Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Börjar smått planera lite modifieringar av pärlan. Då bilen tjänstgjort mig med mycket bra poäng, är det dags för lite planering inför kommande modifieringar. mao, lite kärlek :mrgreen:

Tänkte lite snabbt höra hur det ligger till med ett rattbyte, vill få bort denna groteskt fula ratt som sänker hela bilens inredningskänsla. Hade planer på att kasta dit en 850 ratt, men dessa har väl airbag och hur blir det då att sätta dit en sån? Min nuvarande har alltså inte airbag! Är det i övrigt bolt on, eller mycket som skiljer?

Sen funderade jag på växelspaksknoppen, vill få dit en från en nyare 960. Alltså de runda och "handformade"! Min nuvarande är då denna nästintill fyrkantiga "knoppen" med växelspärren på toppen (knappen) Funderade alltså hur det blir med just denna spärr, de nyare har ju inte denna spärr på toppen och har fnulat på vart spärren sitter på dom och hur ett byte är genomförbart?

Fälgar, passar 850'ins fälgar med ET och bultmönster? Är mest inne på turbofälgarna...

Ett frontbyte, vad behövs bytas från gamla till nya så att säga? Är det framskärmarna, stötfångare och strålkastare eller tillkommer det mera prylar?

Någon som kan ge en reflektion över strålkastarna fram, dvs. 940 lyset kontra de "riktiga" 960 lyset? Lyser de smala lika bra som 940 lyset? För personligen tycker jag 940 strålkastarna har en grym belysning för att vara original...

// HJ
Ratten borde fungera, är väl egentligen "bara" plocka bort airbagen.....

Hur det ä med växelspaksknoppen ska jag låta vara osagt, möjligt är att du får ta hela spakstället. Borde dock vara genomförbart då spakarna går lika i kulissen.

Fälgar från en 850 passar inte utan att använda spacers på 91-94, från 95 är det samma inpressning (ET25 mot ET43).

När det gäller strålkastare så är 960 från 95 skitkassa enligt min mening. Bra mycket bättre ljus med 940-modellen.

Vet inte hur mycket jobb det är att byta fronten men det är en rätt omfattande operation då du behöver inner- och ytterskärmar, stötfångare och lysen. Ev också ny huv. Ska du göra allt rätt och riktigt så bör du ju montera sidolister och bakstötfångare i samma veva för ett enhetligt intryck!! :wink:

//David
Nog är det lite jobb med frontbytet, och det hade jag räknat med också. Dock så är det bara en fundering och inget konkret som ska göras, men alltid intressant att bolla lite idéer :) Men i och med att en omlackering är nödvändig, hade ett frontbyte passat bra i den vevan så att säga :lol: Men är det som det är med sämre belysning från 95 och uppåt, så överväger jag att behålla "940 stuket" på bilen!

Så använder jag spacers är alltså 850 fälgar möjligt, då du inte nämnde något om bultmönstret antar jag att det är samma. Och spacers går ju alltid att ordna!

Jag kan tänka mig att såvida sensorerna till airbagen är urkopplade så borde det bara vara att plocka ur airbagen, men samtidigt borde skrotarna veta detta!

Tackar för svar :)
Stefans 968

Vart installerat idag. IMG_1377.jpeg

Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]