Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
#215087
När bilen har stått en dag ungefär och jag ska fara iväg så vibrerar/ratten skakar i ca 2-4 min sen försvinner det bara och det är ytterst lite kvar.Fast för lite för att man ska orka bry sig men frågan är vad är det som gör så att den bara vibrerar ett tag.

Har nya däck. Bridgestone 225/45 17tum
Användarvisningsbild
av Funk
#215093
Morgonsulor, dvs hjulen är deformerade efter natten skulle jag gissa på. Kanske har du för lågt däcktryck. Du bör köra en aning högre tryck än vad Volvo rekommenderar 2,5-2,6 skulle jag prova med.
Problemet kan förvärras av att det är kallt på nätterna, bor du i norra Sverige så börjar det bli tillräckligt kallt för att gummit skall hårdna en aning av kylan.

/Thomas
av Lilj
#215138
Har funderat i dom banorna med men det var lika dant mitt i sommaren. Kör med ganska mycket däcktryck, tror jag har 2.6 - 2-7 i däcken. Har upplevt detta problem förut men då hade bilarna stått mycket längre och med mycket sämre däck. Nu är det i princip när jag ska till jobbet och när jag ska hem.
Användarvisningsbild
av isak
#215145
hej
inga hjulb-lösa?
läs av på däcket vad du kan köra med för maxtryck.
(bilfabrikanter har en förmåga att dölja ibland tveksamma konstruktioner)
kör själv 3.2fr 3,0 b på en D5a
av Lilj
#215436
okej det ska jag prova. Handboken rekomenderar ju knappt luft i däcken
Användarvisningsbild
av isak
#215444
kan vara så
medd- gärna ditt resultat-
isak
Användarvisningsbild
av wissel
#215571
Här kommer en lista som jag lånat från detta forum....vet inte riktigt vem som är författaren :-O)
" Luft tryck V70 N
Jag brukar gå efter följande, men därifrån testat mig fram att 3,25Bar i 225/45-17 ger perfekt slitagebild med lägre bränsleförbrukning än vad "rekommenderat" någonsin ger på något däck på denna bil och av samma anledning kör jag 2.6Bar i vinterpuckarna av storlek 195/65-15.
Obs att det är profilen som bestämmer trycket, ej bredden.
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1 "
Användarvisningsbild
av isak
#215618
skulle vara kul få reda på ovanst-listas ursprung? har själv michelin energy
205-65-15 på min d5a där det är ingjutet max tryck 350 kgpasq.
hälsn isak
Användarvisningsbild
av wissel
#215623
isak skrev:skulle vara kul få reda på ovanst-listas ursprung? har själv michelin energy
205-65-15 på min d5a där det är ingjutet max tryck 350 kgpasq.
hälsn isak
Skulle innebära 2,5 kg enligt listan :?: :?:
:-)-)
av Lilj
#216019
Har provat att köra nu med 2,9 -3,0 bars tryck och det är en stor skillnad. Fortfarande ytterst lite vibrationer när den har stått en natt men bra mycket mindre än förut. Trodde aldrig att det skulle göra så stor skillnad. Ska prova trycka in lite lite mer luft. Tack för alla svar.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]