- tis 02 sep 2008, 16:06
#214978
Min morbror har just tagit klivet ur en 745 GLT 16V till en 850 10V och tycker att det är ljusår bättre i komfort och körning..
Jag för min del stod en gång och velade mellan 940 efter min gamla 240 och en 850. När jag satte mej i en 940 av 90 tals modell som då var betydligt nyare än min gamla 240-78 och rakt av på 2 minuter fick en dejavue känsla från min gamla 240.. Jag startade 940:n körde 100 meter och vände o gav tillbaka bilen till säljaren och sen kikade jag inte mera på den serien. 850:n tog mej med storm. Den var stor men ändå liten hur man nu ska säga.. Den var helt annorlunda i förarmiljön, komforten och motorn ska vi inte tala om i jämförelse..
Oljeläck mellan motor och låda ser du i skvallerhålet på växellådan som är vid delningen motor/låda.
OM detta är åtgärdat ser du till att ha skriftligt på detta. Garantin gäller i 2 år på den saken..
Vad gäller bränsleförbrukningen på en 2.0 så är den troligen törstigare än en 2,5:a i verkligheten (inga statistik papper på labprover) eftersom 2.0 har betydligt sämre vridmoment och därmed måste gasas mera. Satsa på en vanlig 2,5 det dräller av dom..
b202 skrev:Idag fick jag reda på att min jobbarkompis skall köpa en 855 -95:a och att vissa rep var åtgärdade som tex att den läcker olja mellan motor o låda!!!, då tänkte jag : vad är nu detta - det låter som ett äkta saab problem,... vart kommer oljan fram då? ser man det undertill??Låt bli att övertyga din fruga. Gå till en bilhall och provkör en bil istället. Det finns inga likheter whatever mellan en 940 och en 850 varesej hur den beter sej eller i komfort eller ljud.
Om jag bara får reda på bensinförbrukning på en 2.0 lutar det nog åt volvo hållet eftersom passat är svår att hitta i den prisklassen som håller måttet , o volvon har ju billiga delar......gäller bara att övertyga min fru- hon tror att den är som en 945:a att köra....
Min morbror har just tagit klivet ur en 745 GLT 16V till en 850 10V och tycker att det är ljusår bättre i komfort och körning..
Jag för min del stod en gång och velade mellan 940 efter min gamla 240 och en 850. När jag satte mej i en 940 av 90 tals modell som då var betydligt nyare än min gamla 240-78 och rakt av på 2 minuter fick en dejavue känsla från min gamla 240.. Jag startade 940:n körde 100 meter och vände o gav tillbaka bilen till säljaren och sen kikade jag inte mera på den serien. 850:n tog mej med storm. Den var stor men ändå liten hur man nu ska säga.. Den var helt annorlunda i förarmiljön, komforten och motorn ska vi inte tala om i jämförelse..
Oljeläck mellan motor och låda ser du i skvallerhålet på växellådan som är vid delningen motor/låda.
OM detta är åtgärdat ser du till att ha skriftligt på detta. Garantin gäller i 2 år på den saken..
Vad gäller bränsleförbrukningen på en 2.0 så är den troligen törstigare än en 2,5:a i verkligheten (inga statistik papper på labprover) eftersom 2.0 har betydligt sämre vridmoment och därmed måste gasas mera. Satsa på en vanlig 2,5 det dräller av dom..