Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
sen några veckor tillbaka har jag haft problem med vad jag tror är ABSen.
Har kommit ett skrapbrummande ljud när man kör och inte använder bromsen, har då trmpat ner bromsen och det har då känts som att det har legat nåt mellan bromsskriva och kloss typ som en sten. Det kommer och går precis som det vill. Bromsverkan är inte försämrad men är svårare att bromsa.
För nån dag sen när jag var ute och körde så tändes ABS lampan så nu undrar jag vad det är som strular med min bil. lampan slocknade efter ett tag igen.
Är det ABS givarn som håller på att ge upp??

/emastar
Senast redigerad av 1 emastar, redigerad totalt 0 gånger.
av emastar
har kollat bromsarna och allt verkar vara som det ska.
ABS lampan håller på att tändas och släckas.

Nån som vet vad som strular?
Behöver hjälp?!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lyft framhjulen och sväng ut till fullt rattutslag. Ta en ficklampa och titta på tandhjulen på drivknutarna. Snurra på hjulen så du ser hela vägen runt, antagligen är det sprucket eller tom en bit som ramlat bort.
av emastar
ok. då får jag släpa hem bilen till garaget och spana igenom den.
Tack för hjälpen :)
av emastar
problemet var precis det sm du sa. Men vad i katten heter det när jag ska beställa delar?
av *pettson*
emastar skrev:problemet var precis det sm du sa. Men vad i katten heter det när jag ska beställa delar?
Ringen heter TANDRING men den kostar dej runt 300 pix sen ska den limmas på en absolut ren yta med ett bra lim typ loctite svart. Alltså INTE vanligt superlim.Tyvärr är inte limmet gratis.
ETT TIPS är att passera biltema och köpa en drivknut komplett och byta den. Då får du en ny knut, med ny tandring monterad, ny damask med nya låsningar för runt 700kronor. Naturligtvis är det lite trassligare att byta knut än att byta tandring. Men ser du vad du får för pengarna så?..
Men som sagt bara ett tips.
av emastar
har tänkt att leja bort arbetet till en som har lite mekverkstad på fritiden.
Så för arbetets skull så bryr jag mej inte. Huvudsaken är att det håller ett par år framöver.
Ska man byta på andra sidan med?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]