Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haglöf
Jag har monterat på 2st V70N

Då använde jag mig av begagnad skärm och navienhet sedan köpte jag ny monteringsats utpris ca 11000:-

Kablarna bör du ändå köpa nya (bilar som har navi från fabrik så är de intergrerade i kabelmattan = ingen höjdare att ta ur! klart det går men knappast värt).

Fler delar som man kan leta efter beggade är klädseln i på vänstersidan i bagageutrymmet som oxå ska bytas. Om du hittar sådana kan du ta bort någon tusing till på de tidigare nämda 11000:-

Dessutom behövs det rattfjärr, någon konsol, gps antenn mm. som är med i monteringssatsen.
av NCR
haglöf skrev:Jag har monterat på 2st V70N

Då använde jag mig av begagnad skärm och navienhet sedan köpte jag ny monteringsats utpris ca 11000:-

Kablarna bör du ändå köpa nya (bilar som har navi från fabrik så är de intergrerade i kabelmattan = ingen höjdare att ta ur! klart det går men knappast värt).

Fler delar som man kan leta efter beggade är klädseln i på vänstersidan i bagageutrymmet som oxå ska bytas. Om du hittar sådana kan du ta bort någon tusing till på de tidigare nämda 11000:-

Dessutom behövs det rattfjärr, någon konsol, gps antenn mm. som är med i monteringssatsen.
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56627

Nåt annat är ju nästan korkat om man inte köper en bil som redan har GPS....
Användarvisningsbild
av Mysko
Teemu skrev:
Ännu en sak som talar för en portabel GPS. Jag har iaf gratis uppdateringar till min Navman :lol:
Hur ofta kommer det nya kartor då? Min karta är ett år å det är lite fel i den.
Får kolla deras sida.
av NCR
Mysko skrev:
Teemu skrev:
Ännu en sak som talar för en portabel GPS. Jag har iaf gratis uppdateringar till min Navman :lol:
Får kolla deras sida.
Jag har uppdaterat en gång, kostade 1600:- vilket jag delade med en kompis som har samma GPS. Visst finns det lite småfel här och var i kartorna men för ett pris under 4000:- inkl 2 års garanti mot minst 11.000:- för en pryl är beggad och som inte heller den är felfri kartmässigt och som man dessutom måste lämna kvar i bilen när man säljer den, tja, inte mycket att diskutera tycker jag.

Min Mio 168 hittade hotell i tyskland och frankrike utan problem (med telnummer till hotellet så man kunde ringa och se om det fanns nåt ledigt innan man klickade på "navigera"-knappen osv osv). Vi behövde ett apotek i Bayern..klick klick...där hade vi ett, "Navigera"...tjoff.

Det som jag inte gillade var foten med svanhals och sugpropp. Den gungade för mkt när man körde och hade rätt dålig kvalitet. Löste det genom att köpa ett kvalitetsfäste som man "snäpper fast" utan skruv eller borrhål vid luftutblåset på mittkonsollen.

Kanonprodukt!
av haglöf
NCR skrev:
haglöf skrev:Jag har monterat på 2st V70N

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56627

Nåt annat är ju nästan korkat om man inte köper en bil som redan har GPS....
Med skapliga kontakter kan man klara sig under 8000:- för en originalnavi
Bilens värde ökar med 5000-10000 kr har man tur får man igen slantarna. Så dålig investering är det inte...

Har man råd tycker jag att det är det bästa valet... dels är det snyggast dels är det faktiskt bättre än de andra systemen jag använt.

Klara nackdelar finns också som när man är ute och reser och man vill ha navigator... men som sagt har man råd är det bästa alternativet... för då kan man köpa en TOMTOM mobile oxå!
av NCR
haglöf skrev: Med skapliga kontakter kan man klara sig under 8000:- för en originalnavi
Bilens värde ökar med 5000-10000 kr har man tur får man igen slantarna. Så dålig investering är det inte...

Har man råd tycker jag att det är det bästa valet... dels är det snyggast dels är det faktiskt bättre än de andra systemen jag använt.

Klara nackdelar finns också som när man är ute och reser och man vill ha navigator... men som sagt har man råd är det bästa alternativet... för då kan man köpa en TOMTOM mobile oxå!
Fortfarande 4000:- dyrare även om man har bra kontakter!

