men... Jag tycker i alla fall konstruktionen är lite konstig. Jag har aldrig varit med om liknande i alla fall.

Men hur ska man göra för att få loss det lätt om man inte ska smörja ?:-/
Ja du. Vi sparkade ganska bra tycker jag. Men man är ju rädd att missa och träffa skärmkanten i stället. Vi försökte faktiskt med en hammare och nägra lager kartongpapper emellen och bankade lite på fälgen. Men det funkade inte så bra, man har ju inte direkt någon tyngd i en hammare.

Han får väl ta släggan då om inget annat hjälper. Kanske dock inte så kul nu när han tänkt skaffa nya fälgar. :wink:
Gammal tråd som jag missat..
Kopparpasta är ett nono när det gäller lättmetallfälgar, detta på grund av att det kan bildas galvaniska spänningar mellan stål-koppar- alu... Det som kan hända är att fälgarna korroderar då aluminiumet är det som "offras" i processen, jag har t.o.m sett exempel på grava skador kring bultarna.. Men det troligaste är väl att lacken släpper någonstan kring hjulbultarna.

Alupasta eller allra helst en liten aning vanligt fett på navet och om man är försiktig ytterst lite på bultarna. Visserligen är momentet angett med torra bult, men drar man för hand eller måttligt med maskin så fungerar det garanterat. Kan väl tillägga att i stort sett alla tjänstebilar på Volvo rullar med en aning fett applicerat...

/Thomas

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(