Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Bilden hittade jag på jobbet, jobbar på volvoverkstad. Skulle ta en liten titt på forumet innan jag åkte hem, blev ett par timmar, jävla internet... :shock:
av Arne
Länkaget sk ledas vid 39 och 41. Se till att det inte har rostat fast där för då får du inte handbromsen att ta. Det är vanligt att lederna kärvar så använd rostolja och milt våld tills det börjar röra sig. Smörj sedan med nåt lämpligt så det inte rostar fast igen på direkten.
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
Kan uppdatera er lite föresten, var innne på mekonomen för ett tag sedan.

H-gärnet säljs inte längre, utan volvo har bytt ut det mot et justerbart, vilket är mycket bättre.
Förut kostade detta över 900kr på volvo, men nu finns det billigare (pirat?) för 110 kr st tror jag.

Så ligger det till :)
av anp
Pirat på Volvo eller mekonomen?

Bra information, det är nog många som svurit över svag handbroms på Volvo p.g.a det där H-järnet.
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
anp skrev:Pirat på Volvo eller mekonomen?

Bra information, det är nog många som svurit över svag handbroms på Volvo p.g.a det där H-järnet.
Jag kollade aldrig på volvo, det har killen på mekonomen som sa att det fanns där och var tokdyrt, dock var den infon ganska gammal, så det finns kanske billigare där också.

Men det spelar ju mindre roll nu när mekonomen säjer för ca 100kr

Så sammalagt blir priset för en handbromsrenovation:
* Asbestfria handbromsbackar för två hjul [Biltema] 150:-
* Handbromswire (Vet ej om det kanske behövs 2) [Biltema] 130:-
* Monteringssats för två hjul (Fjädrar och de 2 metalbladen som håller backarna på plats) [Biltema] 50:-
* Justerbart "H-Järn" [Mekonomen] 100:- st

Så sammanagt 530Kr (om den förjer med 2 wirar till handbromsen från biltema)

/David
Användarvisningsbild
av erikn
Hur sjutton lyckades du med det där? Låste sig handbromsen? :wink:
Användarvisningsbild
av Mr EmCom
erikn skrev:Hur sjutton lyckades du med det där? Låste sig handbromsen? :wink:
HAHA, tack, fan, de behövdes kännde jag! hahaha

Faktist så låste den på rullbandet, handbromsen alltså, så det var jättebra...

(Saxar från garaget)

Tjena jag åkte in och skulle besikta Volvon idag, den gick egenom U.A och var jag jätteglad.

Ca 3 timmar senare svänger jag in på Lidl för att ta en genväg, men upptäcker att det inte går att köra ut där jag tänkt (enkelriktat)

Så jag vänder och ska köra ut mot den riktiga utfarten.

Kör i kanske 40-45 och njuter av höghuset till bil.
Känner att det går lite för fort (inget alvarligt, bara så jag inte ska behöva svänga allt för häftigt)
DÅ händer det! Rullgruset som bara var på just detta ställe ca 3-4 meter från väggen.

Detta gör att jag låser framhjulen och av ren reflex trycker jag (dum som jag är) på med ännu mer broms, precis som man inte ska göra när man kör utan ABS.

Träffar väggen i kanske 30km/h

Alla inblandade klarade sig utan skador, känner dock att det stärcker lite i nacken, ska in och kolla det för säkerhets skull imorgon.

Poliserna som kom var ganska trevliga utom en, han ville få det till vårdslös körning, men så ringde dom till någon enhetens che och han sa att de bara skulle skriva rapport = jag kommer få hem papper på vad som kommer att hända, de ville inte gissa på något på plats.

Bild
Före

Bild
Efter

Bild

SÅ se till att ni har fräsha däck på bilarna!
Och har hjärnan med er, det hade inte jag idag
Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]