Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av R.E
Denna tråd handlade ursprungligen om en trimmad XC70 men jag har bestämt mig för att inte köpa den. Ändrar därför rubrik från Köpa (trimmad?) XC70?! till Köpa XC70?. Diskussionen om - och tips vid köp av - XC70 får gärna fortsätta...

Hej!

Jag hittade hit när jag sökte information om XC70 på Google.
Ni verkar vara många kunniga medlemmar här så jag går rakt på sak :)

Jag är lite sugen på en XC70 och har plöjt igenom hela blocket.se några gånger i jakt på en bra och prisvärd bil. Jag har hittat en 03:a med cirka 10.000 mil på mätaren och ett pris på cirka 155.000 kronor. Den ser väldigt fin ut! Två ägare är det på den varav den första ägaren trimmade bilen hos GIK Turbo (http://www.gikturbo.se). Enligt nuvarande ägare är det nytt avgassystem, ny turbo och chiptrim på bilen.

Min fråga är nu hur pass försiktig man ska vara med trimmade XC70? Är det värt att kolla bilen? Ska jag hitta någon som inte är chippad och "pimpad" med nytt avgas och turbo?

Finns det andra saker som jag ska tänka på inför det eventuella köpet av en XC70?
Det där med Haldex och Visco har jag koll på. Men annars då?

Tacksam för hjälp!

// R.E
Senast redigerad av 1 R.E, redigerad totalt 0 gånger.
av borstarmicke
Betala för ett M-test, tror de kollar det mesta inkl. kompression.
Kan vara värt det om du är riktigt intresserad av bilen, sen är ju allmänna skicket rätt avgörande, både inne o ute, motorutrymme mm.
Man märker snabbt om ägaren brytt sig o skött bilen, missljud/vibrationer vid provkörning i motor, låda, drivaxlar, bromsar mm får man ju oxå lyssna efter.
av Psyko
Skulle aldrig köpa den bilen.
Räkna med stort slitage på drivlina om den är trimmad.
Hylsan mellan vinkelväxel o växellåda klarar inte den påfrestningen.
av R.E
Tack för era svar! Det är ungefär så jag tänkt, att det bör vara stort slitage på delar som inte är anpassade för de hästkrafter som bilen är trimmad till.

Jag är först och främst intresserad av en original XC70, dvs. inte trimmad, men så dök jag över den här bilen och gillade tanken på hästkrafterna men samtidigt ringer det ju en liten varningsklockan. Länk till annonsen: http://www.blocket.se/vi/17447805.htm

Får leta vidare. Generella tips om XC70 mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av greeeken
Ringer det varningsklockor hos dig så ska du inte köpa den bilen eller nån annan när du känner så.
Det är ju regel nummer ett.

Sen så börjar ju regnummret på ett T o då äre väll en 02 o inte en 03 som de står i annonsen.
Även på VV så står det ju sp.
Användarvisningsbild
av camaro69
Sitter det ett Haldex system på bilen, så är det inte mycket att bråka om. Den drivlinan pallar rätt mycket hästkrafter och vrid.
Kolla på R:en den håller.

Köp om det känns rätt. Men lyssna på varningsklockan om det är visco och chippat. Själv är jag inte attraherad av Monster Jam, i form av XC 70 med bågar.

Men ska man ut i skogen och köra timmer, so why not. Man ska vara openminded och inte dö nyfiken....... :wink: Men det finns gränser.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
hmm...angående trimmningen så är jag ingen expert på området, men att turbon är bytt betyder ju att den förra gick sönder...och då är frågan när denna byttes, och hur bilen har körts sedan dess?

Vad gäller vinkelväxeln och hylsan så visst är de känsliga...det är de även utan trimning, konstruktionen är kass om du frågar mig... dock så brukar man via mjukvaran låta växel 1 o 2 vara oförändrade för att minska slitaget på drivlinan. Så de extra krafterna brukar läggas på högre växlar och då har man oftast även lite fart och påfrestningen blir inte lika stor.

Men vad jag förstått så finns det chip som inte spärrar momenten på ettan och tvåan, de ger fullt ös hela tiden...sådana chip skulle jag nog akta mig för.

Men i övrigt har jag flera kompisar som trimmat sina xc70 via ppc och av dem som kör lugnt och begåvat har igen haft problem relaterade till trimmningen.

Sen så kan jag inte tänka mig att det blivit några större förstärkningar på vinkelväxelkonstruktionen på senare årsmodeller av xc70 och dessa modeller har ju 185 hästar original..istället för 163. En trimmad xc70 har troligtvis ca 190 hk, och har du även nytt avgassystem (sport) kanske det kan plusas på lite till..men alltså verkar som jag ser det inte vara någon större skillnad.