TOMTOM kör med mördande reklam. De är inte ett dugg bättre på vare sig täckning eller funktion än nån annan modern tillverkare. Möjligtvis skulle min mamma gilla TOMTOM bättre eftersom det finns så få funktioner i navigatorn och det bara är att peka och klicka. Att TOMTOM kör dessutom med samma kartmaterial som många andra tillverkare pratas det inte så mkt om. Sen att du får mer för en bil begagnad som är utrustad med Navi kanske stämmer om du säljer privat, men hos bilhandlaren får du inte en krona extra.
Användarvisningsbild
av frilins
NCR skrev:
Mysko skrev:
Teemu skrev:
Får kolla deras sida.
Jag har uppdaterat en gång, kostade 1600:- vilket jag delade med en kompis som har samma GPS. Visst finns det lite småfel här och var i kartorna men för ett pris under 4000:- inkl 2 års garanti mot minst 11.000:- för en pryl är beggad och som inte heller den är felfri kartmässigt och som man dessutom måste lämna kvar i bilen när man säljer den, tja, inte mycket att diskutera tycker jag.

Min Mio 168 hittade hotell i tyskland och frankrike utan problem (med telnummer till hotellet så man kunde ringa och se om det fanns nåt ledigt innan man klickade på "navigera"-knappen osv osv). Vi behövde ett apotek i Bayern..klick klick...där hade vi ett, "Navigera"...tjoff.

Det som jag inte gillade var foten med svanhals och sugpropp. Den gungade för mkt när man körde och hade rätt dålig kvalitet. Löste det genom att köpa ett kvalitetsfäste som man "snäpper fast" utan skruv eller borrhål vid luftutblåset på mittkonsollen.

Kanonprodukt!
Du har inget foto på monteringen?
Skulle vara roligt att se hur du löst det!
av NCR
frilins skrev:
NCR skrev:
Mysko skrev: Hur ofta kommer det nya kartor då? Min karta är ett år å det är lite fel i den.
Får kolla deras sida.

Kanonprodukt!
Du har inget foto på monteringen?
Skulle vara roligt att se hur du löst det!
Skall fixa det omgående! :)
av NCR
http://www.thefellowship.se/DSC00469.JPG

http://www.thefellowship.se/DSC00470.JPG

http://www.thefellowship.se/DSC00471.JPG

http://www.thefellowship.se/DSC00472.JPG

http://www.thefellowship.se/DSC00473.JPG

Även om kvalitén är usel fast det är jättestora bilder (mobiltelefon) så ser ni hur den sitter samt vilket märke på hållaren det är. Fästet för luftintaget till V70N samt hållaren för Mio 168:an gick lös på runt 500:- på ett ställe vid Stig Center här i Göteborg.
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev: TOMTOM kör med mördande reklam. De är inte ett dugg bättre på vare sig täckning eller funktion än nån annan modern tillverkare. Möjligtvis skulle min mamma gilla TOMTOM bättre eftersom det finns så få funktioner i navigatorn och det bara är att peka och klicka. Att TOMTOM kör dessutom med samma kartmaterial som många andra tillverkare pratas det inte så mkt om. Sen att du får mer för en bil begagnad som är utrustad med Navi kanske stämmer om du säljer privat, men hos bilhandlaren får du inte en krona extra.
Det där stämmer ju inte. En bekant har en, av märke jag inte kommer ihåg(kan fråga ikväll), den är helt okänslig för hastighet så när tomtomen säger sväng höger om 100meter (den säger olika intervall beroende på hastighet) så är hans fortfarande kvar och säger det när det är 20m kvar och säger vi att det tar 2s för navin att säga hur man ska köra och han kör i 90km/h så är han 52meter efter avfarten när han fått reda på hur han ska köra, ska han backa då?
Sen säger den tydligen direkta felaktigheter ibland fast den visar rätt på kartan.

Visst är tomtom go 300 väldigt enkel men tar du 700an så har du bra många funktioner i den, bl.a bluetooth så den kan ringa upp restaurangen du ser 1mil bort på kartan. En till fördel är att man slipper använda en pekpenna utan kan trycka direkt med fingret vilket iaf jag ser som en fördel när man kör bil.

Så Tomtom går inte bara efter konceptet att allt kan säljas med mördande reklam.

Nämnde jag att det är gratis uppdateringar på tomtom också? :wink:

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Gjorde kontakterna lite större och då g[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]