Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
yel_low skrev:varför bränsleförbrukningen stigit senare år är lite komplicerat att berätta i detalj, jag har vart dieselmekare i 3år så jag är rätt insatt. men enkelt sagt kan man säga att man tillför bränsle för att få högre avgastemperatur och på å sätt lyckas förbränna mer partiklar, det är inte bara en insprutning per arbetscykel i en diesel. det är flera före själva huvudinsprutningen och flera efter, just för att hålla avgastempen uppe. hoppas ja lyckats beskriva det enkelt för er. 8)
Men enligt instruktionsboken ska bränningsfasen ske var 50:de mil tror jag, då borde de extra dropparna bara gå åt, typ, en gång per full tank!? Din utsaga verkar ju stämma eftersom förbrukningen gått upp 1 dl/mil jämfört med från icke partickelfilterbilar från 03 t ex.
av perhall
Har samma på min bensinare. Den är snål (ca 0,8) om man kör under 100, över 120 drar den 1 liter, i 150 1,35-1,4 ca.

Den gamla regeln om att dieslar drar 30% mindre verkar knappast stämma längre - och gör den det beror det på Volvos törstiga bensinare. Nu kör jag visserligen V70 men jag tycker att uppgifterna om 0,8 i 110 låter rätt högt - kanske motsvarar 0,7 i 110 för en 2WD V70II.

Undra vad en XC70 3,2 drar - har bara hört att den är törstig men den borde inte ligga över 1,1 i 110 jämn hastighet.
perhall skrev:Undra vad en XC70 3,2 drar - har bara hört att den är törstig men den borde inte ligga över 1,1 i 110 jämn hastighet.
Den är riktigt törstig kan jag säga. Har iofsig bara kört väldigt tidiga ex. Men den låg på ca 1.7l/mil vid lugn stadskörning. Som jämförelse kan jag säga att en V70 T6 awd låg på 1.4l/mil trots att jag gasade mer med V70in!
av xuh
Volvo har aldrig kunna göra 6:or det ser vi om vi går tillbaka till 960:in den motorn var ju uråldrig i jämnförelse med tex bmw 528. sedan fick vi 2,9 och T6 som inte heller var någon höjdare.
Nä ja tror att volvo skulle borda göra en ny 5 cylindrig motorfamilj. både på diesel och bensinsidan
Användarvisningsbild
av kave
Jag har nu lite erfarenhet från 330 mil i tyskland och frankrike.
Bilen har körts runt 170km/h. Ibland 200km/h och ibland stillastående. Resultat, 0,88-0,89L/mil, tre personer i bilen och full packning.
Riktigt bra med tanke på att min normala förbrukning i Sverige ligger på 0,85L/mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bothner skrev:
yel_low skrev:varför bränsleförbrukningen stigit senare år är lite komplicerat att berätta i detalj, jag har vart dieselmekare i 3år så jag är rätt insatt. men enkelt sagt kan man säga att man tillför bränsle för att få högre avgastemperatur och på å sätt lyckas förbränna mer partiklar, det är inte bara en insprutning per arbetscykel i en diesel. det är flera före själva huvudinsprutningen och flera efter, just för att hålla avgastempen uppe. hoppas ja lyckats beskriva det enkelt för er. 8)
Men enligt instruktionsboken ska bränningsfasen ske var 50:de mil tror jag, då borde de extra dropparna bara gå åt, typ, en gång per full tank!? Din utsaga verkar ju stämma eftersom förbrukningen gått upp 1 dl/mil jämfört med från icke partickelfilterbilar från 03 t ex.
Du kan inte jämföra en 03 V70 Diesel med en ny V70 diesel och säga att partikelfiltret ger 1 dl extra förbrukning.

