Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perdanne
Vilken ska man köra på till min s60 2005 2.5t.Hörde härrom dagen att man skulle köra på 98 för att den är renare stämmer det :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Du kanske inte känner skillnaden med det ÄR skillnad
MEd 98 oktan kommer du längre då motorn jobbar bättre.
Men i det hela så jämnar det ju ut sig iomed att 98 är dyrare.

Chippade bilar brukar vara otimerade för 98 oktan o det är väll det du ska hälla i tanken.
av S.t.r.a.n.D
Är den orginal, kör på 95. Chippad 98.
Jag kör på 98 i min chippade T5a och nån enstaka gång har man varit tvungen att tanka 95 (vissa miniprisstationer har inte 98) och jag känner absolut skillnad. Även om det inte är gigantisk skillnad så känns jag den klart och tydligt.
Och som greeeken skrev: chippade optimeras för den soppan.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Bilen bir piggare och bensin snålare med 98/99 okt. Visserligen dyrare. Men tror det ger samma milkostnad om man räknar på hur långt du kommer på en tank. Sen har jag provat att hälla i 10-15 liter etanol ihop med 98/00 okt och det har fungerat kanon utan att öka förbrukningen. Har BSR steg II i min S60.

Måste också säga at det är skillnad på 95 okt beroende på var du tankar. Har tankat 95 nån gång på ex. JET och den soppan gick bilen skit på. Kändes som det var vatten i tanken när man körde på den. Provat JET 95 okt i 2 olika bilar och samma skit i båda. Vad jag personligen känt av så har Statoil och Shell bättre kvalite på bensinen än ex. JET/ST1. Lågbudget mackar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har inte märkt någon skillnad på 95/98, men jag har ju en orginal bil.

Sen angående kvalitet på soppan, det har diskuterats tidigare, men jag som före detta tekniker på en shell oljedepå kan intyga att både Jet, Preem och statiol lastade sina soppa hos oss. Statoil och preem inte varje gång, men Jet gjorde det alltid. Kanske inte gäller hela sverige men ändå.
Så det är exakt samma bensin hos alla stationer, iallafall när det gäller BF95.

Mvh
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]