Freddan L skrev:Vad säger en sån som pettson om detta??
Jadu jag är lite blandad mot detta. För det första är inte en tvåtaktsolja nånting som kan smörja en dieselpump ens om man vill. Typen av olja gör ingen som helst nytta i pumpen då trycken på allt är för höga för denna typ av olja, man har i långa evighetstider tjatat om att lägga det i olika bränslen för att sen använda det som smörjning, när man inte använt tvåtaktsolja har man kört med motorolja eller för den delen ricinolja, men det har ytterst sällan gjort nytta. En pump som skramlar i en bensinare ska inte smörjas med nånting alls, den ska BYTAS mot en som då inte är så sliten, men naturligtvis reagerar bensifolket likadant. I med olja i bränslet. Egentligen gör INGEN tillsats nåt speciellt, för att ett bränsle känns fett mellan fingrarna så smörjer det inte bättre under högt tryck. Men sålänge man kan få folk att tro så kan man sälja. Det är ju trots allt så all möjlig skit blir sålt?
Det förekommer ingen information ifrån en enda fabrikant om att man bör tilläggssmörja nånting nångång alls. Därmed så kan det heller inte vara nåt vitalt att syssla med, inga nya bränslerekommendationer har framkommit heller. VORE Det så att det verkligen gjorde nytta och det vore kritiskt så skulle det också finnas rekommendationer om detta. Volvo t.ex tjänar inte nånting på att hålla tyst och låta pump efter pump torrskära om bränslet skulle vara anledningen. Det skulle bara se ut som om dom hade skitkvalitet på sina pumpar helt enkelt. Men 80% har inga tillsatser i bilen utan tankar och kör eftersom dom faktiskt inte vet nåt annat. Och dom bilarna verkar ju fungera alldeles ypperligt.
Så mitt råd är spara pengarna och använd dom till hålla spridarna i toppskick istället på en bättre nivå genom att lämna dom för tvätt ibland.
Jag klipper in lite vad volvopenta säger om saken förvisso har du inte en pentamotor men dom är stora på diesel .
Alltså källa: VOLVO PENTA
Miljödiesel
För att förbättra miljön saluförs miljöbränslen av typ MK1 och MK2 vilka har väsentlig lägre svavel- och aromathalt. Detta miljövänligare bränsle har en lägre tähet och viskositet. Detta kan medföra en minskning av motoreffekten på upp till 5% samt en ökning av bränsleförbrukningen på 2-3%. För motorer med fördelarpump (22, 31, 32, 41, 42, 43, 44-motorer) kan effektförusten hos vissa motorer vara upp till 12% och i vissa fall kan även responsen vid gaspådrag påverkas. Vid ökad bränsletemperatur förstärks dessa effekter.
Stora, fulla bränsletankar ger ett kallare bränsle vilket minskar dessa problem. Effektförlust enligt ovanstående får ej kompenseras genom att höja insprutningspumpens bränslemängdinställning. I vissa fall kan ett byte till lägre propellerstigning bli nödvändigt om motorn skall köras på miljöbränsle.
Dieselboosters
Många tillverkare av tillsatser på marknaden av så kallade dieselboosters, lovar minskad bränsleförbrukning och förbättrade smörjegenskaper, utan att de har någon som helst påvisad effekt på varken bränsleförbrukning eller smörjegenskaper. Volvo Penta ansvarar ej vid eventuella garantianspråk efter användning av dieselboosters. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta dieselbooster.
Begagnad olja och tvåtaktsolja
Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln.
Biodiesel
På vissa marknader förekommer biodiesel som t.ex. rapsmethylester (RME). Till en Volvo Penta motor kan inte accepteras mer än 5% RME i diesel. Kväveoxidutsläppet ökar i sådana fall drastiskt och insprutningspumpen kan skadas. Dessutom är köldegenskaperna för dessa vegetabilier inte goda. Ren RME kan ge utfällningar redan vid - 10 grader, och den har även tvättande egenskaper vilket gör att filtren sätts igen snabbare. Om man ändå vill tillsätta RME i bränslet så rekommenderas att halvera oljebytesintervallen med hänsyn till risken för utspädning av motoroljan. Det är oljebolagen som ansvarar för uppblandningen av vegetabiliska oljor i dieseln, och man skall således inte tillsätta detta själv.