Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter1
får upp felkoden Intake valve control solenoid circuit.
Någon som vet om det har med emmissionen att göra?
Några andra felkoder får jag inte upp.
Användarvisningsbild
av DufuS112
lånar tråden lite...startade bilen idag...fick upp meddelandet emissioner.service erfordras!motorlampan lyser men slocknar aldrig..varken efter omstart eller körning!
kan det bero på flera olika saker?är det nånting man bör åtgärda hos verkstad?eller finns det nåt sätt att släcka motorlampan och köra vidare som vanligt?
tacksam för svar!!

mvh

Martin
av S.t.r.a.n.D
Det kan vara flera olika saker jaa.

Vill inte låta dryg men om motorlampan börjar lysa så borde det vara något som är fel va?? Vad ska man med en varningslampa till annars?? Och nu när den börjat och varnar att det är något som är fel så kan jag ju rekommendera att kolla upp och åtgärda felet och inte bara släcka och köra vidare och ignorera ett fel. Åk och få felkoder utlästa så får du veta vad som gått fel. Har du tur kan det vara en skitsak.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Intake valve... Låter mer som ABS, du fick inte felkoden från BCM? Vad var det för kod, i siffror?
Användarvisningsbild
av CarMan
nu är jag inte bekant med varken texten eller koden, då jag bara jobbar med volvos utrustning. (men till koden finns ofta en förklaring om vilke kreterier som måste uppfyllas för att koden ska sättas)

jag gissar att du bytt en cvvt solinoid. (har du en 2003-2004:a så ska du läga i ny mjukvara) har du tidigare bil så brukar en rengöring + montering av packning med sil i göra susen.
av peter1
Alldeles rätt CarMan!
Koderna fick jag på Biltemas kodfelsökare så nu vet jag att den fungerar.
Bytte ut packningen förra året mot den nya, med silen.
Orsaken till det, var att bilen tjyvstanna till o från, men det var ett annat fel, som var orsak till det.
Prövade att rengöra och sätta dit en ny packning först, men var tvuven att byta hela kittet.

Vi tackar i alla fall för tipset har man tur så .
med vänlig hälsning Peter1
av ltz
Hur knepig är den packningen att byta? Sitter den lättillgänglig uppifrån? Vad kostar den hos Volvo?

Jag har -01 v70n 140hk. Får upp P0075 upprepande efter några starter. Har den gått ett par dagar hittar jag även P0420 och P1011 (den senare förefaller inte stå med i EODB kodlistan ens).

I detalj så står det P0075 01/06 sedan P0075 01/02 och P0075 02/02 vid olika tillfällen, något oklar vad siffrorna efter betyder, kanske är helt enkelt var i listan på felkoder den är..

Någon som har tips kring P0075 tilll att börja med?
av ltz
Engelska beskrivning av dessa är:
P0075 Intake Valve Control Solenoid Circuit (Bank 1)
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P1011 - hittar jag inte i någon lista..

Den andra koden låter dyr, men jag hoppas den kommer pga första koden?
Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]