Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pberggren
Kupefläkten i min V40 -01 med ECC
går för fullt och går inte att stänga av.
Dvs oavsett vilket läge som valts.
Om reglaget ställs på 0 så stängs AC:n av,
vilket borde innebära att själva knappen fungerar.
Alla säkringar ok.
Kan det vara fläktmotstånden som har gett upp?

Är bilen byggd runt fläkten eller går den att komma åt?

-Schysst forum, mitt första besök!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kortsluten transistor, sitter under handskfacket. Lossa ljudvallen och handskfacket så ser du den, svart, sitter med två skruv. Den övre skruven är lite dum att komma åt.

Ta loss fläkten när du ändå är där, går den trögt är det antagligen orsaken till att transistorn har bränt.
av pberggren
Stort tack för ditt svar, det visade sig vara riktigt.
Nu snurrar det på som vanligt igen! :lol:

Peter
Användarvisningsbild
av ufriman
Varför transitorn går sönder eller korssluts är oftast pga rost, dvs kondensvatten sätter sig på kylflänsarna pga värmen i ECCn och skälva transistorn rostar sönder och vatten kommer in i elektroniken. Har varit med om detta på min och två jobbar kompisars bilar. S40 o V40 -97 -> -99
av Bengt L
Hej
Provar mitt första inlägg här på forumet.
Har samma fel på min V40 1.8 2001.
Nu har jag öppnat under handskfacket men jag blir inte klok på vilken enhet som transistorn sitter i.
Jag tycker det kan vara tre olika.
1 en blank liten grej märkt OMRON G4L. 12V 20A. den sitter med en skruv nära fläkten.
2 en större svart låda med två kabelkontakter.
3 en svart låda (märkt Volvo och något mer som inte syns) som sitter monterad mot innerskärmen med minst två skruvar (6-kant). Man ser lätt en skruv och den andra sitter högt upp under panelen.

Enligt råden tidigare så borde det vara del 3. Men de flesta säger att man inte kan missa vilken detalj det är som innehåller transistorn.
Kan ta ett kort när jag öppnar panelen nästa gång om det går att bifoga bilder till inläggen.

Hej då Bengt L
Användarvisningsbild
av ufriman
det bör vara den du kallar nr 3. om du drar ut kabeln som sitter i, och skruvar ur den så sitter kylflänsarna inuti. stor som ett cigarett paket.
av Bengt L
Tack för tipsen och jag har även läst andra inlägg om detta problem här på Jagrullar.

Nu har jag tittat på fläkten igen och tror att jag har koll på vilken del som är transistorn.
Jag har tagit några kort men klarar inte av att lägga upp dem här på forumet.

Det är nog ingen av de tre som jag beskrev tidigare.
Om jag tittar in under handsfacket så sitter det från vänster:
a) transistorn sitter med två stjärnskruv och är ansluten till en kontakt med tre ledare (provde att lossa kontakten och då stannade fläktmotorn).

sedan kommer själva fläkten och där sitter det jag tidigare nämnde som
1 "en blank liten grej märkt OMRON G4L. 12V 20A. den sitter med en skruv nära fläkten".
2 en större svart låda (Volvo 30618643) med två kabelkontakter (grön och blå).
3 en svart låda (märkt Volvo och något mer som inte syns) som sitter monterad mot innerskärmen med minst två skruvar (6-kant). denna komponent sitter längst till höger.

Jag blandade nog ihop höger och vänster när jag låg upp och ner och försökte identifiera olika komponenter förra gången.
Klantigt, jag vet men så kan det bli ibland...

/Bengt L

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]