NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det är rätt intressant att de ändrar detta med xenon så här tvärt. 2008-08-20 så stod det på min offert bi-xenon och idag 2008-08-30 är det ändrat till dual-xenon. Glad är jag i vart fall så de inte ändrade efteråt.
av Kluster
FiddeUBC skrev:Då svarar jag på min egen fråga. Hittade detta på volvocars.se

Dual Xenon-ljus
Strålkastarna kombinerar separata reflektorer för att ge ett jämnt och effektivt ljus under alla förhållanden. För ännu bättre sikt i mörker finns tillvalet Dual Xenon-ljus gasurladdningslampor. Jämfört med konventionella halogenstrålkastare ökar Dual Xenon-ljuset synfältet med cirka 230 %. Det innebär att du har ytterligare 45 meter på dig att bromsa. Dessa strålkastare anpassar automatiskt vinkeln mot vägen efter bilens lastförhållande – och även vid kraftig acceleration eller inbromsning.

Om jag tolkar detta rätt så är det xenon lampor i både hel och halvljus nu.
Är bara att gratulera till bilen och dual xenon-ljusen! :) På mina bi-xenonstrålkastare märks det stor skillnad på heljuset i form av en halogen lampa jmf xenon.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag ser ingen skilland på bi-xenonljusen jag hade på förra C70in och nu dual-xenon som jag ska ha på MY09....

Double Xenon heter det om man har xenon på både hel- och halvljuset.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:Jag ser ingen skilland på bi-xenonljusen jag hade på förra C70in och nu dual-xenon som jag ska ha på MY09....

Double Xenon heter det om man har xenon på både hel- och halvljuset.
Så det enda som de har förändrat är alltså namnet ??:-/ :|
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag ska ringa säljaren och fråga om detta, på mitt papper står det även Miljöklass 2005PM vilket inte heller stämmer då det ska vara 2011 Euro5. Bilder lovar jag att lägga upp när bilen levereras.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Volvo personvagnar ringde mig i Tisdes morse och jag fick reda på att de har bytt leverantör av xenon ljusen, eftersom Bi-xenon tillhör bosch så kunde de inte ha kvar namnet utan får använda det nya som är double xenon. Det är alltså ingen skillnad på ljusen mer än fabrikatet.

Beträffande takspoilern så är den borttagen from MY09 som uttökad standartdutrustning för D5 och T5. Man får alltså välja till denna nu.

Miljöklassen Euro 5 fick jag egentligen inget riktigt bra svar på utan invänmtar svar från Bilfabriken i Gent.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hej, nej tyvärr inte... Tyckter mig minnas att hon kanske sa philips men det är jag väldigt osäker på. Hoppas bara det inet är sämre ljus nu med den nya leverantören...
av Lövet
Den enda bil som har äkta double xenon är Volkswagen Phaeton så vitt jag vet.

Det är inte bara fördelar med xenon i helljus eftersom de tar tid på sig att tända och inte heller mår särskilt bra av att tändas och släckas

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]