Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

belker skrev:Min vita springare går som en dröm! Snålt också. Handlar'n sa att de tankat etanol, men jag undrar jag. Ska kolla (lukta!) imorgon.
Hej

Fick min vagn idag, känns bra. Måste säga att jag fortfarande tycker att bensinfemman låter mulligt.Har dock bara kört 3 mil i stan, enligt färddatorn med snittförbrukning om 1,87 l etanol per mil. Imorrn blir det 20 mil landsväg, hoppas på lägre förbrukning...

Mvh
Arese
Arese skrev:
belker skrev:Min vita springare går som en dröm! Snålt också. Handlar'n sa att de tankat etanol, men jag undrar jag. Ska kolla (lukta!) imorgon.
Hej

Fick min vagn idag, känns bra. Måste säga att jag fortfarande tycker att bensinfemman låter mulligt.Har dock bara kört 3 mil i stan, enligt färddatorn med snittförbrukning om 1,87 l etanol per mil. Imorrn blir det 20 mil landsväg, hoppas på lägre förbrukning...

Mvh
Arese
Är det automat? Återkom med landsväg förbrukning info! o ett stort grattis till bilen!
kez_style skrev:
Arese skrev:
Hej

Mvh
Arese
Är det automat? Återkom med landsväg förbrukning info! o ett stort grattis till bilen!
Tack, alltid kul att byta bil, precis som du har jag bytt till Volvo efter ett antal BMW:s. Vi får väl se hur det går...

Jag har för första gången köpt en automat, känns lite ovant måste jag säga. Förnärvarande kör jag nästan 150 mil landsväg i veckan så jag kan återkomma med siffror ganska omgående :D
Arese skrev: Tack, alltid kul att byta bil, precis som du har jag bytt till Volvo efter ett antal BMW:s. Vi får väl se hur det går...
Jag har för första gången köpt en automat, känns lite ovant måste jag säga. Förnärvarande kör jag nästan 150 mil landsväg i veckan så jag kan återkomma med siffror ganska omgående :D
Vi verkar ha mycket gemensamt :) Jag har beställt min första automat hehe
Hej

Gjorde en resa om ca 20 mil idag, mestadels 90-skyltad landsväg samt lite stad och motorväg. Hastigheten hölls ca 15-20 km/h över skyltarna och ett tiotal "offensiva" omkörningar genomfördes för att lära bilen "what's what". Detta resulterade i en etanolförbrukning om 1,22 l/mil både enligt datorn och tankning. Min bedömning är att det är drygt 1 dl/mil mer än vad den 2,0F jag haft som lånebil de senaste 1000 milen hade behövt. Nu är ju min bil helt rå med 24 mil på mätaren så förhoppningsvis blir den både snålare och piggare med mer mil under bältet.

Tycker bilen går bra, hyfsat kvick i omkörningarna även om det gärna skulle få finnas lite mer högvarvsdrag vid de tillfällen som det ligger några 24-meters i rad. Motorljudet är skönt vid belastning och jag tycker att lådan funkar bättre vid lite tuffare gaspådrag än vid låg belastning, dessutom hade ett sportläge varit fint på landsväg. Komforten, både ur ljud-, fjädrings-, sitt- och utrymme känns bra anpassat för körning i vårt land. Det är en mycket bra familjebil helt enkelt, däremot är den inte ett dugg involverande att köra men det är ju knappast någon nyhet....

Arese
Efter 20 mil blandad körning med en hel del okynnesaccelereringar ligger medelförbruknig på 11,7. Det kommer lätt att sänkas med inkörd motor (och förare :wink: ). Den V50 1.8F jag hade innan låg på 10,2, så jag är positivt överraskad!

Drivlinan är klasser bättre än V70N 170 hk jag hade innan. För att inte tala om ljudnivån, väghållningen, finesserna, utrymmena.

Behöver jag säga att jag är nöjd? :D

Enda som jag hittills stör mig på är att färddatorns info måste tas fram manuellt varje gång man startar. Men det ryktas ju om en fix för det. En annan störig grej är att inte handbromsen kan fås att automatiskt dras när man stannat. Och så tycker jag att backvarnaren reagerar för tidigt/för grovt. Helton är ju vid 30 cm. Det är ju då man vill att den ska börja!
belker skrev:Efter 20 mil blandad körning med en hel del okynnesaccelereringar ligger medelförbruknig på 11,7. Det kommer lätt att sänkas med inkörd motor (och förare :wink: ). Den V50 1.8F jag hade innan låg på 10,2, så jag är positivt överraskad!

Drivlinan är klasser bättre än V70N 170 hk jag hade innan. För att inte tala om ljudnivån, väghållningen, finesserna, utrymmena.

Behöver jag säga att jag är nöjd? :D

Enda som jag hittills stör mig på är att färddatorns info måste tas fram manuellt varje gång man startar. Men det ryktas ju om en fix för det. En annan störig grej är att inte handbromsen kan fås att automatiskt dras när man stannat. Och så tycker jag att backvarnaren reagerar för tidigt/för grovt. Helton är ju vid 30 cm. Det är ju då man vill att den ska börja!
Pratar vi etanol? I så fall bådar det ju väldigt gott. Trodde den skulle hamna runt de siffrorna med bensin i tanken.
Det där med 30cm är nog någon form av standard, för det är exakt så på min BMW. På fredag hämtar jag min 2,5FT. Det är nog enda gången jag sett fram emot måndagen under en helg...allt för att tiden ska gå.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 30

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.