Amli skrev:plamek skrev:Jag funderar lite på en ny V70 snart, frågan är som rubriken: Har en V70 D5 AWD med Four-C exakt lika frigångshöjd som en framhjulsdriven modell, eller är den något lite högre? Gör Four-C skillnad åt något håll? Försöker komma på om man ska ta klivet upp på en XC70, i slutändan är det inte våldsamt mycket i pris som skiljer ändå. Men jag är inte heller så överdrivet förtjust i den svarta plasten runt XC:n...
Vilken årsmodell har du? Jag är inte helt säker, men jag har för mig att förra modellen av V70 som hade AWD blev lite högre. Four-C tror jag inte gör någon skillnad i varken förbrukning eller frigångshöjd. Det är nog främst AWD´n som gör skillnaden.
Jag kör en XC70II och är helnöjd med den, men man ska ha klart för sig att det inte är ett under av snålhet när det gäller bränsleförbrukning. Men jag vet å andra sidan inte om det är sådan stor skillnad till en vanlig V70II gällande just bränsleförbrukning. När det gäller rent utseende mässigt är ju det förstås en smaksak.
Enligt volvo sida så höjer inte AWD längre som gammla V70N, Båda är lika höga. V70II ska ha 14 cm markfrigång för både 2WdDoch AWD, XC70 ska ha 21 cm frigång. Four.C ska inte påverka höjden heller.
7 cm extra är mycket, och kan vara guld värt om du kör i skogen eller i mycket djupsnö.
Automatisk nivåreglering lyfter upp bilarna en bra bit, men bara i baken.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.