Men är du orolig så tänk på att kolla detta:

Vinkelväxeln
Växellådan
Turbon
Drivlinan

Det är sådant som verkar kunna gå sönder lätt om man kör lite tuffare än genomsnittet... en kompis pajjade sin nya v70 växellåda efter ca 6000 mil. Gick på garantin som tur va. En 07-a. Den va trimmad.

En annan kamrat har kört över 25 000 med sin 04a som är chippad...där börjar växellådan nu att ge med sig. Vinkelväxeln fick han lagad för inte så länge sedan också. Han kör mycket men ganska lugnt. Ligger sällan över 120 km/h. Mycket långkörning.

Avslutningsvis så tror jag så här...

Köper man en begagnad bil så är det lite av ett lotteri. När det gäller Volvo så vet alla att reparationer och service blir svindyrt för den mindre bemedlade. Minsta lilla service och 3-4.000 kr försvinner lätt.

Köper man en sådan bil bör man alltså räkna med att få lägga ut en hel del på service, först och främst den obligatoriska 2.000 mila men även alla andra saker som går sönder vart efter tiden lider.

Är man riktigt orolig och även har det dåligt ställt är mitt tips att köpa en bil som verkar vara i så bra ursprungsskick som möjligt och därefter köra lugnt som en gammal dam...aldrig pressa bilen, alltid hålla hastighetsgränserna prick och fortsätta vara noga med oljebyten och så vidare.

Kör man en begagnad bil på samma vis som en ny bil går att köra så får man räkna med att det händer saker... har man lite oflyt börjar även elektroniken att krångla...

Vet inte om du blev något klokare på detta, men hoppas det går bra med köpet. Du får väl räkna lite på vad det skulle kosta att ha en splitter ny bil (med minimal utrustning) och då få alla eventuella fel korrigerade via garantin men tappa pengar i värdeminskning...jämfört med att köpa en begagnad och reparera...

Eller så gör man som många andra..köper bilen och kör så länge den fungerar...struntar i reparationer såvida inte besiktningen kräver dessa och säljer när det är dags att laga.
av R.E
Tack för alla svar och tips!

Det verkar, rent generellt, som att XC70:n går sönder och behöver repareras rätt mycket. Stämmer det? Eller gäller det Volvo överlag? Jag har själv aldrig ägt en Volvo så jag vet inte hur det är men så som t.ex "Barkbiten" skriver här ovanför så verkar det ju nästan vara galet känsligt med dessa bilar?

Ang. turbon så är den bytt i samband med att nytt avgassystemet monterades. GIK rekommenderar tydligen större turbo till deras avgassystem.

Om XC70:n är så reparationsbenägen som det verkar i flera trådar här på forumet så får jag kanske överväga om det är rätt bil för mig. Jag gillar att köra bil både lugnt, snabbt, fint, hårt, på väg och i skog, korta eller långa resor. Tänkte att XC70:n skulle passa bra för det? :???:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
XC70 är en riktgit härlig bil...men reparationerna kommer du inte undan, såvida du inte kör väldigt få mil per år, eller tar det väldigt lugnt (normal körning).

En kompis som har xc70 av årsmodell 2005 (om jag inte minns fel) kör rätt mycket och i kuperad fjällterräng. Han reparerade den i vintras för mellan 5.000 och 10.000 kr varje månad.

Ska man ha en xc70 och köra med den som man tror att den borde vara byggd för (dvs eländig terräng) så skulle jag rekommendera att man ser till och har en stabil ekonomi så man har råd att göra alla reparationer.

En annan grej som är rätt vanlig på Volvo är att du tex rycker i handbromsen på en parkeringsplats när bilen rullar...då hoppar backarna i fel läge och enda sättet att fixa det är att ta bilen med bärgare till en verkstad. Då brukar man passa på att byta skivor, belägg, och backar runt om...vilket går på en skön summa av x antal tusen..... skulle gissa på runt 4.000 - 8.000 kr ungefär.

Sen går ju värmarna sönder titt som tätt...och blir något hjulpar slitet så rekommenderar man vanligtvis att samtliga däck måste bytas (även om det är tåligare haldex).

XC70 är en grym bil, men du måste räkna med att ha ett rejält konto för service och reparationer. Sen har vissa mer eller mindre tur med sina bilar. Oftast är det synonymt med hur man själv behandlar bilen.
av R.E
Hmmm, vad tråkigt. Jag som tyckte den var så skön att åka i :P

Jag köpte nyligen en Rav4 men gjorde mig av med den på en vecka. Har aldrig suttit så dåligt i en bil någonsin! Det var i samband med det som jag testade en XC70 och blev galet förtjust i komforten. Men ska man behöva lägga ut lika mkt på reparationen som man köpt bilen för, då får jag nog fortsätta med tyska bilmärken.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]