Tex kom det en ny atuomat samtidigt med filtret och den varvar motorn mycket hårdare, samtidig sänkte man kompressionen också för att få lägre NOx. Båda dess åtgärde kan ensamm vara skäl till den extra decilitern.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Jag har nu lite erfarenhet från 330 mil i tyskland och frankrike.
Bilen har körts runt 170km/h. Ibland 200km/h och ibland stillastående. Resultat, 0,88-0,89L/mil, tre personer i bilen och full packning.
Riktigt bra med tanke på att min normala förbrukning i Sverige ligger på 0,85L/mil.
Huvva, börjar så smått fundera på bytet till V70II ocn en XC har hägrat lite men detta gör mig verkligen tveksam, du ligger 50% över mig i förbrukning :-O) då jag gjorde en liknande resa, då har vi samma motor, 185hk, partikelfilter, växellåda, och AWD. det är i princip bara karossen som skiljer.

Funder allvarligt på om det är värt 50% högre förbrukning för att få lite svarta ABS-plast-schabark runt skärmkanterna, Jag har nivåreglering idag så höjd och markfrigång är i överkant redan nu. Blir kanske inte XC denna gången heller utan vanliga V70II ?:-/
av Amli
VolvoB20 skrev:
kave skrev:Jag har nu lite erfarenhet från 330 mil i tyskland och frankrike.
Huvva, börjar så smått fundera på bytet till V70II ocn en XC har hägrat lite men detta gör mig verkligen tveksam, du ligger 50% över mig i förbrukning :-O) då jag gjorde en liknande resa, då har vi samma motor, 185hk, partikelfilter, växellåda, och AWD. det är i princip bara karossen som skiljer.

Funder allvarligt på om det är värt 50% högre förbrukning för att få lite svarta ABS-plast-schabark runt skärmkanterna, Jag har nivåreglering idag så höjd och markfrigång är i överkant redan nu. Blir kanske inte XC denna gången heller utan vanliga V70II ?:-/
Kom igen nu. Så du har med din V70 legat mellan 170-200km/h i 330 mil med full packning och legat runt 0,6L/milen? Har jag förstått rätt? Nu får du ju ge dig. Din bil drar ju bara mindre och mindre ju mer den kommer på tal... :roll:
Tycker absolut inte att du ska sälja din bil! Du kommer inte kunna köra en Volvo, eller någon annan bil heller för den delen billigare.
Frågan är dessutom hur mycket vanliga V70II D5 AWD man drar? Någon som har en som kan rapportera?
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Huvva, börjar så smått fundera på bytet till V70II ocn en XC har hägrat lite men detta gör mig verkligen tveksam, du ligger 50% över mig i förbrukning :-O) då jag gjorde en liknande resa, då har vi samma motor, 185hk, partikelfilter, växellåda, och AWD. det är i princip bara karossen som skiljer.

Jag tror du överdriver rätt bra. 0,6L/milen på autobahn? Det finns inte en möjlighet ens med en BMW 120D.
Min gamla V70 D5 163 HK automat låg på ungefär samma förbrukning som min XC70.
Notera att detta är riktigt förbrukning mätt på 4 tankningar, inte färddatorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev: Huvva, börjar så smått fundera på bytet till V70II ocn en XC har hägrat lite men detta gör mig verkligen tveksam, du ligger 50% över mig i förbrukning :-O) då jag gjorde en liknande resa, då har vi samma motor, 185hk, partikelfilter, växellåda, och AWD. det är i princip bara karossen som skiljer.

Jag tror du överdriver rätt bra. 0,6L/milen på autobahn? Det finns inte en möjlighet ens med en BMW 120D.
Min gamla V70 D5 163 HK automat låg på ungefär samma förbrukning som min XC70.
Notera att detta är riktigt förbrukning mätt på 4 tankningar, inte färddatorn.
Nej, om man maxxar på autobahn går det inte på 0.6l . Men jag körde ju inte bara plattan i mattan hela tiden, ibland är det ju bilar ivägen och ibland kör man ju utanför autobahn också.

I alla fall, när jag summerade vid hemkomsten (ej färddator) så blev det totalt 0.61 L/mil. Så jag känner inte att jag överdriver. Vet inte ens om jag kan komma upp i 0.89 på långköring ens om jag skulle sittat med pjäxan i pannrummet hela tiden.

Men jag missförstod nog dig, körde du mitt i natten och maxxade fullt hela tiden?

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]