- sön 07 sep 2008, 16:41
#215916
Styrtrycksventilen är en tryckregulator där fjädern är en bimetall som gör att trycket är temperaturberoende. Trycket ökar med temperaturen. Bimetallen värms elektriskt av en vämeslinga som är lindad runt den. Dessutom sitter den skruvad på blocket och får värme den vägen. Det gör att den kallnar i samma takt som motorn.
Det är styrtrycket som "håller mot" när du lyfter skivan. När motorn är kall är styrtrycket lägre, samma luftmängd kan lyfta skivan lite högre = fetare blandning. När motorn blir varm ökar trycket, skivan ligger lite lägre med samma luftmängd. Skivan ska inte vara direkt trög att lyfta, men man får ju inget bra tag med fingrarna på den lilla skruven i mitten. Kolla så den är centrerad i tratten och inte tar i nånstans. Släpp på skruven och justera annars.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!