NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Abraham
La märke till att bak däcken lutar ganska mkt inåt och att vänster bak lutar mer än höger bak.
Någon som har en anning om hur det kommer sig? Behöver jag bara göra en hjulinställning?.

Bilen är en V50 T5 AWD -05, och däcken som sitter på är standard dimension och den är inte sänkt. Kan inte heller påstå att jag kan märka något direkt större slitage på insidan av däcken. Fast små vibrationer förekommer baktill och hörs när man kör på nylagd asfalt där vägljudet är lågt.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Skumt fel.
Måste vara något som har fått sig en rejäl smäll om du har olika vinklar bak..
Dessvärre hjälper ingen hjulinställning eftersom det inte går att justera camber bak på S40N/V50.

(är dock ingen expert på ämnet, så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar ..)
Användarvisningsbild
av Linus51
Hej!!!

Jag hade min V50 inne på framvagnsinställning och då ställde dom in bakvagnen också, och det blev mycket bättre för innan så gick det åt framdäck och den spårade och vibrerade i olika farter, men smakar det så kostar det 950:- fick jag betala, men det var det värt. :lol:
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
Visst ser det ut som att det är lite toe-in bak på min V50 -04 också om man tittar bakifrån. Det är dock lika mycket på bägge sidor.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Om det är Toe-in vi pratar om så ändrar jag mig angående möjligheten att ställa hjulvinklar bak.
Fick för mig att det det var camber men har säkert missuppfattat frågan .. :)
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
psycho4fun skrev:Om det är Toe-in vi pratar om så ändrar jag mig angående möjligheten att ställa hjulvinklar bak.
Fick för mig att det det var camber men har säkert missuppfattat frågan .. :)
Jag antog att det var toe-in som menades då Abraham skrev
Kan inte heller påstå att jag kan märka något direkt större slitage på insidan av däcken.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
toe-in är ingen "lutning"
tror abraham menar camber.
kolla om fjäder är av, eftersom de lutar olika mycket.
av Abraham
Det var camber jag menade.

Tack för svaren, skall ta och lyfta upp bilen och undersöka det hela lite nogrannare.
av v50t5sport
V50 modellen har haft STORA! problem med bakhjulens "camber" ...Men volvo är tydligen inte intresserade av att ta tag i det problemet och byta ut en enda del för att göra det *betydligt bättre* iaf!...gjorde en hjulinställning bak och fram, och där bak blev det stor skillnad!, så det är att rekomendera en bakvagnsinställning iaf.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]