Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nelzonb21et
#215869
Amarace skrev:Jepp, du har hittat rätt. Bilen startar utan problem när båda är utan spänning, det är när motorn börjar bli varm det blir problem om du inte har spänning till dom, hög tomgång på grund av tillsatsluftsliden och den drar bränsle och kan gå styggt på grund av att styrtrycksventiilen ger för lågt tryck om den inte får spänning till sig.
lånar denna tråd lite.. Men hur funkar styrtrycksventilen igentligen? o sen har ja ännu en fråga.. om man har satt på bensinpumpen och försöker lyfta mätskivan.. ska den vara jättesvår att lyfta?? får knappt upp den med bara fingrarna.. va kan de bero på? men kom på att ja kanske bör säga att ja har en b21et från 1984
Användarvisningsbild
av Sparkz
#215916
Styrtrycksventilen är en tryckregulator där fjädern är en bimetall som gör att trycket är temperaturberoende. Trycket ökar med temperaturen. Bimetallen värms elektriskt av en vämeslinga som är lindad runt den. Dessutom sitter den skruvad på blocket och får värme den vägen. Det gör att den kallnar i samma takt som motorn.

Det är styrtrycket som "håller mot" när du lyfter skivan. När motorn är kall är styrtrycket lägre, samma luftmängd kan lyfta skivan lite högre = fetare blandning. När motorn blir varm ökar trycket, skivan ligger lite lägre med samma luftmängd. Skivan ska inte vara direkt trög att lyfta, men man får ju inget bra tag med fingrarna på den lilla skruven i mitten. Kolla så den är centrerad i tratten och inte tar i nånstans. Släpp på skruven och justera annars.
av nelzonb21et
#217215
Sparkz skrev:Styrtrycksventilen är en tryckregulator där fjädern är en bimetall som gör att trycket är temperaturberoende. Trycket ökar med temperaturen. Bimetallen värms elektriskt av en vämeslinga som är lindad runt den. Dessutom sitter den skruvad på blocket och får värme den vägen. Det gör att den kallnar i samma takt som motorn.

Det är styrtrycket som "håller mot" när du lyfter skivan. När motorn är kall är styrtrycket lägre, samma luftmängd kan lyfta skivan lite högre = fetare blandning. När motorn blir varm ökar trycket, skivan ligger lite lägre med samma luftmängd. Skivan ska inte vara direkt trög att lyfta, men man får ju inget bra tag med fingrarna på den lilla skruven i mitten. Kolla så den är centrerad i tratten och inte tar i nånstans. Släpp på skruven och justera annars.
Okej..tack för svaret:D Nu vet jag iaf hur den funkar.. Men bilen startade nu så "behöver" inte mer hjälp nu:D Tack än en gång :-)-)

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]